Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 145
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 9799
Doknr.
220028
Dato
25-03-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 20. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(L 145) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at så få kommunalt ansatte
som muligt får kendskab til en truet borgers særlige adressebeskyttelse?”
Svar:
Ved den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 6, i CPR-loven reguleres alene, hvorledes
personer, som udsættes for trusler mod deres person i forbindelse med æresrelatere-
de eller samlivsrelaterede konflikter, samt i visse tilfælde sådanne personers børn,
skal registreres med adresse i CPR.
Ved lovforslaget sikres, at en sådan persons faktiske adresse ikke fremgår af CPR og
dermed ikke videregives fra CPR til andre offentlige myndigheder, herunder til kom-
munernes it-systemer. Lovforslaget regulerer derimod ikke, hvordan oplysning om
borgerens faktiske adresse skal håndteres af myndighederne, herunder den pågæl-
dendes borgers bopælskommune, idet spørgsmål, der opstår i den forbindelse, i vidt
omfang er reguleret af anden lovgivning, herunder persondataloven.
Med henblik på at sikre, at beskyttelsen bliver effektiv, er det imidlertid væsentligt, at
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen drager omsorg for, at borgerens faktiske
adresse kommer så få kommunalt ansatte til kendskab som muligt.
Det bemærkes, at det inden for rammerne af lovforslaget og af lovgivningen i øvrigt vil
være kommunalbestyrelsen selv, der tilrettelægger sin forvaltning, også når det drejer
sig om håndtering af særlig adressebeskyttelse.
I lovforslagets bemærkninger er der i afsnit 3.1.3.3 redegjort nærmere for, hvad kom-
munalbestyrelsen skal være opmærksom på i forhold til at håndtere oplysninger om
den faktiske adresse. Det fremgår i den forbindelse, at kommunalbestyrelsen bør for-
holde sig til og eventuelt fastsætte nærmere retningslinjer for, hvordan nødvendigt
adressekendskab håndteres i kommunen.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil Økonomi- og Indenrigsministeriet udsende et orien-
teringsbrev til alle kommuner, hvori ministeriet gør opmærksom på, at en effektiv be-
skyttelse af den faktiske adresse forudsætter, at kommunalbestyrelsen drager omsorg
for, at oplysning om borgerens faktiske adresse ikke fremgår af it-systemer, som
mange brugere har adgang til, ligesom oplysning om borgerens faktiske adresse ikke
bør fremgå af almindelige kommunale fagsystemer.