Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148 Bilag 4
Offentligt
1503236_0001.png
Til medlemmerne af Folketingets Socialudvalg
3. marts 2015
Socialministeren har den 25. februar fremsat L 148 Forslag til lov om ændring af lov
om Udbetaling Danmark og forskellige andre love.
Ældre Sagen har ikke indvendinger mod, at der overføres myndighedsområder til Udbe-
taling Danmark, eller at der sker registersamkøring med henblik på at forhindre socialt
bedrageri.
Men efter Ældre Sagens opfattelse giver lov om social pension ikke den nødvendige
retssikkerhed for borgerne. Når der nu indsættes bestemmelse om registersamkøring
for at finde ”formodet samlevende”, understreger det nødvendigheden af, at loven defi-
nerer, hvornår man er samlevende. Begrebet samlevende er ikke defineret i lov om
social pension i dag. Det betyder, at pensionisterne ikke har mulighed for at vide, om
de kan anses for ”samlevende”, selvom de ikke bor sammen med en anden person på
deres bopæl. Ældre Sagen kontaktes hyppigt af medlemmer, der hverken i Udbetaling
Danmark eller kommunernes borgerservice kan få klare svar på, hvornår de anses for
”samlevende”.
Det betyder, at mange pensionister må leve i usikkerhed om, hvorvidt de har ret til
sociale ydelser som fx pensionstillæg og boligydelse efter reglerne for ”reelt enlige”, når
de ”ses med” en anden.
Rigtigt mange pensionister vil gerne have en god ven og indimellem hjælpe en bekendt
i dagligdagen, men er ikke interesserede i at ”flytte sammen”. Da ydelserne til enlige er
betydeligt højere end ydelserne pr. person for par, er det ofte en forudsætning for, at
pensionisten kan fortsætte med at have sin egen bolig, at ydelserne beregnes efter
reglerne for enlige. De højere sociale ydelser til enlige skyldes, at det er dyrere at leve
som enlig end som par i samme bolig. Forskellen i udgifter mellem enlige og par skyl-
des først og fremmest, at udgifterne til boligen og de udgifter, der knytter sig til boli-
gen, er højere pr. person for enlige end for par, der bor sammen.
Personer, der ikke deler bolig, har ikke nogen væsentlig besparelse ved at ”være sam-
men”, jf. Ældre Sagens beregninger i vedhæftede bilag. Danmarks Statistiks forbrugs-
undersøgelse viser, at der er en besparelse ved at være et par i forhold til at være en-
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503236_0002.png
lig. Som det fremgår af tabellen, ligger besparelsen imidlertid helt overvejende i mindre
udgifter til bolig, fordi parret er to om at dele udgifter til husleje, el, varme, renovation
mm. Efter Ældre Sagens opfattelse svarer det til den almindelige opfattelse, at samle-
vende er personer, der bor
i samme bolig,
og derfor bør pensionister, der ikke bor i
samme bolig, behandles som enlige.
Ældre Sagen foreslår, at begrebet samlevende i lov om social pension præciseres, såle-
des at personer ikke anses for samlevende, hvis de ikke har samme bopæl, jf. fx Lov
om aktiv socialpolitik § 2b, stk. 1, hvor samlevende defineres med udgangspunkt i en
fælles bopæl. (Bestemmelserne er ophævet med virkning fra 1. januar 2016, fordi for-
sørgerpligten for ikke-gifte samlevende ophæves).
Det vil dels gøre det lettere for pensionisterne at forstå reglerne, og det vil samtidig
gøre kontrollen lettere, fordi en simpel kontrol af folkeregisteradresse og adressedato
ofte vil vise, at to pensionister har haft forskellig adresse i en årrække, så evt. mistan-
ke om fiktiv adresse, ”fædrehotel” og lignende umiddelbart kan afkræftes.
Ældre Sagen har set mange eksempler, hvor Udbetaling Danmark eller kommunen har
anset pensionister, der ikke har fælles bolig, for at være samlevende, og hvor Udbeta-
ling Danmark selv eller Ankestyrelsen efterfølgende har ændret afgørelsen. Det har
efter vores opfattelse ikke bragt større klarhed, at Socialministeriet har udarbejdet en
”Pjece” om forståelsen af de gældende regler. Der skal i hvert enkelt tilfælde foretages
et konkret skøn, og mange pensionister er derfor stadig i tvivl.
I en endnu ikke afgjort sag har Udbetaling Danmark krævet tilbagebetaling af mere end
300.000 kr. (inklusive renter) for en 12-årig periode. Kravet er efter Udbetaling Dan-
marks opfattelse ikke forældet, fordi pensionisten ikke har oplyst, at vedkommende var
samlevende. Da pensionisten ikke har opfattet sig selv som samlevede, fordi hun ikke
boede sammen med sin ”medskyldige”, har hun naturligt nok ikke oplyst noget, og det
er over så lang en periode vanskeligt at fremskaffe dokumentation for ”manglende
samliv”.
Det viser efter Ældre Sagen opfattelse at det er uholdbart, at retssikkerheden bygger
på ”et konkret skøn i hver enkelt sag”, når loven ikke giver så klar en definition af sam-
levende, at dette skøn bliver forudsigeligt, således at pensionisterne selv har en mulig-
hed for at vurdere, om de kan anses for at være samlevende.
Ældre Sagen står gerne til rådighed for en uddybning eller med yderligere eksempler. I
øvrigt henvises til
Ældre Sagens høringssvar.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Administrerende direktør
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503236_0003.png
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503236_0004.png
Bilag - Forbrugssammensætning for enlige og par uden børn.
Gennemsnitligt forbrug for enlige og par uden børn, over 60 år opdelt på bolig
og andet forbrug
Forbrug i alt -heraf forbrug Besparelse ved at være
Andel af
relateret til
par (pr. person)
besparel-
boligen
sen, der
vedrører
Samlet forbrug
Bolig
boligen
Årligt beløb i kroner pr. person
Lejer
enlig
par
Ejer
enlig
par
60-69
enlig
par
70+
enlig
30 805
22 838
74 %
par
147 380
69 526
Kilde: Egne beregninger på grundlag af opdeling af forbrugsundersøgelse 2012 foreta-
get af Danmarks Statistik for Ældre Sagen. Boligforbrug er opgjort som Boligbenyttelse,
Elektricitet og opvarmning, Boligudstyr, husholdningstjenester ol., samt Familie-, hus-
forsikring.
178 184
92 363
218 716
196 409
95 708
77 972
22 307
17 735
80 %
218 208
186 277
109 446
79 994
31 931
29 451
92 %
180 125
136 206
85 363
53 702
43 919
31 661
72 %
Side 4 af 4