Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 149 Bilag 1
Offentligt
1500109_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsoversigt til forslag til lov om ændring af
SU-loven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professions-
bacheloruddannelser og lov om specialpædagogisk støtte ved vi-
deregående uddannelser (Statens uddannelsesstøtte til supple-
ring i forbindelse med adgangskurset til ingeniøruddannelserne,
hjemmel til elektronisk at indhente oplysninger fra indkomstre-
gisteret og til at samkøre og sammenstille oplysningerne i kon-
troløjemed m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 10. december 2014 sendt oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisatio-
ner. Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 15. januar 2015 var der indkommet 19 høringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til udkastet til
lovforslag og de ændringer af udkastet, som høringen har afstedkommet.
Overordnede bemærkninger:
I mange af høringssvarene tilkendegives der tilfredshed med de foreslåede ændrin-
ger.
Danske Universiteter, Ingeniørforeningen, Svendborg International
Maritime Academy
og
FTF
udtrykker særlig tilfredshed med, at det igen gøres
muligt at give SU til adgangskurset til ingeniøruddannelsen udbudt som enkeltfag
og tilrettelagt som et kort og intensivt forløb, og det bifaldes, at der i lov om er-
hvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser skabes en klarere
hjemmel til udbuddet af adgangskurset til ingeniøruddannelsen og maskinmester-
uddannelsen.
FTF
udtrykker også tilfredshed med, at det foreslås, at det højeste fribeløb skal
gælde i måneder, hvor den uddannelsessøgende går på en ungdomsuddannelse
men ikke er SU-berettiget, fordi den pågældende har påbegyndt flere end fem ung-
domsuddannelser.
Dansk Arbejdsgiverforening
og
Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger
udtrykker tilfredshed med de foreslåede hjemler
til at føre kontrol med, om SU-modtagere, der modtager SU efter EU-retten, fortsat
opfylder betingelserne for at få SU.
22. januar 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/010610-21
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500109_0002.png
Særlige bemærkninger:
1. Forældreindkomstafhængig tildeling af det supplerende tilskud til dækning af
undervisningsafgiften
FTF
kan ikke anbefale, at det supplerende stipendium som tilskud til dækning af
betaling for undervisningsafgift tildeles afhængigt af forældres indkomst, idet SU-
lovens øvrige supplerende stipendier, f.eks. til forsørgere, tildeles uafhængigt af
forældrenes indkomst.
Ministeren
oplyser, at det supplerende stipendium efter gældende ret tildeles
afhængigt af forældrenes indtægt i det tilfælde, hvor den uddannelsessøgende har
ret til SU med grundstipendium med et tillæg, hvis størrelse afhænger af forældre-
nes indkomst. I forbindelse med opfølgningen på aftalen af 18. april 2013 om re-
form af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse, jf. lov nr. 899 af 4. juli
2013, blev retsstillingen imidlertid ændret pr. 1. juli 2015, sådan at det supplerende
stipendium ikke længere var afhængigt af forældrenes indkomst. Det var ikke en
del af den politiske aftale at ændre i vilkårene for tildeling af det supplerende sti-
pendium, og det var derfor en fejl, at retsstillingen blev ændret med ovennævnte
lov. Med lovforslaget rettes denne fejl.
2. Opdatering af reglerne om anden offentlig støtte, der fratrækkes i klippekortet
FTF
kan ikke støtte forslaget om, at måneder, hvor der gives dagpenge efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. 38, stk. 1, i lov om aktiv en beskæftigelsesindsats,
trækkes fra i klippekortet.
Ministeren
oplyser, at det er en grundlæggende forudsætning med SU-
klippekortsordningen, hvorefter den uddannelsessøgende har 70 måneders SU
(klip) til rådighed til videregående uddannelser, at måneder med anden offentlig
ydelse, der gives til at dække leveomkostninger under ordinær, SU-berettigende
videregående uddannelse, trækkes fra klippekortet, jf. SU-lovens § 18. Det er såle-
des i overensstemmelse med denne forudsætning, at ydelser efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats trækkes fra i klippekortet i det omfang, de gives til uddannel-
se, der berettiger til SU inden for klippekortet.
3. Først SU fra den efterfølgende måned, hvis uddannelsen begynder efter den 20.
i måneden
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
foreslår, at den fore-
slåede nye § 5 a i SU-loven, der indeholder en bestemmelse om, at der først gives
SU fra den efterfølgende måned, hvis uddannelsen begynder efter den 20. i måne-
den, træder i kraft før den 1. juni 2015. Begrundelsen herfor er, at den nugældende
bestemmelse i SU-bekendtgørelsens § 33, der omhandler samme emne, efter anke-
nævnets opfattelse giver anledning til fortolkningstvivl.
Ministeren
oplyser, at det med fremsættelse af lovforslaget den 25. februar 2015
ikke er realistisk med en tidligere ikrafttræden af den pågældende bestemmelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500109_0003.png
4. Udbud af adgangskurser til ingeniøruddannelsen i Grønland
Danmarks Tekniske Universitet
bemærker, at universitetet udbyder adgangs-
kursus til diplomingeniøruddannelsen i arktisk teknologi i Grønland og ønsker at
sikre sig, at det fortsat kan udbyde dette. Universitetet har derfor været i dialog
med Styrelsen for Videregående Uddannelser om at skabe hjemmel til adgangskur-
set i Grønland.
Ministeren
oplyser, at lovforslagets bemærkninger er præciseret, sådan at det
fremgår, at universitetet i forbindelse med sin udlægning af diplomingeniøruddan-
nelsen i arktisk teknologi i Grønland fortsat kan tilbyde adgangskursus til uddan-
nelsen i Grønland. Hermed fremgår det, at den foreslåede hjemmel til at udbyde
adgangskursus til ingeniøruddannelsen også omfatter adgangskurset, der er knyttet
til den udlagte diplomingeniøruddannelse i Grønland.
5. Datatilsynets høringssvar
Under hensyn til kravet i lov om behandling af personoplysninger om, at offentlige
myndigheder ikke må behandle oplysninger, som de ikke har behov for i forbindel-
se med den konkrete myndighedsudøvelse, understreger
Datatilsynet
vigtigheden
af, at det konkret overvejes, hvorvidt det er sagligt og nødvendigt at give adgang til
indkomstregisteret, og at der inden for det enkelte område alene gives en begræn-
set adgang til registerets oplysninger.
Datatilsynet
anmoder endvidere Styrelsen for Videregående Uddannelser at vur-
dere mulighederne for at give oplysning til borgerne om indhentelse af oplysninger
om deres indkomst med henblik på kontrolsamkøring i forbindelse med indhentel-
se af oplysninger om den uddannelsessøgendes forældres, ægtefælles eller børns
indkomst.
Datatilsynet
noterer sig, at udkastet udvider SU-lovens eksisterende hjemmel til
kontrolsamkøring og vedlægger sit høringssvar af 8. december 2008 vedrørende
denne hjemmel til orientering.
Datatilsynet
forudsætter, at der alene er tale om
kontrolsamkøring af fremtidige forhold, og at borgerne informeres om kontrolord-
ningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden. Endelig erindrer
Datatil-
synet
om, at den foreslåede kontrolsamkøring kræver forudgående anmeldelse til
Datatilsynet.
Ministeren
oplyser, at det er sagligt og nødvendigt at give adgang til indkomstre-
gisteret og at samkøre oplysningerne med oplysninger om tildeling af SU, hvis Sty-
relsen for Videregående Uddannelser skal kunne føre en løbende kontrol med, om
de uddannelsessøgende, der får SU som vandrende arbejdstagere eller selvstændig
erhvervsdrivende eller som familiemedlem til en vandrende arbejdstager eller selv-
stændig erhvervsdrivende, fortsat gennem studierne opfylder betingelserne for at få
SU.
Ministeriet tager i øvrigt Datatilsynets bemærkninger, herunder om oplysningsplig-
ten og anmeldelsen af kontrolsamkøringen til Datatilsynet, til efterretning i forbin-
delse med Styrelsen for Videregående Uddannelsers konkrete tilrettelæggelse af
kontrolsamkøringen.
Side
3/3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet