Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 145
Offentligt
1512698_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 9799
Doknr.
220544
Dato
25-03-2015
Folketingets Kommunaludvalg har d. 20. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 145) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes oplyse, om der med lovforslaget iværksættes nogle konkrete initia-
tiver, der skal sikre, at politiet kan foretage en faglig vurdering af behovet for særlig
beskyttelse, herunder om personer, der ikke vurderes at være tilstrækkeligt truet, alli-
gevel kan opnå særlig adressebeskyttelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
”Personbeskyttelse hører i forvejen under politiet, og politiet har således allerede stor
ekspertise i og erfaring med at foretage risikovurderinger og behandle denne type af
sager. Hertil kommer, at politiet primo 2015 har implementeret nye risikovurderings-
værktøjer, som er rettet mod vold i nære relationer, stalking og æresrelaterede konflik-
ter. Værktøjerne vil forbedre politiets muligheder for at vurdere trusselsniveauet og
dermed også behovet for de nødvendige hjælpeforanstaltninger og støtte og vejled-
ning til den udsatte person samt, i hvilket omfang der skal sættes ind over for ger-
ningspersonen.
Det er en betingelse for iværksættelse af den særlige adressebeskyttelse, at politiet
efter en konkret vurdering finder, at der foreligger et særligt beskyttelsesbehov, og at
særlig adressebeskyttelse er et egnet redskab. Om et sådant behov foreligger i den
enkelte sag, vil bero på en konkret politifaglig vurdering, herunder navnlig i forhold til
det konkrete trusselsniveau for offeret. Trusselsvurderingen vil bl.a. skulle foretages
på baggrund af forholdet mellem gerningsmand og offeret, offerets personlige forhold
og sagens øvrige omstændigheder.
Særlig adressebeskyttelse træder ikke i stedet for politiets eksisterende redskaber
som udlevering af overfaldsalarm, meddelelse af tilhold til gerningsmanden og bort-
visning af gerningsmanden fra hjemmet. Der er derimod tale om et nyt supplerende
redskab som led i personbeskyttelse af den enkelte.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil Rigspolitiet udarbejde retningslinjer til politikredsene
i forhold til at sikre, at den særlige adressebeskyttelse tages i anvendelse som en af
flere mulige hjælpeforanstaltninger til personer, som udsættes for trusler mod deres
person i forbindelse med æresrelaterede eller samlivsrelaterede konflikter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512698_0002.png
Der kan i øvrigt henvises til pkt. 3.1.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.”
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2