Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 145
Offentligt
1512707_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 9799
Doknr.
220028
Dato
25-03-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 20. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(L 145) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at så få kommunalt ansatte
som muligt får kendskab til en truet borgers særlige adressebeskyttelse?”
Svar:
Ved den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 6, i CPR-loven reguleres alene, hvorledes
personer, som udsættes for trusler mod deres person i forbindelse med æresrelatere-
de eller samlivsrelaterede konflikter, samt i visse tilfælde sådanne personers børn,
skal registreres med adresse i CPR.
Ved lovforslaget sikres, at en sådan persons faktiske adresse ikke fremgår af CPR og
dermed ikke videregives fra CPR til andre offentlige myndigheder, herunder til kom-
munernes it-systemer. Lovforslaget regulerer derimod ikke, hvordan oplysning om
borgerens faktiske adresse skal håndteres af myndighederne, herunder den pågæl-
dendes borgers bopælskommune, idet spørgsmål, der opstår i den forbindelse, i vidt
omfang er reguleret af anden lovgivning, herunder persondataloven.
Med henblik på at sikre, at beskyttelsen bliver effektiv, er det imidlertid væsentligt, at
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen drager omsorg for, at borgerens faktiske
adresse kommer så få kommunalt ansatte til kendskab som muligt.
Det bemærkes, at det inden for rammerne af lovforslaget og af lovgivningen i øvrigt vil
være kommunalbestyrelsen selv, der tilrettelægger sin forvaltning, også når det drejer
sig om håndtering af særlig adressebeskyttelse.
I lovforslagets bemærkninger er der i afsnit 3.1.3.3 redegjort nærmere for, hvad kom-
munalbestyrelsen skal være opmærksom på i forhold til at håndtere oplysninger om
den faktiske adresse. Det fremgår i den forbindelse, at kommunalbestyrelsen bør for-
holde sig til og eventuelt fastsætte nærmere retningslinjer for, hvordan nødvendigt
adressekendskab håndteres i kommunen.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil Økonomi- og Indenrigsministeriet udsende et orien-
teringsbrev til alle kommuner, hvori ministeriet gør opmærksom på, at en effektiv be-
skyttelse af den faktiske adresse forudsætter, at kommunalbestyrelsen drager omsorg
for, at oplysning om borgerens faktiske adresse ikke fremgår af it-systemer, som
mange brugere har adgang til, ligesom oplysning om borgerens faktiske adresse ikke
bør fremgå af almindelige kommunale fagsystemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512707_0002.png
Ministeriet vil i den forbindelse opfordre til, at kommunalbestyrelsen forholder sig til og
eventuelt fastsætter nærmere retningslinjer for, hvorledes nødvendigt adressekend-
skab håndteres i kommunen. Det kan f.eks. være nærmere instrukser om, at det i
almindelighed overlades til et særligt kommunalt team at formidle afgørelser til borge-
ren og foretage relevante hjemmebesøg, og at kun relevante institutionsledere i kom-
munale daginstitutioner og deres stedfortrædere må få kendskab til den faktiske
adresse. Ministeriet vil herunder påpege, at det vil være hensigtsmæssigt, at kommu-
nalbestyrelsen udpeger en særlig kontaktperson, som kan forestå den nødvendige
kontakt til borgeren og politiet.
Jeg har tillid til, at kommunerne inden for disse rammer kan håndtere oplysninger om
den faktiske adresse i tilfælde, hvor der iværksættes særlig adressebeskyttelse.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2