Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
1508740_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 18. marts 2015
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. marts 2015 fra Ældre Sagen,
jf. L 148 - bilag 4.”
Af henvendelsen fra Ældre Sagen fremgår det, at Ældre Sagen ikke har indven-
dinger mod, at der overføres myndighedsområder til Udbetaling Danmark, eller
at der sker registersamkøring med henblik på at forhindre socialt bedrageri.
Ældre Sagen mener dog, at reglerne om samlivsbegrebet i lov om social pension
ikke giver den nødvendige retssikkerhed for borgerne. Ældre Sagen foreslår der-
for, at begrebet ”samlevende” i lov om social pension præciseres, således at per-
soner ikke kan anses for samlevende, hvis de ikke har samme bopæl.
Jeg kan oplyse, at lovforslaget ikke ændrer på de vilkår, der gælder for at mod-
tage pension. Ligeledes indeholder lovforslaget ikke ændringer vedr. Udbetaling
Danmarks mulighed for at foretage registersamkøring og udarbejde datalister
vedrørende pensionister – herunder vedrørende samlivsforhold. Lovforslaget
giver dog Udbetaling Danmark mulighed for at berige datalisterne ved en regi-
stersamkøring med oplysninger om postadresser fra Post Danmark.
Det er korrekt, at de gældende regler i lov om social pension ikke indeholder en
udtømmende definition af, hvornår man er enlige eller samlevende. Som på så
mange andre områder skal myndighederne foretage et konkret skøn.
Det er vigtigt, at myndighederne vejleder borgerne godt og forklarer hvilke for-
hold, der lægges vægt på, når der skal tages stilling til, om man er enlig eller
samlevende.
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Efter praksis skal der ganske meget til, for at betragte personer som samleven-
de, hvis de har hver deres bolig. Men i de tilfælde, hvor der opretholdes en bolig
eller ligefrem etableres en fiktiv adresse - alene for at kunne modtage højere
offentlige ydelser – så er det nødvendigt at myndighederne kan sætte ind overfor
det.
Endelig kan det bemærkes, at Ældre Sagens forslag om en mere objektiv defini-
tion baseret på oplysningen om selvstændig bopæl ikke fjerner behovet for kon-
trol eller registersamkøring. Fx kan et par, som lever sammen i en lejlighed og
har et sommerhus, tage adresse hver sit sted – men de bør ikke af den årsag
have mere i pension, end hvis de opretholder en fælles adresse.
Manu Sareen
/Bent Nielsen