Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148 Bilag 3
Offentligt
1501873_0001.png
NOTAT
Høringsnotat om Forslag til Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark og
forskellige andre love (Overførsel af myndighedsområder til Udbetaling Danmark
samt indførelse af beføjelser til, at Udbetaling Danmark kan foretage register-
samkøringer på bl.a. kommunale ydelsesområder m.v.)
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. december 2014 til den 16. ja-
nuar 2015 været sendt i
høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
ATP, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, Advokatrådet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Anker
Fjord Hospice, Arresødal Hospice, Beskæftigelsesrådet, Bedre Psykiatri, BDO
Kommunernes Revision, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Center for Hjerneskade, DA, Danmarks Apotekerforening, Danske Bandagister,
Danske Dental Laboratorier, Danske Regioner, Danmarks Optikerforening, Dansk
Handicapforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Selskab for Patientsikkerhed,
Danske Bedemænd, DELTA, Diakonissestiftelsens Hospice, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Selskab for Folkesundhed, Det Nordiske Cochrane Center, Dansk Tandlægefor-
ening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeu-
ter, Danske Seniorer (Ældremobiliseringen), Datatilsynet, Den Nationale Viden-
skabsetiske Komité, Det Etiske Råd, Det Centrale Handicapråd, Det Frie Forsk-
ningsråd, Diabetesforeningen, De Offentlige Tandlæger, Den uvildige konsulent-
ordning på handicapområdet, Epilepsihospitalet Filadelfia, Ergoterapeutforenin-
gen, 3F, Farmakonomforeningen, FerieKonto, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen
af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forenin-
gen af Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af socialchefer
i Danmark, Forsikring & Pension, Forsknings- og Innovationsstyrelsen, Folketin-
gets Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden, FSR – danske revisorer, FTF, Fæ-
røernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Ar-
bejdsgivere, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hjælpemiddelinsti-
tuttet, Hospice Djursland, Hospice Fyn, Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland,
Side 1 af 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0002.png
Hospice Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, Hospice Vendsyssel, Hospice
Forum Danmark, Høreforeningen, Innovationsfonden, Institut for Menneskeret-
tigheder, Jordemoderforeningen, KamillianerGaardens Hospice, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (nu Forhandlingsfællesskabet), Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), LAFS- Lands-
foreningen af Fleks- og Skånejobbere, LMS- Landsforeningen mod spiseforstyr-
relser og selvskade, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen
SIND, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter, Lederne, LEV, LO, Lægefor-
eningen, Lønmodtagernes Garantifond, Moderniseringsstyrelsen, Organisationen
af Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen, Patientforeningen i Dan-
mark, Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Patientombuddet,
Psykolognævnet, Praktiserende Tandlægers Organisation, Praktiserende Lægers
Organisation, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigsrevisionen, RUC, Rådet for So-
cialt Udsatte, Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, SAND, Sankt Lukas
Hospice, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria Hospice
Center, Sygeforsikringen ”danmark”, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialstyrelsen, Statens Serum Institut, Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen,
Syddansk Universitet, Udbetaling Danmark, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreFo-
rum, Ældresagen.
Lovforslaget er den 13. januar 2015 blevet sendt til Post Danmark samt i en re-
videret version den 28. januar 2015 på grund af ændringer i lovforslaget, jf. af-
snit 2.4 nedenfor. Der er efterfølgende blevet taget højde for Post Danmarks
bemærkninger i lovforslaget.
Lovforslaget har endvidere været optaget på høringsportalen.
Der er modtaget svar fra:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, ATP, AUB, Borgerservice
Danmark, Dansk Institut for Menneskerettigheder, Datatilsynet, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Departementet for Børn, Ligestilling og Sociale Anlig-
gender, Folketingets Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden, Forhandlingsfæl-
leskabet, Forsikring og Pension, HK Kommunal, KL, Patientombuddet, Post Dan-
mark, Region Midtjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk
Forening, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet
for Socialt Udsatte, Statsforvaltningen (Afdeling Aabenraa) og Ældresagen.
Nedenfor gennemgås og kommenteres de modtagne høringssvar:
Departementet for
Børn, Ligestilling og Sociale Anliggender, Den Nationale Videnskabsetiske Komité,
Folketingets Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden, Patientombuddet, Region
Midtjylland,
Side 2 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0003.png
og
bemærkninger.
har ingen
samt
har lovtekniske bemærkninger,
som ministeriet har indarbejdet.
har tidligere sendt bemærk-
ninger, som er indarbejdet i lovudkastets høringsudgave.
Resten af høringsnotatet er opdelt i 3 dele:
Del I omhandler overførsel af de nye områder, der foreslås overflyttet til Udbeta-
ling Danmark.
Del II vedrører forslaget om, at Udbetaling Danmark blandt andet skal kunne
samkøre oplysninger for kommuner, andre myndigheder m.fl.
Del III vedrører lovforslagets øvrige forslag samt forslag til yderligere ændringer
fra høringsparterne.
anbefaler, at der etableres en model, hvor kommunen kan henvise borgerne
til at anvende en selvbetjeningsløsning til afgivelse af oplysninger til Udbetaling
Danmark i forbindelse med indrejse med henblik på, at Udbetaling Danmark
herefter kan træffe afgørelse om lovvalg. KL forslår, at kommunen skal hjælpe
borgeren med at anvende selvbetjeningsløsningen. Dette svarer til opgavesnittet
på de områder, der allerede er overgået fra kommunerne til Udbetaling Dan-
mark.
mener ikke, at forslaget om, at Udbetaling Danmark
skal træffe afgørelse om international sygesikring er hensigtsmæssigt, og stiller
spørgsmålstegn ved, hvordan den beskrevne arbejdsdeling mellem kommunerne
og Udbetaling Danmark kan udføres i praksis.
Bemærkninger
Ifølge aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2015 er der
enighed om overflytte sager om international sygesikring til kommunerne. Det inde-
bærer blandt andet, at Udbetaling Danmark skal træffe afgørelse om lovvalg i til-
knytning til, at indrejsende borgere får udstedt det gule sygesikringskort, jf. lov-
forslagets afsnit 4.1.4.2.
Det foreslås på den baggrund i lovforslagets § 6, nr. 7, (forslaget til § 12 a, stk. 4, i
sundhedsloven), at alle indrejsende, hvor Udbetaling Danmark skal træffe afgørel-
se om lovvalg efter sundhedsloven skal afgive (supplerende) oplysninger til Udbeta-
ling Danmark i forbindelse med udstedelse af det gule sundhedskort hos kommu-
nen. Det fremgår af lovforslaget, at oplysningerne til Udbetaling Danmark kan
indgives ved hjælp af en digital selvbetjeningsløsning hos kommunen eller om for-
Side 3 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0004.png
nødent ved udfyldelse af en blanket, som kommunen sender til Udbetaling Dan-
mark. Borgeren vil kunne få hjælp til at anvende selvbetjeningsløsningen i kommu-
nens borgerservice efter reglerne i lov om Udbetaling Danmark, hvorefter kommu-
nerne skal hjælpe borgeren med at anvende digitale selvbetjeningsløsninger inden
for Udbetaling Danmarks sagsområder.
KL´s forslag er således allerede indarbejdet i lovforslaget.
finder, at det er vigtigt at have fokus på, at Udbetaling
Danmark pålægges de samme forpligtelser til at oplyse den efterlevende ægte-
fælle om mulighederne for efterlevelseshjælp, som i dag er gældende for kom-
munerne.
Det fremgår af bekendtgørelse nr. 713 af 19. juni 2013, at når kommunen får
underretning om et dødsfald, og kommunen har kendskab til, at der er en sam-
levende ægtefælle eller samlever, sørger kommunen for, at den efterlevende
oplyses om mulighederne for efterlevelseshjælp. Kommunerne har i dag mulig-
hed for at opfylde denne bestemmelse bl.a. ved udtræk fra CPR-registret.
bemærker, at det er forventningen, at Udbetaling Danmark overtager kom-
munernes forpligtelse til at oplyse om muligheden for at ansøge om efterlevel-
seshjælp.
Bemærkninger
Udbetaling Danmark vil overtage kommunernes oplysningspligt om efterlevelses-
hjælp over for efterlevende ægtefælle på et uændret lovgrundlag.
Reglerne om efterlevelseshjælp, herunder reglerne om pligt til at oplyse om mulig-
hederne for efterlevelseshjælp efter bekendtgørelse nr. 713 af 19. juni 2013 ændres
således ikke som følge af, at myndighedsansvaret overgår til Udbetaling Danmark.
Ældre Sagen
kan tilslutte sig det overordnede formål med lovforslaget. De overfør-
te områder vedrører alle områder, hvor sagsbehandlingen stort set er objektiv, og
de følger samme skabelon som andre overførte områder, dvs. at kommunen beva-
rer pligten til helhedsorienteret vejledning, mens Udbetaling Danmark vejleder
generelt og specifikt. Ældre Sagen er bekymret for, at der ikke bevares tilstrækkeli-
ge ressourcer til denne rådgivning i kommunerne. Ifølge bemærkningerne spares 83
årsværk i kommunerne ved overførsel af områder til Udbetaling Danmark, mens
der kun bevares 3 årsværk til ”ansigt-til-ansigt” kontakt med borgerne.
I en undersøgelse af digitaliseringens betydning, udført af Gallup for Ældre Sagen i
Side 4 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2014, vurderede mere end halvdelen af borgerservicecheferne, at den kommunale
besparelse ved indførelse af digital selvbetjening var
stærkt
overvurderet.
Efterhånden som flere og flere områder overføres til Udbetaling Danmark skærpes
denne problemstilling ifølge Ældre Sagen. Ældre Sagen foreslår derfor, at der som
led i udarbejdelsen af den nye digitaliseringsstrategi gennemføres en kortlægning af
kommunernes ressourcer til den helhedsorienterede vejledning.
Bemærkninger
Sagsbehandlingen på de 5 lovområder sker overvejende på baggrund af objektive
kriterier, og flere af opgaverne har slægtskab til de opgaver, der allerede i dag ad-
ministreres i Udbetaling Danmark. Der er tale om mindre områder, som ikke forud-
sætter tæt kontakt og dialog med borgerne. Det vurderes, at der vil være en effekti-
viseringsgevinst på ca. 45 procent ved at overflytte de fem sagsområder til Udbeta-
ling Danmark som følge af større sagsvolumen og stordriftsfordele i Udbetaling
Danmark.
Kommunerne beholder, hvad der svarer til 3 årsværk til helhedsorienteret vejledning
og ansigt-til ansigt-kontakt med borgerne på de fem sagsområder, der foreslås
overflyttet fra kommunerne og Udbetaling Danmark.
Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med vurderingen af, hvilke områder der kan
være hensigtsmæssige at overflytte til Udbetaling Danmark, vurderet at behovet for
ansigt-til-ansigt kontakt vil være beskedent.
Der vil ikke med overflytningen af opgaver være flere selvbetjeningsløsninger, der
bliver omfattet af krav om digital selvbetjening. Det vil sige, at der ikke med lov-
forslaget indføres regler om digital selvbetjening vedrørende fleksydelse og delpen-
sion, da områderne ikke er omfattet af et sådan krav. Omvendt vil ansøgninger mv.
på områder, der i dag er omfattet af digital selvbetjening, også være det, når sags-
området flyttes til Udbetaling Danmark, fx ansøgninger vedrørende det blå sygesik-
ringskort og begravelseshjælp. Den primære kontakt til Udbetaling Danmark vil dog
– uanset at der ikke er krav om digital selvbetjening – være telefonisk eller digital
via borger.dk. Det er med lovforslaget sikret, at de borgere, der har brug for hjælp til
at betjene sig digitalt, kan få hjælp i kommunen, hvis borgerens vanskeligheder med
at kommunikere digitalt ikke kan afhjælpes gennem telefonisk support fra Udbeta-
ling Danmark. Herudover har borgere med særlige behov i kommunen mulighed for
at få en mere håndholdt hjælp til at indsende ansøgninger til Udbetaling Danmark
og til at gå i dialog med Udbetaling Danmark om deres sager.
Udbetaling Danmark har i efteråret 2014 foretaget en mindre undersøgelse af, hvor
mange borgere, der har behov for hjælp i kommunernes borgerservice i dag vedrø-
rende Udbetaling Danmarks ydelser. Undersøgelsen viste, at i de 12 kommuner, der
deltog i undersøgelsen, var der samlet set 134 henvendelser på i alt 24 besøgsdage,
dvs. et gennemsnit på 5,58 henvendelser pr. dag pr. kommune. Det kan tages som
en indikation på, at der er relativt få borgere, som møder op i kommunen og har
Side 5 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behov for hjælp til digital selvbetjening eller helhedsorienteret vejledning på sags-
områder, der administreres af Udbetaling Danmark.
1.5. To klageinstanser ved afslag på at blive undtaget fra obligatorisk digital selv-
betjening
KL
finder det uhensigtsmæssigt med to klageveje for samme type afgørelse om
undtagelse fra obligatorisk digital selvbetjening. Ifølge KL er kommunen borgerens
naturlige indgang til den offentlige sektor, og det er kommunen, der har ansvaret
for at hjælpe de borgere, som ikke har mulighed for at betjene sig selv med en selv-
betjeningsløsning. Dette gælder også for de løsninger, der stilles til rådighed fra
Udbetaling Danmark. Derfor er der indgået aftale om, at de borgere, der ikke har
mulighed for at betjene sig selv, kan rette personlig henvendelse til deres Borger-
servicecenter for dér at få den fornødne hjælp.
Hvis borgeren efter 1. maj 2015 ønsker at ansøge om begravelseshjælp og i den
forbindelse ikke ønsker at anvende den obligatorisk digitale selvbetjeningsløsning,
skal borgeren på samme måde efter forslaget også rette henvendelse til kommu-
nen, der kan undtage borgeren fra kravet om obligatorisk digital selvbetjening. Kla-
ge over afslaget kan påklages til Patientombuddet, som skal tage stilling til afslaget
på at blive undtaget fra krav om obligatorisk digital selvbetjening. Ved klage har
afgørelsen ikke opsættende virkning. For så vidt angår kommunens afgørelse om at
undtage fra kravet om obligatorisk digital selvbetjening på de ydelsesområder, der i
dag administreres af Udbetaling Danmark, skal disse afgørelser påklages til Ankesty-
relsen og klagen har opsættende virkning. Herudover er det muligt at give en per-
manent fritagelse inden for et sammenhængende lovområde.
KL foreslår, at områderne ensrettes.
Bemærkninger
De fem sagsområder overflyttes som udgangspunkt uden at ændre i de gældende
regler vedrørende borgerens rettigheder og pligter. Det gælder også de regler, der
allerede er vedtaget af Folketinget vedrørende obligatorisk digital selvbetjening og
virkningen af en klage eller en afgørelse om at blive undtaget fra det digitale selvbe-
tjeningskrav.
Borgerens klage over kommunens afgørelse om, at borger ikke er fritaget fra krav
om digital selvbetjening, skal i dag efter gældende regler påklages til den myndig-
hed, der også har kompetencen til at træffe afgørelser over klager vedrørende den
materielle afgørelse, som kommunen træffer efter indgivelse af ansøgningen. Det
findes derfor mest hensigtsmæssigt, at Patientombuddet fortsat skal være klagein-
stans vedrørende klager over afslag på at blive undtaget fra krav om digital selvbe-
tjening på de sagsområder, som overflyttes til Udbetaling Danmark, og hvor Pati-
entombuddet i dag er klageinstans. Der henvises til jf. lovforslagets § 1, nr. 12, (§
13, stk. 5 i lov om Udbetaling Danmark) samt lovforslagets afsnit 4.1.6.1.2.
Kommunerne vejleder allerede i dag borgeren om forskellige sagsområder, hvor det
Side 6 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0007.png
er forskellige klageinstanser, herunder om afgørelser, der kan påklages til enten
Patientombuddet eller til Ankestyrelsen.
1.6.
og
bemærker, at det bør
fremgå af lovforslaget, at lov om virksomhedsoverdragelse bør finde anvendelse
ved overførsel af medarbejdere, der beskæftiger sig med de fem myndighedsop-
gaver, der foreslås overflyttet fra kommunerne til Udbetaling Danmark. Opga-
verne er estimeret til at svare til ca. 83 årsværk.
HK Kommunal mener, at det er et brud med de overførselsvilkår, der var gæl-
dende i forbindelse med etablering af Udbetaling Danmark samt almindelig
praksis i forbindelse med andre opgaveoverførsler.
Bemærkninger
Lov om virksomhedsoverdragelse finder ikke umiddelbart anvendelse ved overdra-
gelse af myndighedsopgaver mellem myndigheder. Det forudsætter, at det er aftalt,
eller at der særskilt lovgives om dette.
Det er ikke i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2015 blevet
aftalt, at Udbetaling Danmark skal overtage medarbejdere fra kommunerne, da der
er tale om forholdsvis små opgaveområder. Lov om virksomhedsoverdragelse vil
herudover som udgangspunkt kun omfatte medarbejdere, der overvejende arbejder
med de sagsområder, der overflyttes. En foreløbig forespørgsel fra KL i kommunerne
viser, at der er højst 10-15 medarbejdere, der opfylder disse betingelser. Hertil
kommer, at overførsel af medarbejdere forudsætter en varsling 6 måneder før over-
førslen, hvilket vil udskyde overdragelsen af opgaverne, der forventes overført fra 1.
maj 2015.
Datatilsynet
konstaterer, at flere af lovforslagets bestemmelser fraviger personda-
talovens § 8, stk. 3. Disse fravigelser af persondatalovens § 8, stk. 3, kommer i for-
længelse af en lang række allerede eksisterende fravigelser af bestemmelsen i for-
hold til Udbetaling Danmark. Datatilsynet henviser i den forbindelse bl.a. til Datatil-
synets høringssvar af 14. december 2011. Som beskrevet i høringssvaret fra 2011
oplyser Datatilsynet, at persondatalovens § 8, stk. 3, blev indsat ved fremsættelsen
af det 3. lovforslag til persondataloven i 1999 med henblik på at fastsætte strenge
betingelser for videregivelse af personoplysninger på det sociale område.
Den fortsatte konsekvente fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3, som det nær-
værende lovforslag lægger op til, må efter Datatilsynets opfattelse give anledning til
principielle overvejelser omkring selve bestemmelsens fortsatte berettigelse. Tilsy-
net anbefaler derfor, at det nøje overvejes, om der er grundlag for den konsekvente
fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3. Datatilsynet finder endvidere, at spørgs-
målet herom bør drøftes med Justitsministeriet.
Side 7 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Det skal indledningsvist understreges, at lovforslaget vurderes at ligge inden for
rammerne af EU´s persondatadirektiv og forudsættes administreret i overensstem-
melse hermed, uanset at lovforslaget indeholder fravigelse af persondatalovens 8,
stk. 3.
Der er i lovforslaget i hvert enkelt tilfælde taget stilling til, hvorvidt en fravigelse af
persondatalovens § 8, stk. 3, vurderes at være nødvendig, og om fravigelsen er pro-
portional henset til, at persondatalovens § 8, stk. 3, giver borgeren en øget retsbe-
skyttelse mod videregivelse af oplysninger i sociale sager.
Forudsætningen for, at Udbetaling Danmark vil kunne foretage de beskrevne regi-
stersamkøringer på andre myndigheders ydelsesområder m.v., og til at indhente
oplysninger fra udlandet til sager i kommunerne, jf. lovforslagets § 1, nr. 10 (§§ 12
a-e i lov om Udbetaling Danmark) er, at Udbetaling Danmark og kommunen skal
kunne udveksle de nødvendige oplysninger. Dette vil i praksis kun kunne lade sig
gøre ved i disse tilfælde at fravige persondatalovens § 8, stk. 3.
Den mere fleksible udveksling af oplysninger mellem kommunerne og Udbetaling
Danmark i forhold til oplysning af sager på Udbetaling Danmarks sagsområde, vil
også kun kunne lade sig gøre ved en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3.
Der henvises til afsnit 4.2.3.1.1, 4.2.3.3.1 og 4.3.3 i lovforslaget, hvor forholdet til
persondataloven og nødvendigheden af at fravige persondatalovens § 8, stk. 3,
nærmere gennemgås.
Herudover vurderes det også at være nødvendigt at fravige persondatalovens § 8,
stk. 3, bl.a. med henblik på at kunne udveksle oplysninger til brug for afregning af
sundhedsudgifter samt i forbindelse med de bestemmelser, der skal sikre en it-
understøttet eller øget udveksling af nødvendige oplysninger i det nuværende sam-
arbejde mellem kommuner og Udbetaling Danmark om kontrol af sager på Udbeta-
ling Danmarks sagsområde.
Der henvises til afsnit 4.1.2.2.1, 4.1.4.2.1. 4.1.6.3.3, 4.4.1.2.1, og 4.4.3.2.1 i lov-
forslaget, hvor forholdet til persondataloven og nødvendigheden af at fravige per-
sondatalovens § 8, stk. 3, nærmere gennemgås vedrørende de øvrige bestemmelser
i lovforslaget.
Det bemærkes, at Ministeriet for Børn, Ligestilling og Integration og Sociale Forhold
forud for fremsættelsen af lovforslaget har drøftet forslaget, herunder fravigelsen af
persondatalovens § 8, stk. 3, med Justitsministeriet.
I forhold til det, som Datatilsynet anfører om en eventuel afskaffelse af persondata-
lovens § 8, stk.3, har der været indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har
anført følgende:
Side 8 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0009.png
”Persondatalovens § 8, stk. 3, fastsætter regler om, at forvaltningsmyndighe-
der, der udfører opgaver inden for det sociale område, kun må videregive de
former for oplysninger, der er opregnet i persondatalovens § 7, stk. 1, og § 8,
stk. 1, hvis betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt.
Videregivelse af sådanne oplysninger kan således alene finde sted, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen, hvis videre-
givelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart
overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, her-
under hensynet til den oplysningen angår, eller hvis videregivelse er et nød-
vendigt led i myndighedens sagsbehandling eller nødvendig for, at en myn-
dighed kan gennemføre sine tilsyns- eller kontrolopgaver.
Bestemmelsen i § 8, stk. 3, begrænser således adgangen til at videregive op-
lysninger, som er omfattet af persondatalovens § 7 og adgangen til at videre-
give oplysninger omfattet af persondatalovens § 8, stk. 2 og yder dermed en
øget beskyttelse, i forhold til videregivelse af følsomme oplysninger om f.eks.
væsentlige sociale problemer og andre rent personlige forhold fra forvalt-
ningsmyndigheder, der arbejder inden for det sociale område, skal videregive.
Persondataloven gennemfører direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Persondatalovens § 8, stk. 3,
er imidlertid ikke direktivbestemt og en fravigelse vil således ikke være i strid
med direktivet.
Med lovforslaget forslås persondatalovens § 8, stk. 3, fraveget i en række
konkrete tilfælde, der overvejende er begrundet i den foreslåede arbejdsde-
ling mellem Udbetaling Danmark og kommuner, samt andre myndigheder.
Justitsministeriet finder ikke, at de fravigelser, som foreslås, giver anledning
til mere generelle overvejelser om indholdet af persondatalovens § 8, stk. 3.”
bemærker, at man bør være påpasselig med lovgivningsinitiativer,
der medfører indgreb i privatlivets fred, herunder forslag om samkøring og vide-
regivelse af data. Advokatrådet er opmærksomt på, at praktiske hensyn kan tale
for, at samkøring af data kan medføre en forenklet og mere smidig sagsbehand-
ling. Advokatrådet finder det væsentlig, at der sideløbende med samkøringen
udarbejdes tilstrækkelige procesgarantier for indsamling, anvendelse og beskyt-
telse af persondata, således at borgerens retssikkerhed beskyttes gennem hele
forløbet, herunder at der ikke trækkes flere informationer ud, end der er hjem-
mel til. Efter rådets opfattelse bør det være en forudsætning, at samkøringen
nøje afgrænses i lovteksten eller i bemærkningerne. Samkøringen bør ligeledes
baseres på en proportionalitetsafvejning og det efterlyses, at det fremgår af lov-
forslaget, at myndighederne undervejs i processen overvejer nødvendigheden i
at foretage samkøringen.
Side 9 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0010.png
har ingen bemærkninger til forslaget, idet foreningen
efter forslagets bemærkninger har lagt til grund, at der ikke foretages register-
samkøringer af andre oplysninger end sådanne, som er nødvendige for kontrol
af udmåling af ydelser fra forskellige myndigheder samt sikring mod misbrug.
Foreningen har videre lagt til grund, at udvidelsen af adgangen til registersam-
køringer alene er begrundet med overførsel af en række myndighedsopgaver til
Udbetaling Danmark.
er meget glade for udvidelserne af §§ 9-11 i lov om
Udbetaling Danmark samt mulighed for at dele informationer i kontrolsamarbej-
det efter lovforslaget til § 11 b. Borgerservice Danmark ser her et potentiale for
at løfte kompetenceniveauet i sagerne og drage nytte af samarbejdet med andre
lande.
Borgerservice Danmark finder det vigtigt, at den igangværende dialog om sa-
marbejdsfladerne mellem Udbetaling Danmark og kommunerne udbygges, så
kvaliteten af kontrolarbejdet både i Udbetaling Danmark og kommunerne styr-
kes.
Bemærkninger
I lovforslagets almindelige bemærkninger og i bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 10, er der redegjort for forholdet til persondataloven og persondatadirektivet,
herunder spørgsmålet om proportionaliteten og nødvendigheden af hjemlerne til
registersamkøring, jf. også afsnit 2.1. ovenfor.
Det er forudsat, at registersamkøringerne er afgrænset af hjemlerne til at foretage
samkøringer, og at nødvendighedsvurderingen af registersamkøringerne herudover
foretages ud fra kriterierne for at modtage ydelser i de enkelte ydelseslove, der re-
gulerer hvilke oplysninger, der er relevante at samkøre. Herudover er det forudsat,
at Udbetaling Danmark og kommunerne overholder persondatalovens øvrige regler
om nødvendighed og saglighed samt om datasikkerhed, jf. blandt andet lovforsla-
gets afsnit 4.5., hvor reglerne er nærmere beskrevet.
Udvidelsen af adgangen til at foretage registersamkøringer på kommunale ydelses-
områder og i forhold til SU - på samme måde som Udbetaling Danmark kan efter
gældende regler efter § 12 i lov om Udbetaling Danmark på Udbetaling Danmarks
egne sagsområder - er begrundet i behovet for at harmonisere mulighederne for at
foretage registersamkøringer på tværs af ydelsesområder.
En harmonisering og centralisering af samkøringsmulighederne vil føre til en mere
ensartet kontrol på tværs af ydelsesområder hos de nævnte myndigheder, hvor det
ofte er de samme oplysninger og faktiske forhold, der lægges til grund i sagerne.
Dialogen og samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Danmark om regi-
stersamkøring og samarbejdet med udenlandske myndigheder vil blive understøttet
i et nedsat samarbejdsforum med deltagelse af seks kommuner, KL og Udbetaling
Danmark.
Side 10 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0011.png
Det skal bemærkes, at der er foretaget en række præciseringer i ordlyden af § 12 i
lov om Udbetaling Danmark, således, at det fx fremgår, at indhentning og efterføl-
gende samkøring og samstilling af oplysninger kan ske uden samtykke fra borgeren
og arbejdsgiveren. Det fremgår herudover mere tydeligt af bestemmelsen, at der
alene kan indhentes og herefter samkøres nødvendige personoplysninger til brug
for kontrol af den enkelte ydelse eller det økonomiske tilskud, som kontrollen vedrø-
rer. Det fremgår endvidere af bemærkninger til § 12, jf. forslagets § 1, nr. 8, at vur-
deringen af hvilke oplysninger, der er nødvendige, sker på baggrund af indholdet i
kriterierne og betingelserne for tilkendelse og udmåling af den enkelte ydelse i hen-
hold til ydelseslovgivningen og at grænserne for samkøring efter § 12, stk. 1 og 2, i
lov om Udbetaling Danmark således skal ses i tæt sammenhæng med den enkelte
ydelseslov.
finder at kontroldelen af lovforslaget er uproportio-
nalt, idet der efter rådets opfattelse foregår socialt bedrageri i et forholdsvist lille
omfang. Rådet foreslår, at der sættes midler af til, at borgere, hvis sager udtages
til kontrol, får ret til en bisidder, og at myndighederne gør opmærksom på den-
ne ret. Rådet mener herudover, at forslaget er med til at stigmatisere modtagere
af overførselsindkomster, idet lovforslaget giver grundlag for at antage, at disse
snyder eller forsøger at snyde sig til sociale ydelser.
Bemærkninger
De analyser, der er blevet foretaget på området, viser, at der bliver fejludbetalt for
et anseeligt beløb om året, både som følge af fejl fra myndighedernes side, fejl fra
borgernes side og som følge af snyd. Både af hensyn til samfundsøkonomien og af
hensyn til borgerens tillid til det skattefinansierede velfærdssystem er det nødven-
digt, at der kun udbetales ydelser til de borgere, der er berettiget til dem. Sociale
ydelser bliver udbetalt til en bred gruppe af mennesker og den løbende opfølgning
og kontrol retter sig derfor også mod alle ydelsesmodtagere og ikke kun mod socialt
udsatte. Registersamkøringer som et værktøj til at sikre korrekte udbetalinger af
sociale ydelser, er med til at rette kontrollen mod de sager, hvor der er størst risiko
for fejludbetalinger. Hermed undgås det også, at borgere, der får udbetalt ydelser
på et korrekt grundlag, ikke ulejliges med unødig kontrol i forbindelse med en mere
tilfældig eller stikprøvebaseret opfølgning i sagerne.
Kommunerne er allerede i dag forpligtet til at oplyse borgeren om muligheden for at
medbringe en bisidder til møder i kommunen, herunder i sager om tilbagebetaling
eller fejludbetaling af ydelser.
henviser til, at det fremgår af lovforslaget, at der gives Udbeta-
ling Danmark adgang til at sammenkøre indhentede informationer med adresse-
oplysninger modtaget fra Post Danmark A/S. Det fremgår videre af lovbemærk-
ningerne, at det vil være frivilligt for Post Danmark at udlevere oplysningerne.
Post Danmark henviser til, at der af hensyn til beskyttelsen i grundloven mod
Side 11 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0012.png
indgreb i meddelelseshemmeligheden, bør foreligge en retskendelse som forud-
sætning for, at oplysninger om adresseforhold udleveres - eller alternativt, at der
fremgår udtrykkeligt af loven, at Udbetaling Danmark kan kræve oplysningerne
fra Post Danmark.
Der henvises som eksempel til den udtrykkelige lovhjemmel i CPR-lovens § 10,
stk. 2, nr. 3, der forpligter blandt andet virksomheder, der er pålagt befor-
dringspligt efter postloven, private tele- og forsyningsselskaber, private boligsel-
skaber og -foreninger, arbejdsløshedskasser, fagforeninger og pengeinstitutter
”at udlevere oplysninger til kommunerne med henblik på at fastlægge vedkom-
mendes bopælsforhold".
Post Danmark Post Danmark forbeholder sig herudover ret til at opkræve et ge-
byr for den serviceydelse, Post Danmark ved lovgrundlaget pålægges at udføre i
form af en pligt til at videregive adresseoplysninger til Udbetaling Danmark. Det
er Post Danmarks opfattelse, at lovforslaget, ikke er til hinder herfor, og at geby-
ret kan fastsættes på sædvanlige omkostningsbestemte/markedsmæssige vilkår.
Datatilsynet bemærker, at det ikke umiddelbart står Datatilsynet klart, hvordan
en samkøring af oplysninger kan være nødvendig, hvis det er frivilligt for Post
Danmark at levere oplysningerne. Datatilsynet skal derfor opfordre til, at Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold præciserer dette
nærmere.
Bemærkninger
Lovforslaget er blevet ændret, således at det fremgår af lovforslaget, at Post Dan-
mark og andre virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven, har
pligt til at udlevere oplysninger om adresseforhold til Udbetaling Danmark med
henblik på registersamkøring af sager, der fremgår af de undringslister, som Udbe-
taling Danmark kan danne. Der kan kun samkøres oplysninger om adresseforhold
fra de nævnte virksomheder i sager, hvor det er relevant og nødvendigt at belyse en
ydelsesmodtagers eller eventuel samlevers bopælsforhold i sager efter den sociale-
og beskæftigelsesmæssige lovgivning eller efter SU-loven.
Det fremgår herudover som noget nyt i afsnit 6 om Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v., at Post Danmark vil modtage fuld økonomisk
kompensation for at udlevere oplysningerne i form af betaling på markedsvilkår/
omkostningsbestemt basis.
bemærker til forslaget om, at Udbetaling Danmark efter anmod-
ning kan indhente oplysninger i udlandet for kommunerne (efter forslaget til §
12 e, jf. lovforslagets § 1, nr. 10), at kommunen og Udbetaling Danmark skal
kunne udveksle nødvendige data, således at Udbetaling Danmark kan indhente
de relevante oplysninger fra udlandet på kommunale ydelsesområder. Advokat-
Side 12 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rådet bemærker, at der mangler en præcisering af borgerens retsstilling i forhold
til persondatalovens bestemmelser om oplysningspligt, og at ingen kontrolsag
kan indledes, uden at borgeren forinden er blevet oplyst. Det bør herudover
præciseres mere klart hvilke betingelser, der skal være opfyldt, før kommunen
kan anmode Udbetaling Danmark om at indhente oplysninger om en borger,
herunder hvornår det er nødvendigt at samkøre data.
Bemærkninger
Der er med lovforslaget ikke ændret i de grundlæggende betingelser for at oplyse
sager efter fx lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, for-
valtningsloven, persondataloven og lov om retssikkerhed ved forvaltningens anven-
delse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Der er redegjort for forholdet til forvaltningsloven og persondataloven i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger og i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10,
herunder hvornår det skal anses for nødvendigt at indhente oplysninger, register-
samkøre eller udveksle data i øvrigt.
Det fremgår fx af bemærkningerne til § 12 e, jf. lovforslagets § 1. nr. 10, at Udbeta-
ling Danmark kun har beføjelser til at indhente oplysninger efter bestemmelsen i
henhold til de enkelte love vedrørende kontante ydelser og økonomiske tilskud og i
det omfang, det er nødvendigt for kommunens sag. Herudover fremgår det, at det
vil være kommunen, der efter forslaget til § 12 e vurderer, om de i en kontrolsag
skal have bistand fra Udbetaling Danmark, og som har ansvaret for at sikre, at de
gældende sagsbehandlingsregler og betingelser for at indhente oplysningerne er til
stede. Kommunen skal således i henhold til § 12 e, stk. 1, være opmærksom på om
der er indhentet samtykke efter forvaltningslovens § 29 i ansøgningssager. Tilsva-
rende skal kommunen være opmærksom på, om persondatalovens regler er over-
holdt inden kommunen sender en anmodning til Udbetaling Danmark om at indhen-
te oplysninger fra udlandet efter forslaget til § 12 e i andre typer af sager end an-
søgningssager.
Det fremgår som noget nyt af bemærkningerne til bestemmelsen, at kommunerne
også skal sørge for at iagttage persondatalovens § 29 om oplysningspligt, herunder
at der er mulighed for at udskyde orienteringspligten efter en konkret vurdering i
visse sager.
Det fremgår herudover af lovbemærkninger til § 12 e, at når Udbetaling Danmark
har indhentet oplysningen fra udlandet, vil den kommune, der har anmodet om
oplysningerne fra udlandet, herefter have ansvaret for den videre oplysning af sa-
gen og for at træffe afgørelser, herunder foretage partshøring af borgeren over de
oplysninger, der er indhentet fra udlandet med hjælp fra Udbetaling Danmark.
For så vidt angår nødvendigheden af at foretage registersamkøringer henvises til
afsnit 2.1 ovenfor. Forholdet til persondatalovens regler om datasikkerhed og oplys-
ningspligt er endvidere beskrevet i lovforslagets afsnit 4.5. Heraf fremgår det blandt
andet, at der som udgangspunkt gælder en oplysningspligt efter persondatalovens §
Side 13 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0014.png
29, når der indsamles oplysninger hos andre end den registrerede. Denne regel fin-
der også anvendelse i forbindelse med de behandlinger af oplysninger, som finder
sted efter forslagene til de nye bestemmelser.
Samkøring af data skal ikke ske i henhold til § 12 e i lovforslagets § 1, nr. 10, men i
henhold til § 12 a, stk. 1, der henviser til at Udbetaling Danmark på en række kom-
munale ydelsesområder kan indhente og herefter samkøre eller sammenstille oplys-
ninger, der indhentes fra udenlandske myndigheder. Rammerne for registersamkø-
ringerne efter § 12 a fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen og skal ses i tæt
sammenhæng med kriterierne og betingelserne for tilkendelse og udmåling af de
enkelte ydelseslove.
Det fremgår herudover af lovforsalgets bemærkninger, at den enkelte myndighed
eller ordning, der administrerer de ydelsesområder, der er omfattet af lovforslagets
§ 1, nr. 10, vil være ansvarlig for at oplyse borgeren, der søger om ydelser hos myn-
digheden om, at Udbetaling Danmark fremover vil foretage registersamkøringer i
henhold til de gældende regler på myndighedens sagsområde. Det vil ligeledes være
den enkelte myndighed eller ordning, der ved først kommende lejlighed har ansva-
ret for at informere de personer, der allerede modtager en ydelse, om, at Udbeta-
ling Danmark kan foretage registersamkøringer i henhold til de foreslåede bestem-
melser i lovforslagets § 1, nr. 10.
Det fremgår endvidere af lovforslagets bemærkninger, at det er en forudsætning, at
myndighederne kun lader kontrolordningerne efter de foreslåede bestemmelser i §§
12 a-c, jf. lovforslaget § 1, nr. 10, tage sigte på fremtidige forhold, medmindre sær-
lige forhold gør sig gældende. Det vil sige, at der kun kan samkøres oplysninger
vedrørende borgere, der modtager kontante ydelser og økonomiske tilskud efter
lovens ikrafttræden. I de tilfælde, hvor Udbetaling Danmark alene samkører oplys-
ninger i henhold til allerede vedtagne samkøringshjemler efter de foreslåede be-
stemmelser i § 12 a, stk. stk. 2, og § 12 c, jf. forslagets § 1, nr. 10, samt lovforslagets
§ 4, nr. 1, vil Udbetaling Danmark kunne samkøre oplysninger om forhold, der også
ligger forud for lovforslagets ikrafttræden, da der alene sker en indskrænkning af
karakteren af de oplysninger, der kan samkøres, i forbindelse med, at Udbetaling
Danmark får kompetence til at samkøre oplysningerne efter de nævnte bestemmel-
ser.
finder det efter en gennemgang af lovforslagets ikke umiddelbart
helt klart, hvorvidt Udbetaling Danmark skal være dataansvarlig for registersam-
køringerne i forhold til kommunerne, Styrelsens for Videregående Uddannelser
samt Arbejdsmarkedets Tillægspension. På den ene side følger det af bemærk-
ningerne, at Udbetaling Danmark skal overtage myndighedsansvaret, men på
den anden side følger det samtidig, at Udbetaling Danmark skal samkøre oplys-
ninger for andre myndigheder. Da fastlæggelsen af dataansvaret er helt grund-
Side 14 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0015.png
læggende for behandlingen af personoplysninger, skal Datatilsynet henstille til,
at dataansvaret nærmere afklares og præciseres.
Bemærkninger
Der er på baggrund af Datatilsynets høringssvar foretaget ændringer og præciserin-
ger de steder i lovbemærkningerne, hvor det kunne give anledning til tvivl, at myn-
dighedsansvaret og dataansvaret ved samkøring af oplysninger overtages af Udbe-
taling Danmark i forbindelse med, at Udbetaling Danmark samkører oplysninger på
ydelsesområder, der administreres af andre myndigheder eller ordninger.
ønsker, at der skal gælde de samme muligheder for registersamkøring og
kontrol, uanset om Udbetaling Danmark eller kommunerne har myndighedsan-
svaret for en given opgave. KL finder derfor, at dette skal sikres i lovforslaget.
bemærker, at de går ud fra, at kommunerne ikke mi-
ster retten til selv at foretage registersamkøring, da det blandt andet kan betyde,
at kommunerne mister retten til egne fokusområder.
Borgerservice Danmark bemærker, at kommunerne kan foretage registersamkø-
ringer vedrørende indkomstforhold, hvilket ikke stemmer overens med lov-
forslagets bemærkninger, hvor det fremgår, at kommunerne ikke kan samkøre
disse oplysninger efter gældende regler.
Bemærkninger
Ministeriet for Børn, Ligestilling og Sociale Forhold er enige med Borgerservice
Danmark i, at kommunerne i dag kan foretage registersamkøringer af indkomstfor-
hold efter fx § 11 a, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og har tilrettet lovforslaget i overensstemmelse hermed.
Med lovforslaget ændres der ikke ved de gældende hjemler, som kommunerne kan
fortage registersamkøringer efter. Kommunerne vil således også fremadrettet kun-
ne foretage de samme registersamkøringer, som de kan i dag, herunder af ind-
komstoplysninger.
Det foreslås i lovforslaget, at Udbetaling Danmark får mulighed for at foretage regi-
stersamkøringer på kommunale ydelsesområder og SU på samme måde, som Udbe-
taling Danmark i dag kan foretage registersamkøringer efter den gældende § 12 i
lov om Udbetaling Danmark.’
Mulighederne for at kunne foretage denne type registersamkøringer på kommuna-
le områder foreslås alene tillagt Udbetaling Danmark, da Udbetaling Danmark i
forvejen har opbygget kompetencer til at foretage registersamkøringerne og allere-
de har et it-system i drift til netop dette formål. Der kan dermed opnås stordriftsfor-
dele både fagligt og økonomisk ved en central placering af mulighederne for at fore-
tage registersamkøring.
Side 15 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0016.png
Det vil fortsat være en kommunal opgave vedvarende at sikre, at der ikke sker util-
sigtede fejludbetalinger eller udbetales ydelser på et forkert grundlag. Udbetaling
Danmarks registersamkøringer skal ses som et supplement til kommunernes indsats
mod fejludbetalinger og resultatet af registersamkøringerne vil aldrig kunne stå
alene.
Kommunerne er sikret indflydelse på de kriterier og kontrolparametre, der skal sam-
køres oplysninger om på de kommunale ydelsesområder i et samarbejdsforum, hvor
KL, 6 kommuner og Udbetaling Danmark i samarbejde skal afsøge, hvilke registrer-
samkøringer, der vil give mest værdi. Lovforslaget giver herudover mulighed for, at
de enkelte myndigheder, selv kan bestille og trække et resultat af en registersamkø-
ring i Udbetaling Danmark, fx via en webservice. Kommunerne vil i den forbindelse
inden for de aftaler, der indgås i samarbejdsforum, kunne justere på en række kon-
trolparametre.
Lovforslaget ændrer således ikke på kommunernes råderum og muligheder for at
tilrettelægge deres egen kontrolindsats inden for de rammer, som de allerede har i
dag.
Det fremgår af lovforslaget, at det er en ressourcekrævende opgave at opbygge
kompetencer og ekspertise til at foretage registersamkøringer og foretage løbende
justeringer af udsøgningskriterier for de enkelte myndigheder. Den decentrale kon-
trol via registersamkøringer hos de enkelte myndigheder betyder herudover, at der
dannes forskellig praksis og varierende fokus på at forhindre fejludbetalinger via
registersamkøringer.
Borgerservice Danmark
opfatter dette som indirekte kritik af kommunerne og øn-
sker, at der også skal være plads og rum til forskelligt fokus, da der ikke er de sam-
me snydmønstre i de forskellige landsdele.
Borgerservice Danmark anfører, at det forhold, at der skabes hjemmel til, at der kan
fastsættes regler om samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Danmark,
når opstartsperioden er ophørt, og samtlige kommuner skal samarbejde med Udbe-
taling Danmark om datasamkøringer, opfattes som en konstatering af at nogle
kommuner ikke ønsker at samarbejde.
Bemærkninger
Formuleringen vedrørende samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Dan-
mark efter opstartsperioden er tilrettet på baggrund af bemærkningerne fra Borger-
service Danmark, således at det fremgår mere klart, at der tale om et gensigt sam-
arbejde mellem kommunerne og Udbetaling Danmark.
Ifølge ESK-kontrol analysen (2014) foretaget af Deloitte, anvender alene 20 procent
af kommunerne et udsøgningssystem til at identificere mistænkelige sager. En væ-
sentlig forklaring på den manglende anvendelse er, at kommunerne ikke har til-
Side 16 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0017.png
strækkelige ressourcer til at anvende et udsøgningssystem og ikke har de nødvendi-
ge kompetencer til at nyttiggøre systemet for alvor.
Ved at give Udbetaling Danmark hjemmel til at foretage registersamkøringer på
kommunale ydelsesområder vil Udbetaling Danmark som landsdækkende myndig-
hed være med til at sikre, at kommunerne får ensartet mulighed for at foretage
kontrolarbejde ved hjælp af registersamkøringer på trods af størrelse og geografi.
Kommunerne vil stadig have mulighed for at indrette deres fokus i arbejdet med at
minimere fejludbetalinger og socialt bedrageri alt efter hvilke behov, den enkelte
kommune har.
Det fremgår af lovforslaget, at der blandt andet afsættes flere
ressourcer til at udvide kontaktnetværk og indgå samarbejdsaftaler med myndighe-
der i andre EU/EØS-lande.
Borgerservice Danmark
anfører, at der alene er behov
for midler i opstartsfasen og ikke i driftsfasen og spørger til, hvordan de øgede res-
sourcer tilføres.
Bemærkninger
Indgåelse af samarbejdsaftaler med myndigheder i andre lande kan være en relativt
kompliceret opgave. Det kan ikke forventes, at der kan indgås aftaler med alle rele-
vante myndigheder på kort sigt, og desuden vil samarbejdet med udenlandske myn-
digheder kræve en vedvarende arbejdsindsats og herunder udvidelser til nye områ-
der.
Det fremgår af lovforslaget, at der er afsat en bevilling til datasamkøring på kom-
munale ydelsesområder, og at der på længere sigt vil der være et behov for at indgå
aftaler om betaling på omkostningsdækket basis i det omfang behovet for oplysnin-
ger ligger ud over den bevilling, der er afsat til opgaven.
Borgerservice Danmark
spørger til rammens størrelse, og om der skal ske betaling
fra den enkelte kommune eller fra alle kommuner, der bruger ordningen.
Bemærkninger
Der afsat 14 mio. kr. i 2015 og herefter 16,7 mio. kr. årligt de tre efterfølgende år til
datasamkøring på kommunale ydelsesområder i Udbetaling Danmark, jf. de øko-
nomiske bemærkninger i lovforslagets afsnit 5.2. Spørgsmålet om betaling vedrører
alene kommunernes egen efterspørgsel efter datasamkøring, fx til brug for kommu-
nernes behandling af ansøgningssager eller andre særkørsler og ikke de almindelige
forpligtigelser til at foretage datasamkøring, som pålægges Udbetaling Danmark.
Efter lovforslagets § 1, nr. 7, forslaget til § 11 b, kan kommuner og Udbetaling
Danmark udveksle nødvendige oplysninger fra afgørelser, hvor den myndighed, der
Side 17 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modtager oplysningerne, skal træffe en lignende afgørelse, og de samme faktiske
forhold i den afgørelse, der ønskes indhentet, har betydning for den nye afgørelse.
Efter Ældre Sagen opfattelse bør der i forbindelse med en sådan udveksling gives
oplysninger om, hvorvidt den pågældende afgørelse er påklaget og ligger hos klage-
instansen, ligesom den myndighed, der skal til at træffe en lignede afgørelse, skal
foretage sin egen individuelle vurdering af sagen og oplyse den myndighed, der har
truffet den første afgørelse, om et eventuelt andet resultat af afgørelsen.
Bemærkninger
Det er på baggrund af Ældresagens høringssvar blevet præciseret i lovbemærknin-
ger til § 11 b i lovforslagets § 1, nr. 7, at oplysninger fra afgørelser efter forslaget til
§ 12 b, kan udveksles frem til det tidspunkt, hvor myndigheden har truffet deres
endelige afgørelse, dvs. også mens sagen er under genvurdering i kommunen eller
Udbetaling Danmark efter regler i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (remonstration). På det tidspunkt, hvor klagen er sendt videre til
ankeinstansen, dvs. efter genvurderingen har fundet sted, eller hvor borgeren ikke
har klaget over afgørelsen, vil kommunen og Udbetaling Danmark derfor ikke have
mulighed for at udveksle oplysningerne.
I de tilfælde, hvor kommunen eller Udbetaling Danmark allerede har truffet en afgø-
relse og udvekslet denne til brug for den anden myndigheds nye afgørelse, vil den
afgivne myndighed ikke have en saglig grund til at skulle se udfaldet af den anden
myndigheds nye afgørelse.
Efter § 11 a i lovforslagets § 1, nr. 7, vil Udbetaling Danmark og den enkelte kom-
mune kunne se, hvilke sagsskridt, der er foretaget i kontrolsager i henholdsvis kom-
munen og Udbetaling Danmark vedrørende den samme borger i andre sager om
kontante ydelser og økonomiske tilskud. Det er blevet præciseret, at man i den for-
bindelse også vil kunne se, om en evt. kontrolsag sag er blevet påklaget.
2.12. Harmonisering af enligbegrebet
Med hensyn til den øgede adgang til registersamkøring støtter Ældre Sagen det
overordnede formål om at begrænse socialt bedrageri.
Ældre Sagen
peger på, at en forudsætning for at undgå socialt bedrageri er, at der
er klare objektive regler, så borgerne ikke anklages for socialt bedrageri, fordi de
ikke har kendskab til myndighedernes – nogen gange skiftende – fortolkning af reg-
ler for, hvornår man anses for samlevende. Selv om ministeriet har udarbejdet en
pjece om emnet, har Ældre Sagen i konkrete tilfælde kunnet konstatere, at det ikke
har givet den nødvendige retssikkerhed for pensionisterne.
Efter Ældre Sagen opfattelse bør personer, der har hver sin bopæl og afholder nor-
male udgifter til husleje, vand, el, varme, forsikringer ol., ikke kunne anklages for at
være ”formodet samlevende”.
Side 18 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0019.png
Bemærkninger
Det er meget vanskeligt at opstille helt faste og objektive kriterier for vurderingen
af, om en person er enlig eller samlevende, da sådanne faste rammer let kan omgås
eller få utilsigtede virkninger. Og det er nødvendigt med en konkret individuel vur-
dering i hvert enkelt tilfælde, således at der kan skabes rum til mange forskellige
samlivs- og bopælsformer. Hvis der blev opstillet objektive og entydige regler, ville
det ikke samtidig fjerne behovet for, at myndighederne efterfølgende kan efterprø-
ve, om en person rent faktisk er enlig. Efter de gældende regler og praksis lægges
der vægt på borgernes bopælsregistrering og borgerens egne oplysninger – myn-
dighederne skal dog fortsat have mulighed for at undersøge forholdene nærmere,
hvis parternes forklaringer eller andre oplysninger i sagen tyder på, at en person
rent faktisk er samlevende med en ansøger eller modtager af en ydelse.
Efter forslaget til § 11, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at
Udbetaling Danmark i sager, som kommunen har medvirket til at oplyse efter stk. 1,
skal udarbejde statistik til den enkelte kommune om, hvor mange af disse sager,
der har ført til en afgørelse om tilbagebetaling samt oplysning af tilbagebetalings-
kravets størrelse.
Borgerservice Danmark
ønsker også, at kommunerne modtager oplysninger om
statistik til kommunerne om ”henlagte” i sager, som kommunerne har været med
til at belyse efter § 11 i lov om Udbetaling Danmark, hvor UDK ikke træffer afgørel-
se om tilbagebetaling samt statistik vedrørende sager, hvor ydelsen stoppes frem-
adrettet.
Bemærkninger
Det er på baggrund af Borgerservice Danmarks høringssvar blevet præciseret i lov-
teksten og flere steder i lovbemærkningerne, at Udbetaling Danmark skal udarbejde
statistik til den enkelte kommune om, hvor mange sager, der har ført til en afgørelse
om henlæggelse, eller afgørelse om tilbagebetaling, frakendelse eller nedsættelse af
den kontante ydelse eller det økonomiske tilskud samt oplysning om tilbagebeta-
lingskravets eller værdien af frakendelsen eller nedsættelse af ydelsen eller tilskud-
det i de sager, hvor kommunen har bidraget til at oplyse sagen efter § 11 i lov om
Udbetaling Danmark.
Borgerservice Danmark
spørger til, om forslaget i § 11 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 7,
dækker alle sociale udbetalinger dvs. både kontanthjælp, fleksydelse m.v., og be-
mærker, at dette ikke fremgår af det eksisterende it-system KMD-sag.
Bemærkninger
Det kan bekræftes, at forslaget til § 11 a, jf. lovforslaget § 1, nr. 7 dækker alle socia-
le udbetalinger dvs. både kontanthjælp, fleksydelse m.v.
Side 19 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0020.png
It-understøttelsen af forslaget vil skulle udarbejdes af kommunerne og Udbetaling
Danmark, fx gennem tilretning af eksisterende systemer eller udarbejdelsen af et
nyt system.
Borgerservice Danmark
finder bestemmelsen i § 12 a, stk. 4, i lovforslagets § 1, nr.
10, ”for åben” og spørger, hvem der vurderer, hvilke nødvendige oplysninger kom-
munerne skal sende til Udbetaling Danmark med henblik på, at Udbetaling Dan-
mark kan foretage registersamkøringer på kommunale ydelsesområder.
Bemærkninger
Det er på baggrund af Borgerservice Danmarks høringssvar præciseret i lovbe-
mærkningerne, at der efter § 12, stk. 4, kun kan sendes oplysninger, der er nødven-
dige for, at Udbetaling Danmark kan identificere ydelsesmodtagere og de kriterier
m.v., der skal indgå i samkøringen. Udbetaling Danmark vil f.eks. ikke kunne indhen-
te alle sagsakterne og samkøre oplysninger herfra. Det er herudover præciseret, at
det er Udbetaling Danmark, som fastlægger, hvilke oplysninger, der er nødvendige
og som skal sendes til Udbetaling Danmark for at sikre en ensartethed i tilrettelæg-
gelse og udførelsen af registersamkøringerne for alle kommuner.
Borgerservice Danmark
ønsker, at de administrative regler, der kan fastsættes om
opgørelse af effekten af kontrolindsatsen efter § 12 e, jf. lovforslagets § 1, nr. 10,
skal ske i et tæt samarbejde mellem ministeriet og de involverede parter, således at
det sikres, at det er praktisk muligt at opgøre effekterne af kontrolindsatsen, og at
det ikke medfører yderligere ressourcetræk i kommunerne.
Bemærkninger
§ 12 e, stk. 5 vedrører forslaget om at give Udbetaling Danmark mulighed for at
indhente oplysninger fra udlandet på kommunale ydelsesområder. Inden der fast-
sættes regler, vil alle de relevante parter blive hørt over indholdet i en evt. bekendt-
gørelse efter gængs praksis. Det gælder også forslaget til § 12 a, stk. 5, hvorefter
der også vil kunne fastsættes regler om effekterne af Udbetaling Danmarks register-
samkøringer på kommunale ydelsesområder.
Forsikring og Pension
bemærker, at forsikringsbranchen løbene informerer kun-
derne om deres forsikringer, men at man ved, at nye førtidspensionister ikke altid
er opmærksomme på, at der også kan være værdifuld hjælp at hente fra forsikrings-
eller pensionsselskabet, når de har fået nedsat eller har mistet deres arbejdsevne.
Forsikring og Pension støtter derfor forslaget om, at forsikringsselskaber og pensi-
onskasser m.fl. i samarbejde med Udbetaling Danmark vil kunne sikre, at medlem-
Side 20 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501873_0021.png
mer/kunder gøres opmærksomme på, at de muligvis kan få hjælp eller en udbeta-
ling fra deres forsikrings- eller pensionsordning. Styrken ved forslaget er, at det
giver mulighed for at give kunderne informationen i den situation, hvor det er rele-
vant for dem at handle.
Forsikring & Pension ønsker at fortsætte den konstruktive dialog med ministeret og
vil derudover gerne indgå i dialog med Udbetaling Danmark om den konkrete ud-
formning af løsningen.
Herudover påpeger Forsikring & Pension, at det er vigtigt, at tilmeldingen til ord-
ningen er frivillig for selskaberne, som det også fremgår af lovforslaget.
Bemærkninger
Ministeriet for Børn, Ligestilling og Sociale Forhold har taget høringssvaret til efter-
retning.
ønsker, at der etableres hjemmel til, at der kan ske registersamkøring på
borgere, der er indsat i fængsel, for både Udbetaling Danmark og kommunernes
ydelser. Dette for at sikre, at myndighederne får viden om, hvem der er indsat i
fængslerne, så relevante sociale ydelser kan stoppes. I dag skal borgere selv
sørge for at oplyse myndighederne om ydelser, der skal stoppes.
Bemærkninger
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold vil undersøge mulig-
heden for at kunne tilvejebringe en sådan hjemmel på et senere tidspunkt, dog ikke i
dette lovforslag. Tilvejebringelse af en hjemmel forudsætter, at Kriminalforsorgen
og Udbetaling Danmark kan udveksle og registersamkøre nødvendige oplysninger.
Hjemlen forudsætter at der i Udbetaling Danmark vil kunne ske samkøring af føl-
somme personoplysninger samt en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3. Der
henvises i den forbindelse til afsnit 2.1. i høringsnotatet.
Side 21 af 21
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\22175ce5-68d8-4aa5-a954-14d28c5172d7\x1501873_1_0.docx