Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 146 Bilag 1
Offentligt
1499363_0001.png
z.,
G,
;a
Natalia Louise Lehnsdal
Juridisk Konsulent
Jura og EU
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 33 70 38 22
Mobil: 24 78 66 48
www.k|.dk
Christina Løtzsch Hansen
Fra: Natalia Louise Lehnsdal <[email protected]>
Sendt: 28.januar 2015 11:26
Emne: KL's høringssvar vedr. lovforslag om ændring af valgloven
Vedhæftede filer: Tekst til Høringssvar.pdf
Hermed fremsendes KL's høringssvar til lovforslag om ændring afvalgloven vedrørende anmeldelse af kandidatlister,
afskaffelse af pligt til opstilling til kommunale og regionale valg, åbningstid på valgdagen, frister for
brevstemmeafgivning m.v. samtjuniortilforordnede.
Vh
Natalia Lehnsdal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0002.png
;u D
'l'
'DI
Den 28. januar 2015
Sags ID: SAG-2015-00160
Dok.lD: 1967956
[email protected]
Direkte 3370 3336
Mobil 2360 2548
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon 3370 3336
www.kl.dk
Side 1/2
Tekst til Høringssvar
Grundstenene for vores repræsentative demokrati er valg og deltagelse, og det
er derfor vigtigt, at valghandlingen er tilrettelagt så smidigt som muligt for
borgere, kandidater og kommunerne. KL byder derfor moderniseringen af
lovgivningen vedrørende valg samt muligheden for at bruge
juniortilforordnede velkommen.
KL er overordnet set meget positivt indstillet over for ændringsforslagene,
der vil indebære betydelige serviceforbedringer for vælgerne og en lettelse af
de administrative byrder for partier og kandidater.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i udarbejdelsen af lovforslaget udvist
stor lydhør-hed overfor kommunerne, og taget de praktiske udfordringer
kommunerne står med ved afholdelsen af valg alvorligt. Det vil KL gerne
kvittere for.
Det er KL's synspunkt, at harmoniseringen af frister, bedre procedurer for
kandidat- og stillerlister og fremrykningen af den sidste frist for
brevstemmeafgivning til sammen giver en mere smidig valgafvikling.
Derudover har KL følgende bemærkninger til forslagene til ændring af
valgloven:
Vedr. åbning af valgstederne kl. 08.00
Åbning af valgstederne kl. 08.00 er en serviceforbedring for borgerne, som
muligvis vil kunne medvirke til at oge valgdeltagelsen og forkorte
ventetiden ved valgstederne.
Ændringerne medfører en betydelig administrativ byrde for kommunerne.
Der er et stort arbejde forbundet med forberedelserne inden åbningen af
valgstederne - ikke mindst med at optælle et stadig stigende antal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0003.png
brevstemmer, og efterfølgende igangsættes et stort arbejde med optælling
pa valgstederne.
Dette er udover selve valghandlingen, der på nuværende tidspunkt har en
varighed på 11 timer. Typisk møder valgsekretærerne og budene i dag ind
senest kl. 06.00 for at kunne have valgstederne klar til kl. 09.00, og arbejdet
med stemmeopgørelsen er i mange kommuner ikke afsluttet samme døgn.
Ændringen vil betyde, at valgsekretærer og bude skal møde kl. 05.00.
Vedr. juniortilforordnede
KL er positive overfor forslaget.
Rekruttering af juniortilforordnede vil gøre det muligt at lave aftaler med
uddannelsesinstitutioner om klassevis tilmelding, hvilket vil være med til at
lette rekrutteringen af tilforordnede vælgere.
Klassevis tilmelding gør det også muligt at give de unge tilforordnede
vælgere en grundigere indføringi opgaven - eksempelvis som en del af et
undervisningsforløb om demokrati og deltagelse. Det vil dermed både øge
den demokratiske bevidsthed hos eleverne og øge kendskabet til opgaven
blandt nye valgtilforordnede.
Af hensyn til at kunne bruge hvervet som juniortilforordnede som en del af
et undervisningsforløb om demokrati på erhvervsskoler, gymnasier og
øverste klassetrin i folkeskolen, ønskes mulighed for at søge dispensation i
særlige tilfælde, hvor enkelte elever i klassen endnu ikke er fyldt 16.
Juniortilforordnede vil kunne hjælpe til på valgstederne med afgrænsede
opgaver og under opsyn og instruktion af mere erfarne tilforordnede
vælgere fx ved stemmeurnerne, valgboksene, optællingen af stemmesedler
inden udlevering til bordene og til den efterfølgende optælling.
Dispensationsmuligheder for særlig små valgsteder
Flere kommuner har valgsteder på små øer med ganske fa borgere.
Eksempelvis har Odder kommune et valgsted på Tunø med cirka 100
vælgere. Fremrykning af åbningstiden på afstemningsstederne til alle valg og
folkeafstemninger fra klokken 9.00 til kl. 8.00, vil i flere tilfælde betyde, at
valgrnaterialet og valgsekretæren skal fragtes af sted om natten, eller at de
små valgsteder må nedlægges til ulempe for borgerne.
KL opfordrer derfor til, at det bliver muligt for kommunerne at søge
dispensation for åbningstiderne for små valgsteder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0004.png
Christina Løtzsch Hansen
Fra: Jens Nygaard Nielsen <[email protected]>
Sendt: 29. januar 2015 11:29
Emne: Høringssvar: Ændringer af vaigloven
Vedhæftede filer: BRV 2015-01-29 DUF høringssva-34135.7.0.pdf
Kære Økonomi- og Indenrigsministeriet, Valgenheden.
Tak for muligheden for at give en udtalelse ifm. høringen over forslag til Lov om ændring af lov om
valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, lov om kommunale og
regionale valg og lov om økonomisk støtte til politiske partier m.v. (Anmeldelse af kandidatlister,
afskaffelse af pligt til opstilling til kommunale og regionale valg, åbningstid på valgdagen, frister for
brevstemmeafgivning m.v.)
Se venligst vedlagte høringssvar fra DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd.
Pva.
Henriette Laursen
Generalsekretær
/
Jens Nygaard Nielsen
Politisk konsulent
DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd
Scherfigsvej 5, 2100 København Ø
Tlf.: +45 39 29 88 88
Mobil.: +45 60 20 14 11
E-mail: [email protected]
Web: www.duf.dk
Nyheder: www.duf.dk n hedsbrev
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0005.png
:IF
u_
:Z51 :x33: .A525
H mcaoumm: monä. m:..<m< Noam
29. januar 2015
Kontaktperson
Henriette Laursen
Tlf. dir.: 60201405
E-ma' ' [email protected]
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Att.: Christina Løtzsch Hansen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Danmark er blandt de lande i Europa og verden, som har
opbakning til demokratiet, både hvad angår danskernes t
demokratiet og dets indretning, vurdering af hvor demokr
0g hvor vigtigt, det er at bo og leve i et demokratisk land
score således i gennemsnit 8,3 på en skala fra 0-10, hvor
gennemsnit er 6,7.1
Førerpositionen er vigtigt at værne om, samtidig med at d
udvikles og forbedres.
Styrkelse af borgernes mulighed for deltagelse
DUF finder det positivt, at valgstederne åbnes tidligere for at
imødekomme ønsket om at kunne stemme, før man møder på arbejde.
Det er ønskeligt, at flest mulige knytter an til normen og vanen om at
stemme, og ikke mindst traditionen at stemme sammen med andre, som
man deler demokratisk fællesskab med. Det har en stærk værdi for
demokratiet, at vælgerne kan ses og se hinanden i forbindelse med
afstemningen. En sådan forbedring af borgernes mulighed for at deltage i
Høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet, lov om kommunale og regionale valg og lov om
økonomisk støtte til politiske partier m.v. (Anmeldelse af
kandidatlister, afskaffelse af pligt til opstilling til kommunale
og regionale valg, åbningstid pâ valgdagen, frister for
brevstemmeafgivning m.v.).
DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd takker for muligheden for at afgive
høringssvar til ovenstående lovforslag. DUF har i den forbindelse følgende
bemærkninger:
Demokratiet skal følge med tiden
Det danske demokrati og dets praktiske udførsel må løbende udvikles og
tilpasses til de aktuelle samfundsforhold. DUF er af den overbevisning, at
demokratiet aldrig kan betragtes som fuldt 0g færdigt, men hele tiden må
justeres og udvikles, så det giver de bedste muligheder for borgernes
deltagelse og engagement i samfundet.
den stærkeste
ilfredshed med
atisk landet er
. Danskerne
det Europæiske
emokratiet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0006.png
mam N
demokratiet på valgdagen er en klar styrkelse af grundlaget for at sundt
demokrati.
Værn om den demokratiske samtale og det åbne demokrati
DUF anser den stigende holdningsforskrækkelse i samfundet for
bekymrende for demokratiets fremtid og den politiske samtale. En
holdningsforskrækkelse, der kommer til udtryk ved at for eksempel
holdningsprægede organisationer oplever vanskeligheder ved at komme i
tale med elever og studerende på uddannelsesinstitutioner, og som det
fremgår i bemærkningerne til forslaget, at borgere bliver negativt opsøgt
pga. deres politiske ståsted. Det er DUFs holdning, at denne udvikling skal
imødegås med en stærkere opbakning til de borgere, der står frem og
engagerer sig i det fælles demokrati - og ikke må hemmeliggøres. Det er
derfor bekymrende, at det foreslås at mindske offentligheden omkring
stillerne til de kandidater og lister, der stiller op. Der bør i stedet gøres en
indsats for at fremme anerkendelsen af et politisk engagement og en øget
opbakning til de borgere, der på denne måde tager del i demokratiet.
Værn om det særlige ved at have borgernes tillid
DUF finder det rimeligt, at processen for at stille op til valg bliver
forenklet, og at det efter forslaget ikke længere skal være et borgerligt
ombud at være kandidat til valg. Dog skal det fortsat være en særlig
position at have borgernes tillid som folkevalgt, hvorfor hvervet som
folkevalgt fortsat skal være et borgerligt ombud med de rettigheder og
pligter, der knytter sig til denne funktion. Dette anfører ministeriet også i
sine bemærkninger til forslaget. Borgernes respekt for politikerne og
demokratiet skal bevares og gerne styrkes, så tilliden til de folkevalgte
kan øges.
Forbedrede forhold for listerne og deres kandidater
DUF støtter den foreslåede forenkling af administration og procedure for
anmeldelse af lister mv. Det vil kunne skabe et godt grundlag for dels en
styrkelse af det lokale demokrati og de Iokaleorganisationer, der står bag
listerne, men også frigive flere ressourcer til kandidaterne til at indgå i en
demokratisk samtale med vælgerne op til valget. Det er således en god
forenkling af processen både for kandidaterne/listerne og deres stillere.
DUF finder også tiltaget om, at der indføres ensartet og Iovbestemte faste
krav for at kunne stille op til kommunale og regionale valg, positivt. Det
er vigtigt for det folkelige forankrede demokrati, at der en forholdsvis let
adgang til at kunne stille op ved de kommunale og regionale valg, men
også at der kan dokumenteres en vis folkelig forankring af listen, som
antallet af stillere for en liste er udtryk for.
Begrænsning i borgernes demokratiske ret til at stemme
Den foreslåede indskrænkning af perioden for at kunne brevstemme til de
kommunale og regionale valg samt Europa-Parlamentsvalg er efter DUFs
mening betænkelig og vil kunne medføre, at flere borgere vil blive
forhindret i at udøve deres demokratiske ret, som det er at stemme ved
valgene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0007.png
min u
DUF støtter derimod hensigten med at ændre på brevstemmeperioden af
hensyn til de lokale lister og disses kandidater. Der er dog ikke noget, der
efter DUFs mening, entydigt taler for, at dette skal ske ved at fremrykke
tidspunktet for, at vælgerne kan brevstemme til valget. DUF mener
således, at man kan fastholde en vid adgang for vælgerne til at
brevstemme og samtidig imødekomme ønsket fra lokallisterne mv., ved at
ændre fristen for indlevering af kandidatlister tidsnok til, at de kan være
godkendt ved det nuværende tidligste tidspunkt for at brevstemme til
valg.
Demokrati har en pris
Den foreslåede fremrykning af sidste frist for afgivelse af brevstemmer
med en søgnedag til tre søgnedage før valget er ifølge DUF en unødig
indskrænkning i vælgernes mulighed for at gøre brug af deres
demokratiske borgerret. DUF mener ikke, at begrundelsen i en øget
arbejdsbyrde og dermed det øgede ressourceforbrug i den kommunale
forvaltning er en tilstrækkelig begrundelse for at berettige en sådan
indskrænkning. Det må først og fremmest være vælgernes interesser, der
skal vægtes tungest i dette tilfælde. I en tid, hvor den demokratiske
styreform er under pres for ikke kunne levere tilstrækkelige effektive
løsninger i sig selv, og store dele af det demokratiske selvstyre flyttes fra
det lokale fællesskab til tværgående fælleskommunale selskaber, er det
afgørende for den fortsatte brede folkelige opbakning, at vælgerne ikke
også oplever en indskrænkning i deres mulighed for at gøre brug af den
mindste og dog vigtigste handling i et demokrati - at stemme. Det er
gennem borgernes valgdeltagelse, at de viser opbakningen til og giver
legitimitet til demokratiet.
Afsluttende
DUF står i øvrigt gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Henriette Laursen
Generalsekretær
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0008.png
Med venlig hilsen
Elsebeth Kroer
Chefrâdgiver
Jura og HR-funktionen
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T35 29 83 64
M 29 17 09 31
F35 29 83 00
E [email protected]
Christina Løtzsch Hansen
Fra: E|sebeth Kroer, EAK <[email protected]>
Sendt: 29.januar 2015 11:58
Emne: VS: [Sagsnr.:15/135] - [Dok.nr.:5664/15] Underskrevet høringssvar.pdf
Vedhæftede filer: 5664-15_v1_Underskrevet høringssvar.pdf.PDF; 5602-15_v1_Underskrevet
høringssvar til Lov om ændring mm (JuniortiIf0rordnede).pdf.PDF
Til Økonomi og Indenrigsministeriet
Vedlagt fremsendes Danske Regioners høringsskrivelser 1) vedr. forslag til Lov om ændring af lov til Folketinger mm
(juniortilforordnede) og 2) vedr. forslag til Lov om ændring af lov om valg til Folketinget m.m. (Anmeldelse af
kandidatlister, afskaffelse af pligt til opstilling til kommunale og regionale valg, åbningstid på valgdagen, frister for
brevstemmeafgivning m.v.).
Med venlig hilsen
Elsebeth Kroer
Chefrâdgiver
Jura og HR-funktionen
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T35 29 83 64
M 29 17 09 31
F35 29 83 00
E [email protected]
Officiel post bedes sendt til
re ioner re ioner.dk
Fra: Elsebeth Kroer, EAK
Sendt: 29. januar 2015 11:44
Til: Elsebeth Kroer, EAK
Emne: [Sagsnr.:15/ 135] - [Dok.nr.:5664/15] underskrevet høringssvar.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0009.png
475A
J
zmazuzmz
28-01-2015
Sag nr. 15/135
Dokumcntnr.
Elsebeth Kroer
Tel.
E-mail:
Dampfærggevtl] P?
Pustbnks 2393
2100 København Ø
i 35 29 8100
F 35 29 B3 O0
E uegionerwegioner dk
Økonomi og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10 - 12
1216 København K
e-mail: [email protected]
Høringssvar over forslag til Lov om ændring af 10v om valg til Folke-
tinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, lov
om kommunale og regionale valg og lov om økonomisk støtte til politi-
ske partier m.v. (Anmeldelse af kandidatlister, afskaffelse af pligt til
opstilling til kommunale og regionale valg, åbningstid på valgdagen,
frister for brevstemmeafgivning m.v.).
Ved brev af 23. december 2014 har Økonomi og indenrigsministeriet bedt
om bemærkninger til forslag til Lov om ændring af lov om valg til Folke-
tinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, lov om
kommunale og regionale valg og lov om økonomisk støtte til politiske par-
tier m.v.
Danske Regioner fremsender henned følgende bemærkninger til lovforsla-
gene:
Fastsættelse af mindsteantal stillere ved kommunale o re 'onale val ved
m
Regionsrådenes mulighed for at forhøje mindsteantallet for stillere til 150
ophæves. Dette hænger sammen med, at de partier, der ñk valgt medlem-
mer ved det forudgående valg til kommunalbestyrelse eller regionsråd, eñer
anmodning kan fritages for at indsamle stillere til deres kandidatliste. På
denne baggrund fastsættes antallet af stillere i de store kommuner og i regi-
onerne nu i loven til 50 uden mulighed for forhøjelse, idet det dog i Køben-
havns Kommune, i loven fastsættes til 150.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0010.png
Danske Regioner finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at fastsættelse af
stiller antallet, herunder muligheden for eventuelt at forhøje dette inden for
nænnere angivne grænser, bør være en lokal politisk afgørelse, der træffes
på baggrund af de konkrete lokale forhold.
Muli ed for at afvise kandidatlister til kommunale o re 'onale val
Lovforslaget indebærer, at formanden for valgbestyrelsen kan afvise at
modtage en liste, der lider af åbenbare fonnelle mangler. Der henvises her
til, at der ved de seneste valg er indleveret et stigende antal lokallister med
sådarme mangler - der nævnes som eksempler i bemærkningerne lister,
hvor der ved afleveringsftistens udløb kun er anført 1 eller 2 stillere i for-
ventning om, at listen kan aflevere de manglende navne i løbet af afhjælp-
ningsperioden.
Dette var ved sidste valg bl.a. tilfælde for Region Hovedstaden for flere li-
sters vedkommende. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at mulig-
heden for at afvise modtagelse af sådanne lister kun forudsættes benyttet
undtagelsesvis og i grove tilfælde. Det må forudses, at afvisningsadgangen
vil kunne give anledning til vanskelige grænsedragninger, hvorfor at det vil
være hensigtsmæssigt, at grundlaget for afvisning af kandidatlister bør be-
skrives klarere i selve lovteksten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0011.png
..
. srosoz.: om
_:nm:_._mm3_:_m»m1m»
Som følge af fejlmeddelelse genfremsendes nedenstående høring.
Med venlig hilsen
Fuldmægtig, Valgenheden
Emilie Stæhr Hansen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 72 28 25 26
Fax 72 28 24 01
[email protected]
wvvw.vaI .oim.dk
Tænk på miljøet inden du skriver denne mail ud.
From: Emilie Stæhr Hansen [mailtozesh oim.dk]
Sent: 23. december 2014 12:55
To: Institut for Menneskerettigheder; Danske Ældreråd
Subject: Høring over lovforslag om ændring af valglovgivningen fra Økonomi- og Indenrigsministeriet - frist: 29.
januar 2015 kl. 12 (OIM Id nr.: 197047)
Christina Løtzsch Hansen
Fra: Martin Ryding Rosenkilde <[email protected]>
Sendt: 29.januar 2015 13:50
Emne: RE: Høring over lovforslag om ændring af valglovgivningen fra Økonomi- og
Indenrigsministeriet - frist: 29.januar 2015 kl. 12 (OIM Id nr.: 197047)
Vedhæftede filer: IMR 540.10-31599.pdf
Til Økonomi- og Indenrigsministeriet
Vedhæftet sendes Institut for Menneskerettigheders høringssvar vedr. høring over forslag til Lov 0m
ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, lov om
kommunale og regionale valg og lov om økonomisk støtte til politiske partier m.v. (Anmeldelse af
kandidatlister, afskaffelse af pligt til opstilling til kommunale og regionale valg, åbningstid på valgdagen,
frister for brevstemmeafgivning m.v.).
Der henvises til sagsnr. 2014 - 19070.
Med venlig hilsen
Martin Rosenkilde
MARTIN RYDING ROSENKILDE PHONE (+45) 32 69 88 88
SPECIALKONSULENT DIRECT (+45) 32 69 89 05
CAND. JUR.
THE DANlSH
INSTITUTE FOR
HUMAN mcms MONITORING MAF HUMANRlGHTS.DK
WlLDERS PLADS 8K I DK-1403 COPENHAGEN K HUMANRlGHTS.DK I MENNESKERET.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0012.png
srosoäm om
.samszmmzgráwnmzmw
Med venlig hilsen
Fuldmægtig, Valgenheden
Christina Løtzsch Hansen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 722 82527
Fax 72 28 24 01
cIh oim.dk
wvvw.oim.dk
Høring over lovforslag fra Økonomi- og Indenrigsministeriet
Se venligst vedhæftet høring over udkast til forslag til Lov om ændring af Iov om valg til Folketinget, lov om valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet, Iov om kommunale og regionale valg og lov om økonomisk støtte til
politiske partier m.v. (Anmeldelse af kandidatlister, afskaffelse af pligt til opsti ing til kommunale og regionale valg,
åbningstid på valgdagen, frister for brevstemmeafgivning m.v.). Evt. bemærkninger bedes være Økonomi- og
lndenrigsministerieti hænde senest kl. 12 torsda den 29. 'anuar 2015 og bedes sendt til adressen vaI oim.dk.
Vedhæftet fremsendes høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag.
Til:
Fra:
Titel:
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), Danske Ældreråd (info dansk-aeIdreraad.dk), Danske Regioner (re ioner re ioner.dk),
Dansk Ungdoms Fællesråd ([email protected]), Datatilsynet (dt datatils net.dk), '[email protected]'
( ost dommerforenin .dk), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Institut for Menneskerettigheder
(center humanri hts.dk), Kommunernes Lønningsnævn ([email protected]), '[email protected]' (skaf@skaf-
net.dk), Netværket af Ungdomsråd ([email protected]), Forhandlingsfællesskabet
( 0st forhandlin sfaeIIesskabet.dk), '[email protected]' ([email protected]), åâ Forbrugerrådet ([email protected]), Advokatrådet,
Advokatsamfundet (samfund advokatsamfundetdk), Dansk Industri (di di.dk), DESA Dansk
Erhvervssamenslutning ([email protected]), Det Centrale Handicapråd ([email protected]), Dansk Erhverv,
høringspostkasse(h0erin ssa er danskerhverv.dk), 'Domstolsstyrelsen'( ost domstolsst relsen.dk),
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ([email protected]), KL, Kommunernes Landsforening ([email protected]), Østre
Iandsret( ost oestreIandsret.dk),Vestre Landsret( ost vestreIandsret.dk), Ældre Sagen
(aeldresa en aeldresa endk), '[email protected]' (ae aeldremobiliserin en.dk),
'[email protected]'(|mIs'I statsforvaltnin .dk)
Valgenheden(vaI oim.dk)
Høring over lovforslag om ændring af valglovgivningen fra Økonomi- og Indenrigsministeriet - frist: 29. januar
2015 kl. 12
Sendt: 23-12-2014 12:27:58
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0013.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
val 0im.dk
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV 0M ÆNDRING AF
LOV OM VALG TIL FOLKETINGET, LOV 0M VALG AF
DANSKE MEDLEMMER TIL EUROPA-PARLAMENTET,
LOV OM KOMMUNALE 0G REGIONALE VALG 0G LOV
OM ØKONOMISK STØTTE TIL POLITISKE PARTIER
M.V.
29. JANUAR 2015
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 sass
D|REKTE 9132 5733
MOB|L 9132 5733
[email protected]
MENNESKERET.DK
J. NR. 540.1031599MPED/MAF
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 23. december 2014
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til høring over forslag til Lov om ændring af lov 0m valg
til Folketinget, lov 0m valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet, lov 0m kommunale og regionale valg og lov om
økonomisk støtte til politiske partier m.v. (Anmeldelse af kandidatlister,
afskaffelse af pligt til opstilling til kommunale og regionale valg,
åbningstid på valgdagen, frister for brevstemmeafgivning m.v.).
Instituttet har følgende bemærkninger:
Med ministeriets lovforslag gennemføres der en modernisering af
valglovgivningen på forskellige omrâder, der har betydning for
Folketingsvalg, kommunalvalg, regionale valg samt valg til Europa-
Parlamentet. Ændringerne er mest af alt af praktisk karakter med
henblik på effektiviseringer. Den gennemgående ændring af valglovene
giver imidlertid lnstitut for Menneskerettigheder anledning til at
påpege nogle væsentlige menneskeretlige problemstillinger i de
gældende valglove, som regeringen bør tage initiativ til at ændre, inden
næste Folketingsvalg.
MENNESKERETTEN
Retten til at stemme ved et valg - valgretten - er udtrykt i en række
internationale konventioner, som er gældende for Danmark, blandt
andet artikel 21 i FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder og
artikel 25 i FN's konvention om borgerlige og politiske rettigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0014.png
FN's Menneskerettighedskomité har vedtaget en generel kommentar til
artikel 25, der blandt andet fastlægger, hvilke undtagelser man kan
gøre til valgretten. Det fremgår således, at begrænsninger i valgretten
skal være baseret på objektive og rimelige kriterier. Der kan også
henvises til Europarådets Venedig-kommissions "Code of good practice
in electoral matters".
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) indeholder
tilsvarende i protokol nr. 1, artikel 3, en bestemmelse om valgret. |
sagen Hirst mod Det Forenede Kongerige af 6. oktober 2005, fastslog
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) med
henvisning til artikel 3 helt grundlæggende, at retten til at stemme ikke
var noget privilegium, at antagelsen i det 21. århundrede i en
demokratisk stat måtte være til gunst for inklusion, at almindelig
valgret var blevet det grundlæggende princip, og at enhver afvigelse fra
dette princip risikerede at underminere den lovgivende myndigheds
demokratiske validitet og de love, den offentliggør.
valgretten er således ikke absolut, men undtagelser til valgretten kan
kun foretages, hvis begrænsningen er nødvendig og proportional.
Særligt hvad angår valgretten for personer med handicap har
Domstolen i sagen Alajos Kiss mod Ungarn af 20. maj 2010 imidlertid
fastslået, at "hvis en begrænsning af grundlæggende rettigheder finder
anvendelse på en særligt sårbar samfundsgruppe, der tidligere har
været udsat for betydelig forskelsbehandling, for eksempel psykisk
syge, er statens skønsbeføjelser væsentligt snævrere, og den skal have
meget vægtige grunde til at indføre de pågældende foranstaltninger."
Sagen omhandlede en borger i Ungarn, Alajos Kiss, der var
maniodepressiv og under begrænset værgemål. Efter artikel 70, stk. 5, i
den ungarske forfatning mistede personer, for hvem der var iværksat
fuldt eller begrænset værgemål, sin valgret. Ved Domstolens vurdering
af, om denne indskrænkning i valgretten var proportional, bemærkede
Domstolen, at den ungarske lovgivende forsamling aldrig havde forsøgt
at afveje de konkurrerende interesser eller at vurdere begrænsningens
forholdsmæssighed.
Domstolen henviste i den forbindelse til artikel 29 i FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap (Handicapkonventionen). Efter
artikel 29 skal deltagerstaterne sikre personer med handicap politiske
rettigheder og muligheder på lige fod med andre, herunder ved at sikre,
at personer med handicap har ret til og mulighed for at stemme.
Domstolen udtalte på den baggrund, at behandlingen af personer med
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0015.png
udviklingshæmning eller sindslidelser som en enkelt klasse er en
tvivlsom klassificering, og en indskrænkning af deres rettigheder skal
underkastes en nøje undersøgelse. Domstolen konkluderede, at en
vilkårlig afskaffelse af stemmerettigheder, uden en individuel juridisk
evaluering og udelukkende baseret på en sindslidelse, der
nødvendiggør begrænset værgemål, ikke kan betragtes som Iegitime
grunde til at begrænse retten til at stemme.
FN's komité for rettigheder for personer med handicap
(Handicapkomitéen) har tilsvarende i sin generelle kommentar nr. 1 til
Handicapkonventionen udtalt, at "a person's decision-making ability
cannot be justification for any exclusion of persons with disabilities
from exercising their political rights, including the right to vote".
Samme forståelse af valgretten findes derudover i flere ikke-bindende
retsinstrumenter, som er vedtaget af Europarâdets Ministerkomité
(Rec(99)4 af 23. februar 1999, Rec(2004)10 af 22. september 2004 og
Rec(2006)5 af 5. april 2006).
FN's Handicapkomité har i klagesag nr. 4/2011 (Bujdosö) ydermere
fastslået, at det er i strid med Handicapkonventionens artikel 12 og 29,
hvis en stat udelukker personer med mentalt handicap fra at stemme.
Endeligt kan henvises til Den Europæiske Unions Charter om
grundlæggende rettigheder, artikel 21, der fastslår, at enhver
forskelsbehandling på grund af blandt andet handicap er forbudt.
DEN DANSKE VALGRETSUNDTAGELSE
| Danmark er det som udgangspunkt alle danske statsborgere, der er
fyldt 18 år, og som er bosiddende i Danmark, der har stemmeret. En
enkelt persongruppe er imidlertid fortsat udelukket fra at stemme. Det
er de personer, der er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6. De mister deres stemmeret som en automatisk
følge af, at de kommer under værgemål.
Når en person kommer under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, sker det udelukkende for at beskytte ham eller hende mod
misbrug, herunder for at undgå, at den pågældende selv formøbler sin
formue. Der er således ingen forbindelse mellem personens behov for
at blive sat under værgemål og hans eller hendes evne til at stemme.
Baggrunden for den danske undtagelse til valgretten findes i
grundlovens § 29, hvoraf fremgår, at personer, der er umyndiggjort,
ikke har stemmeret. Grundloven siger imidlertid intet om værgemål,
men man har i Justitsministeriet antaget, at personer, der får tildelt en
værge og dermed underlægges værgemålslovens § 6, er umyndiggjorte
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0016.png
i grundlovens forstand. Den eneste begrundelse for undtagelsen idag
er, at det Iovteknisk ikke er muligt at ændre bestemmelsen uden en
grundlovændring.
Denne undtagelse til valgretten er menneskeretligt problematisk, da
den rent automatisk afskærer personer, der har fået frataget den
retlige handleevne, fra at stemme. Endvidere er værgemål oftest et
udslag af en psykisk sygdom, hvilket betyder, at personen grundet sin
psykiske sygdom indirekte bliver afskåret fra at stemme, hvilket udgør
diskrimination i menneskeretlig forstand.
De internationale forpligtelser har da også medført, at man i regeringen
tidligere har overvejet mulighederne for at ændre samtlige valglove -
dog folketingsvalgloven undtaget - således at personer under § 6-
værgemål får valgret (se Justitsministeriets skrivelse til Økonomi- og
Indenrigsministeriet af 14. november 2013 (sagsnr. 2012-629-0082)
samt Justitsministeriets svar på spørgsmål 644 fra Folketingets
retsudvalg af 17. marts 2014, retsudvalget 2013-14, alm. de|.). På
baggrund af disse overvejelser er der senest fremsat et forslag til
folketingsbeslutning herom, og spørgsmålet er blevet sendt til
gennemgang i en arbejdsgruppe (B97, Forslag til folketingsbeslutning
om tildeling af stemmeret til borgere under værgemål, FT A, 2013-14).
Spørgsmålet om stemmeret til Folketingsvalg synes imidlertid ikke at
være en del af arbejdsgruppens kommissorium, hvilket begrundes med,
at det Iovteknisk ikke kan lade sig gøre at ændre bestemmelsen.
Det forhold, at det efter Justitsministeriets opfattelse ikke Iovteknisk er
muligt at ændre folketingsvalglovens undtagelsesbestemmelse uden en
grundlovsændring er imidlertid i menneskeretlig kontekst ikke en
legitim grund til at bevare undtagelsen i dansk ret. Desuden er
indholdet af grundlovsbestemmelsen omtvistet (se bl.a. Juristen, nr. 3-
4, september 2014, s. 127ff.), hvorfor man i det mindste bør se
nærmere på, om og i så fald hvordan man kan ændre bestemmelsen, så
den er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
o lnstitut for Menneskerettigheder anbefaler - med henblik på at
bringe dansk ret i overensstemmelse med menneskeretten - at
undtagelserne i samtlige valglove, hvorefter de personer, der er
frataget den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, mister
valgrettten, ophæves.
o Institut for Menneskerettigheder anbefaler alternativt - med
henblik på en afklaring iforhold til menneskeretten - at den
arbejdsgruppe, der skal se nærmere på tildeling af stemmeret til
borgere under værgemål, også inkluderer stemmeret til
Folketingsvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0017.png
TILGÆNGELIGE VALG
Mange personer med handicap oplever, at de har sværere ved at
deltage i det politiske liv end andre. Dete fremgår for eksempel af
undersøgelsen MOTE fra Center for Ligebehandling af Handicappede.
Lovgivningsmæssigt mangler der bestemmelser, som for eksempel
sikrer tilgængeligt valgmateriale, fysisk tilgængelighed til valglokaler og
tilgængelige stemmesedler. Mange oplever også problemer på selve
valgdagen, hvor for eksempel stemmesedlerne ikke er særligt egnede
for blinde eller personer med udviklingshæmning. Nogle lande, såsom
lrland og ltalien, har gjort deres stemmesedler mere tilgængelige for
blandt andet personer med udviklingshæmning og ordblinde, idet de
har billeder af kandidaterne på selve stemmesedlen.
Danmark har pligt til at arbejde aktivt for at fortsætte med at forbedre
mulighederne for personer med handicap for at deltage i det politiske
liv på lige vilkår med andre.
o lnstitut for Menneskerettigheder anbefaler - med henblik på at
fremme den enkeltes menneskerettigheder - at der fastsættes
hjemmel til at gøre stemmesedler mere tilgængelige for personer
med handicap.
SELVVALGT ASSISTANCE TIL STEMMEAFGIVELSE
vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller
lignende ikke kan bevæge sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet
eller i øvrigt afgive stemme på den foreskrevne måde, kan efter
valglovgivningen forlange at få den nødvendige hjælp til
stemmeafgivningen af en person, de selv har valgt. Imidlertid er det en
betingelse, at der samtidig medvirker en valgstyrer eller tilforordnet
vælger (eller en stemmemodtager ved brevstemmeafgivning). Det er
formålet med den obligatoriske deltagelse af en valgstyrer eller
tilforordnet vælger, at de skal påse, at vælgeren ikke udsættes for
utilbørlig påvirkning og dermed sikre, at personer med behov for hjælp
til stemmeafgivning uden pression kan afgive en hemmelig stemme ved
valg og folkeafstemninger og frit kan give udtryk for deres vilje som
vælgere.
Der synes imidlertid ikke at være nogen undersøgelser, der
underbygger den omtalte risiko for, at en selvvalgt medhjælper skulle
udøve et sådan pres mod den pågældende. Risikoen for, at en
valgstyrer eller tilforordnet vælger indirekte påvirker vælgeren synes i
bedste fald lige så stor.
9/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499363_0018.png
9/9
imam vmamam:
.sma <m:=m :zmm:
For at sikre de bedste muligheder for, at personer med handicap kan
afgive deres stemme hemmeligt og uden pression, bør det være op til
personen selv, om man ønsker hjælp fra alene en selvvalgt medhjælper,
en valgstyrer/tilforordnet vælger eller begge dele.
o Institut for Menneskerettigheder anbefaler - med henblik på at
fremme den enkeltes menneskerettigheder - at valglovene ændres,
således at personer, der har behov for assistance ved afgivelse af
deres stemme, har ret til kun at blive ledsaget af den person, de selv
har udpeget.
Der henvises til sagsnr. 2014 - 19070.