Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
1507686_0001.png
Lovændring
Indhold
Alm.
bemærkninger
side(afsnit)
Spec.
bemærkninger
side
§1
(Ændringer i lov om
Udbetaling Danmark)
Nr. 1 og 2
Nr. 3-5
Nr. 6
Nr. 7 (§ 11 a)
Nr. 7 (§ 11 b)
Nr. 8
Nr. 9
Nr. 10 (§ 12 a, stk. 1)
Konsekvensændring som følge af, at de fem nye områder overgår til Udbetaling Danmark - § 1 indeholder en
oversigt over, hvilke ydelseslove Udbetaling Danmark administrerer overordnet set.
Udvider de gældende §§ 9-11 til også at omfattet formodede samlevere og formodede husstandsmedlemmer i
forbindelse med udveksling af enkeltoplysninger i kontrolsamarbejdet (giver ikke hjemmel til
registersamkøring).
UDK skal udarbejde statistik til kommunerne om sager, som kommunerne har været med til at oplyse efter § 11
i lov om Udbetaling Danmark - (i anonymiseret form).
Adgang til et it-system med oplysninger om igangværende kontrolsager i den enkelte kommune og UDK vedr.
den samme borger – opslag i ansøgningssager med samtykke – i sager om tilbagebetaling og ved
kontrolsamarbejdet mellem kommunerne og UDK kan opslag ske uden samtykke.
Giver mulighed for at udveksle afgørelser mellem UDK og den enkelte kommune, hvis samme retsgrundlag i
sager hos henholdsvis kommunen og UDK – udvekling kan ske uden samtykke. Ikke it-understøttet som fx §
11 a.
Præcisering af den gældende § 12 om registersamkøring – som noget nyt mulighed for indhentning og
samkøring af oplysninger fra udenlandske myndigheder og mulighed for manuel samstilling af oplysninger –
redaktionel præcisering af ordlyden af § 12, stk. 1. Vil gælde når UDK indhenter oplysninger på eget
ydelsesområde og på andre myndigheders ydelsesområder.
Udbetaling Danmark kan samkøre resultatet af samkøringen efter § 12, stk. 2, (på egne ydelsesområder) med
oplysninger fra virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven (i dag kun Post Danmark). Post
Danmark har pligt til at stille de nødvendige oplysninger til rådighed for Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark kan på kommunale ydelsesområder foretage registersamkøringer af ikke-følsomme
oplysninger på samme måde som for egne områder efter § 12, stk. 1og 2, i lov om Udbetaling Danmark.
Forslaget udgør en harmonisering og udvidelse af de muligheder, der er for at foretage registersamkøringer i
dag på lignende ydelsesområder.
Herudover mulighed for at samkøre ikke-følsomme oplysninger efter integrationsloven (ikke en udvidelse).
Udbetaling Danmark kan samkøre ikke-følsomme oplysninger på kommunale ydelsesområder efter den
gældende § 54 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Forslaget udgør ikke en
udvidelse af de muligheder, der er for at foretage registersamkøringer. UDK kan foretage samkøringerne i
stedet for kommunerne, dog med den indskrænkning, at der alene kan samkøres ikke-følsomme oplysninger.
Udbetaling Danmark kan samkøre resultatet af samkøring efter § 12 a, stk. 1 og 2, (på kommunale
ydelsesområder) med oplysninger fra virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven (i dag kun
Post Danmark). Post Danmark har pligt til at stille de nødvendige oplysninger til rådighed for Udbetaling
Danmark.
57
42 (afsnit 4.4.1)
57-59
47 (afsnit 4.4.4)
44 (afsnit 4.4.3)
59
59-62
44 (afsnit 4.4.3)
62-63
43 (afsnit 4.4.2)
63-65
37 (afsnit 4.2.3.3)
Side 65-66
35 (afsnit 4.2.3.2)
og
31 (afsnit 4.2.3.1)
Side 66-70
Nr. 10 (§ 12 a, stk. 2)
31 (afsnit 4.2.3.1)
Side 66-70
Nr. 10 (§ 12 a, stk. 3)
37(afsnit 4.2.3.3)
og
31 (afsnit 4.2.3.1)
Side 66-70
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507686_0002.png
Nr. 10 (§ 12 a, stk. 4)
Nr. 10 (§ 12 a, stk. 5)
Nr. 10 (§ 12 b)
Udbetaling Danmark kan samkøre resultatet af samkøringen efter § 12 a, stk. 1 og 2, med oplysninger om
igangværende kontrolsager i kommunen med henblik på, at der kun videresendes oplysninger om sager, som
ikke allerede er ved at blive undersøgt i kommunen.
Kommunerne får pligt til at videregive nødvendige oplysninger, så det er muligt at foretage de beskrevne
registersamkøringer.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan fastsætte nærmere regler om samarbejdet
mellem kommunerne og UDK.
Udbetaling Danmark får mulighed på Styrelsen for Videregående Uddannelsers ydelsesområder (SU), efter
aftale at foretage registersamkøringer af ikke-følsomme oplysninger på samme måde som for egne områder
efter § 12, stk. 1 og 2, i lov om Udbetaling Danmark. Forslaget udgør en harmonisering og udvidelse af de
muligheder, der er for at foretage registersamkøringer i dag på lignende ydelsesområder.
Udbetaling Danmark får mulighed for at samkøre resultatet af ovennævnte samkøring med oplysninger fra
virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven (i dag kun Post Danmark). Post Danmark har pligt
til at stille de nødvendige oplysninger til rådighed for Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark kan efter aftale samkøre oplysninger til brug for ordninger, der administreres af ATP efter
de gældende regler. Forslaget udgør ikke en udvidelse af de muligheder, der er for at foretage
registersamkøringer, da der alene vil være tale om at UDK foretager samkøringerne i stedet for ATP.
Udgør grundlaget for at kunne udveksle oplysninger vedrørende registersamkøringerne (ikke-anonymiseret).
Udbetaling Danmark får efter forespørgsel fra kommunen beføjelser til at indhente oplysninger fra udenlandske
myndigheder til kommunens behandling af en ansøgnings- eller kontrolsag vedrørende en ydelse eller
økonomiske tilskud på kommunernes område. (Hjemlen til at indhente og samkøre oplysninger fra udlandet
findes i § 12 a).
Hjemmel til at fastsætte regler om samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Danmark og om opgørelse
af effekterne af kontrollen (anonymiseret).
Hjemmel til at fastsætte regler om beregning og betaling for samkøring for andre myndigheder.
Orientering til førtidspensionsister om mulige rettigheder (ikke en kontrolbestemmelse).
Udveksling af oplysninger til brug for afregning af sundhedsudgifter (ikke en kontrolbestemmelse).
Ændringer om klage over afslag på at indgive ansøgninger ikke-digitalt (skal ske til den hidtidige klageinstans).
Tilsynsbestemmelse – lovfæster praksis om samarbejdet mellem ressortministerier.
Redegørelse til tilsynet om klager til Patientombuddet over UDK´s afgørelser (svarende til Ankestyrelsens
redegørelse).
Mulighed for at UDK kan sende lister over modtagere af førtidspension til brug for revisionsmæssig kontrol i
kommunerne – gælder med tilbagevirkende kraft (ikke en kontrolbestemmelse).
Hvert ressortministerium kan bede om statistik fra UDK.
Lånebestemmelser – lån fra kommunekredit skrives ind i loven, således at det fremgår direkte af loven at UDK
kan optage lån.
Teknisk ændring som følge af reform af beskæftigelsesindsatsen (henvisning til ikke-eksisterende paragraf).
31 (afsnit 4.2.3.1)
35 (afsnit 4.2.3.2)
35 (afsnit 4.2.3.2)
og
37 (afsnit 4.2.3.3)
Side 66-70
Side 66-70
70-72
Nr. 10 (§ 12 c)
31 (afsnit 4.2.3.1)
72-74
Nr. 10 (§ 12 d)
Nr. 10 (§ 12 e)
31 (afsnit 4.2.3)
39 (afsnit 4.3)
74-75
75-76
Nr. 10 (§ 12 f)
Nr. 10 (§ 12 g)
Nr. 10 (§ 12 h)
Nr. 11-13
Nr. 14
Nr. 15
Nr. 16
Nr. 17-18
Nr. 19-20
§2
(ændringer i lov om
retssikkerhed og
35 (afsnit 4.2.3.2)
50-51 (afsnit 4.6)
25 (afsnit 4.1.6.2)
77
77
77-78
78
78-80
80
80-81
81-82
82
82-84
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507686_0003.png
administration på det
sociale område)
§3
(lov om aktiv
socialpolitik)
§4
(lov om fleksydelse)
Overfører efterlevelseshjælp.
13 (afsnit 4.1.1)
84
Overfører fleksydelse.
OBS: kontrolparagraf i § 34 b – videreført og indskrænket til ikke-følsomme oplysninger (lovforslagets § 4, nr.
1 og 18).
Overfører delpension.
Overfører international sygesikring og begravelseshjælp.
Kommunen skal fortsat yde helhedsorienteret vejledning og hjælpe med digital selvbetjening samt hjælpe
borgere med særlige behov, herunder via KVIK-linjen.
13 (afsnit 4.1.2)
84-88
§5
(lov om delpension)
§6
(sundhedsloven)
Tværgående vedr. de
fem områder om
vejledning og hjælp til
digital selvbetjening
mv.
Tværgående vedr.
digital obligatorisk
digital selvbetjening
Tværgående vedr. de
fem områder om
kontrol
§7
(klage- og
erstatningsloven
inden for
sundhedsvæsenet)
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§8
16 (afsnit 4.1.3)
17 (afsnit 4.1.4 og
4.1.5)
22(afsnit 4.1.6.1)
89-90
90-94
Lovforslaget ændrer ikke ved reglerne om obligatorisk digital selvbetjening. Der er kun obligatorisk digital
selvbetjening, hvis der allerede er det i dag (det vil sige det gule sundhedskort og blå EU-sygesikringskort). Der
vil ikke p.t blive fastsat regler om obligatorisk digital selvbetjening vedr. særligt sundhedskort, international
begravelseshjælp, fleksydelse, delpension, efterlevelseshjælp).
UDK overtager kontrolansvaret for de overførte områder.
24 (afsnit
4.1.6.1.2)
26 (afsnit 4.1.6.3)
94
Ikrafttræden 1. maj, dog enkelte med tilbagevirkende kraft (lister til brug for revisionsmæssig kontrol og
rettelse af lovteknisk fejl).
Overgangsbestemmelser (fx om samtykke, der ikke skal afgives igen ved ikrafttræden i ansøgningssager,
genvurdering, der ikke finder anvendelse ved ikrafttræden mv.).
Særregler om opbevaring af arkivalier (svarende til den første UDK-overflytning).
Territorialbestemmelse.
94-95
§9
§ 10
§ 11
95-96
97
97-98