Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 01.04.2015
”Vil ministeren redegøre for hvorledes procedurerne vil blive for håndteringen af
de såkaldte undringslister, hvem ser dem, hvor hurtigt håndteres de, hvornår
destrueres de, hvornår orienteres borgeren om, at der ses på borgerens sag?”
Den praktiske håndtering af datalisterne, herunder procedurerne for hvem der
må se dem, hvor hurtigt de håndteres mv. vil bl.a. blive reguleret i samarbejdsaf-
talen, der indgås mellem Udbetaling Danmark og KL. Herudover skal Udbetaling
Danmark og kommunerne ved databehandlinger, herunder i forbindelse med
udfærdigelse af datalister, overholde en lang række sikkerhedsmæssige krav i
persondataloven mv. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 2 og nr. 5, ad
L 148.
Spørgsmålet om, hvorvidt der skal gives underretning i forbindelse med myndig-
heders samkøring i kontroløjemed er ikke direkte omtalt i persondataloven eller
dens forarbejder. Det antages imidlertid, at underretning ved offentlige myndig-
heders registersamkøring af alle, der indgår i samkøringen, vil være uforholds-
mæssig vanskelig jf. persondatalovens § 30. Det antages således, at der ikke er
pligt til at underrette personer, hvor en registersamkøring ikke viser uregelmæs-
sigheder og hvor myndighederne derfor ikke finder anledning til at foretage sig
videre.
I forbindelse med registersamkøringer antages det, at forpligtelsen til at under-
rette efter persondatalovens § 29 alene gælder de sager, hvor myndigheden
efterfølgende beslutter at oplyse en sag nærmere med henblik på eventuelt at
rejse en sag og i de sager, hvor det med det samme viser sig, at myndigheden vil
Side 1 af 2