Tak for det.
Internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel er jo nok ikke lige det, vi beskæftiger os med hver dag, men det er der gudskelov andre der har gjort.
Cape Town-konventionen beskriver nærmere, hvordan det system skal fungere, og det, vi taler om i dag, er altså en ratificering af det, der hedder Cape Town-konventionen.
Hvad vedrører den?
Den vedrører populært sagt tinglysning.
Tinglysning af hvad?
Tinglysning af rettigheder i fly og flymateriel osv.
Det vil altså sige køb, ejerforhold, pantsætning, ejendomsforbehold osv.
osv.
Det er i dag sådan, at sådan nogle rettigheder populært sagt skal tinglyses der, hvor debitor, altså låntageren, bor, i det register, der måtte være på det pågældende sted.
Og vi har også i Danmark et register for det, jeg kalder tinglysning af rettigheder over fly.
Det føres i Trafikstyrelsen, og det er det, der hedder Rettighedsregisteret.
Det burde jo egentlig være tilstrækkeligt, men det er åbenbart sådan, at udenlandske investorer stiller krav om, at et fly skal være registreret i et land, der har tiltrådt konventionen – den her regulering i forbindelse med tinglysning af flyrettigheder.
Og man vurderer på den baggrund, at det er vigtigt for flybranchen, at Danmark også kommer til at tiltræde den konvention.
Det kan jeg kun tage til efterretning.
Forslaget ændrer, så vidt jeg kan se, intet på vores nationale register, det, der hedder Rettighedsregisteret.
Men under udvalgsbehandlingen er der så lige et enkelt lille spørgsmål, som vi skal have afklaret.
Jeg har umiddelbart lidt svært ved at se, når jeg ser på lovforslaget, hvordan prioritetsrækkefølgen gøres op, hvis én rettighed er tinglyst i det her internationale register og en anden rettighed er tinglyst i Danmark.
Hvad er det så, der kommer først i prioritetsrækkefølgen?
Men det er teknik, og det finder vi ud af.
Venstre kan i enhver henseende støtte forslaget.