Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 01.04.2015
”Vil ministeren tage initiativer til at sikre, at den borger, som ønsker at gøre brug
af de ordninger, som med dette lovforslag overføres til UD, altid vil kunne hjæl-
pes med kommunikationen med UD af borgerservice i borgerens kommune,
uanset om borgeren kan benytte Nem ID eller ej?”
Der er i de gældende regler i lov om Udbetaling Danmark fastsat regler om, at
borgeren kan henvende sig i kommunen, hvis borgeren har brug hjælp til at
sende ansøgninger mv. digitalt til Udbetaling Danmark, herunder til at anvende
NemId.
Det fremgår således af § 3, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark, at kommunen i
fornødent omfang skal yde bistand til fremmødte borgere, der vurderes ikke at
kunne benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger om kontan-
te ydelser og økonomiske tilskud inden for Udbetaling Danmarks sagsområde.
Borgere med særlige behov, der i øvrigt har behov for hjælp med kommunikation
med Udbetaling Danmark, har derudover ret til at møde op og få hjælp i kom-
munens borgerservice, fx hvis borgeren har brug for kontakt til Udbetaling
Danmark om status på sin sag. Det fremgår således af § 3, stk. 2, at kommunen
fx skal hjælpe med at udfylde og indgive ansøgninger til Udbetaling Danmark,
skal sørge for at borgeren kan medvirke ved sin sag hos Udbetaling Danmark og
i øvrigt kan varetage kontakten til Udbetaling Danmark på borgeren vegne. I den
forbindelse har Udbetaling Danmark oprettet en såkaldt KVIK-linje, så kommu-
nen hurtigt kan komme i kontakt med Udbetaling Danmark.
Side 1 af 2