Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 143 Bilag 2
Offentligt
1506675_0001.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
Høringssvar af 17. november 2014
Høringssvar til Banedanmark om projekt Niveaufri udfletning Vigerslev fra Haveforeningen
Danshøj, Vigerslev Alle 158, 2500 Valby.
Banedanmark har sendt projektet Niveaufri udfletning Vigerslev i høringsfase for at indhente
forslag og kommentarer fra borgere og foreninger og interesseorganisationer.
Da vores haver risikerer at blive berørt i betydeligt omfang både under selve anlægsfasen og
bagefter, har vi engageret os i projektet gennem en positiv dialog med Banedanmark. Vi håber, at
vi også denne gang får et godt, positivt og udbytterigt samarbejde som det, vi oplevede i 1999 i
forbindelse med Ringbaneprojektet.
Lidt om os
Haveforeningen Danshøj blev stiftet i 26. maj 1935 (se bilag 2), og vi lægger stor vægt på,
at naturens vækster skal trives sammen med grøntsager, frugtbuske og stauder. Vi har
derfor et meget begrænset reglement i forhold til ukrudtsbekæmpelse og har på den front
fravalgt kemisk ukrudtsbekæmpelse. I modsætning til mange andre kolonihaver rummer HF
Danshøj også høje, gamle træer. Det rige og varierende planteliv skaber skjulesteder for
dyre- og insektliv. Haveforeningen har et meget rigt dyreliv med pindsvin, egern, tudser,
vandsalamander, firben, flagermus og mange fugle. Vi har rugende gærdesmutter og
sangfugle som stær og munk.
HF Danshøj og kolonihavelovens intentioner
Af bemærkningerne til kolonihaveloven ved fremsættelsen i 2001 fremgår det, at formålet
med loven bl.a. er at fastholde kolonihaver i bymiljøet, integrere haveforeningerne i byens
grønne træk i samspil med byens andre friluftsaktiviteter og bidrage til at kvalificere det at
bo i byen også for den lavere lønnede del af befolkningen. Kolonihaveloven skal være med
til at sikre bybefolkningens muligheder for rekreation. Dette opfylder HF Danshøj til fulde.
HF Danshøj ligger i et område med en blanding af erhverv, boliger, station, jernbaner,
genbrugsplads og benzintank. Området er præget af betydelig trafik. HF Danshøj og de
øvrige haveforeninger i området er med til at sikre, at området også rummer grønne og
rekreative arealer.
I bemærkningerne til kolonihaveloven fremhæves, at placeringen af kolonihaveområderne i
byen (eller i hvert fald bynært) har en positiv indvirkning på transportbehovet, og dermed en
positiv indvirkning på miljøet.
HF Danshøj ligger attraktivt for borgere med bopæl i etagebyggeri i Københavns Kommune.
Haveforeningen er optimalt tilgængelig med offentlige transportmidler og ligger i
cykelafstand til København V, N, NV, SV og K. Det betyder, at man som børnefamilie kan få
glæde af haven hele sommeren - man kan flytte i haven, passe sit arbejde og nå børnenes
skole/daginstitution uden at det kræver en bil.
Kolonihaveloven blev ændret i 2013. Formålet med ændringen var at sikre, at kolonihaver
fortsat skal være et økonomisk realistisk tilbud for flest mulige. Loven giver
kommunalbestyrelser og staten mulighed for at fastsætte lejen af kolonihavearealerne
under markedsprisen og er med til at sikre, at alle på lige fod kan komme i betragtning til en
kolonihave ved at stille krav om ventelister. Dette formål opfylder HF Danshøj også. H/F
Danshøj har i over 25 år ført venteliste.
Afslutningsvis kan vi tilslutte os denne bemærkning til kolonihaveloven fra 2001:
"Kolonihaveområder har stor betydning for livskvaliteten for en stor gruppe mennesker."
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
1
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0002.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
Indsigelser og forslag
Banedanmark har i deres høringsnotat af september 2014 samt i Miljøredegørelsen af oktober
2014 og på borgermødet 19. november i Valby Kino, beskrevet tre forskellige løsningsforslag:
1.
2.
3.
Bro over Vigerslev Allé med etablering af spuns langs haveforeningerne Danshøj og Dan
Bro over Vigerslev Allé med etablering af jorddæmning langs haveforeningerne Danshøj
og Dan
Tunnel under Vigerslev Allé
Ud over generelle indsigelser og forslag, vil vi gerne komme med følgende indsigelser og
forslag i forhold til de tre løsningsforslag, så haverne bliver berørt mindst muligt såvel under
anlægsfasen som efter, da vi ønsker at bevare de eksisterende haver:
1. Broløsning med etablering af spuns -

Banedanmark har teknikken til at anlægge broen uden at inddrage haveforeningernes areal i
byggeperioden, og vi indstiller til Banedanmark om at gøre brug heraf.
Inddragelse af haveforeningernes areal i anlægsfasen
Etablering af spuns er den løsning, der vil bevare mest af haveforeningernes areal:
HF Harrestrup og HF Dan vil ikke blive berørt, hverken under anlægsfasen eller
permanent.
HF Danshøj: 1/3-1/2 af det eksisterende gangareal inddrages under anlæg af nyt spor
og bropille.
Permanent inddragelse af areal
I HF Danshøj vil en del af den eksisterende havegang blive permanent inddraget. Dette
betyder at der skal etableres ny indgang.
Beboerne i HF Danshøj foreslår at den eksisterende havegang parallelforskydes,
således at udgangen fortsat er ud til Vigerslev Allé. Det indebærer, at have 1, 2 og evt. 3
afgiver lidt af deres haver til den nye havegang, og at have 1 må fjerne et skur, hvilket
haveejerne er indforstået med, naturligvis mod erstatning.
Den mindre meromkostning ved at benytte denne teknik, skal ses i lyset af de besparelser der
opnås, når stort set ingen haveejere skal have erstatning for tab af hus og haver, og ingen
huse skal flyttes.
HF Danshøj mangler imidlertid en samlet vurdering af forskellene mellem 1. løsning bro med
spuns og 2. løsning bro med dæmning. Den økonomiske forskel mellem løsningerne er af
Banedanmark prissat til 10-15 mio. kr. Vi mener dog, at der mangler en uddybning af § 5 i
Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i
medfør af lov om planlægning, der omhandler den direkte og indirekte virkning på nogle
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
2
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0003.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
faktorer. Her er det specielt stk. 4) Samspillet mellem disse faktorer vi savner en uddybning af,
da der i prissætningen er taget højde for anlægsomkostningerne men kun i nogen grad taget
højde for virkningerne på kolonihaverne, herunder huse og beplantning, samt deres beboere.
Vi mener at påvirkningerne på haveforeningerne i 2. broløsning er højere end besparelsen,
der kan opnås med 1. broløsning. Ud fra § 5 har vi forsøgt at prissætte forskellen.
Merudgifter ved broløsning med dæmning ift. broløsning med spuns
Vi har inddelt faktorerne i § 5 i 3 grupper:
Faktorer, hvor vi er enige i Banedanmarks miljøredegørelse, faktorerne er fauna,
jordbund, vand, luft og klima.
Faktorer, der påvirkes men ikke umiddelbart kan prissættes: mennesker, landskab,
kulturarv og samspillet mellem alle faktorerne.
Faktorer, der påvirkes og kan prissættes, faktorerne er flora og materielle goder.
Det har ikke været muligt at finde forskning, der direkte prissætter værdien af at have adgang
til en kolonihave eller at miste adgangen permanent eller midlertidigt, hvorfor dette ikke er
prissat.
Beregningen indeholder derfor kun vores forsøg på at prissætte faktorer, det umiddelbart er
muligt at prissætte, anlægsarbejderne i kolonihaverne samt flora og de materielle goder.
Umiddelbart skal prissætningen minimum indeholde erstatning, kompensation og
anlægsarbejder:
Erstatningen dækker huse og beplantning i haverne.
Kompensation dækker udgifter til flytning og ved midlertidig ekspropriation også opbevaring
af indbo.
Anlægsarbejder dækker udgifter til rydning, etablering af byggeplads og kørevej i
kolonihaveforeningerne og reetablering af kolonihaveforeningerne, herunder beplantning,
havegang og ledninger.
Hvor vi mangler fagkundskab eller mangler data på bl.a. arealstørrelser, har vi sat antal og/eller
pris lavt. Dette giver en pris på
godt 7,3 mio.,
prissætningen af de enkelte elementer kan ses i
bilag 3.
Der er ikke medregnet kompensation for mistet adgang til kolonihaverne, for de permanent
eksproprierede og manglende adgang til kolonihaverne i anlægsperioden, for de midlertidigt
eksproprierede.
Da priserne er vores bud på en prissætning og der i beregningen kun er taget højde for
punkterne i bilag 3, hvilket efterlader nogle ikke prissatte faktorer, forventer vi, at
Banedanmark laver grundige beregninger på forskellene mellem 1. broløsning og 2.
broløsning til det endelige lovforslag.
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
3
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0004.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
I vægtningen af omkostningerne ved de forskellige løsningsforslag indstiller vi til, at der tages
hensyn til personer i såvel HF Danshøj som HF Dan, som under anlæggelse af ringbanen fik
midlertidigt eksproprieret deres kolonihaver samt personer, der i forlængelse heraf overtog
haver til reetablering. De har over en årrække genopbygget deres haver med beplantning og
kolonihavehuse. Efter tilbageleveringen af haverne i 2000 er mange først nu ved at være
færdige med at genopbygge haverne, mens beplantning mv. endnu ikke har nået en alder,
hvor den tidligere værdi er genfundet.
Vi indstiller til, at man i beslutningen om løsning tager højde for hvilken belastning, det vil være
at skulle igennem en sådan proces igen, og at nogle ikke vil have de fysiske eller mentale
kræfter til at genetablere en have for at kunne anvende den i deres otium.
Se også de generelle anbefalinger på side 6-8.
2. Broløsning med etablering af dæmning
Broløsningen med etablering af dæmning rammer flere haver, hvoraf nogle er blandt HF
Danshøjs mindste, og da arealet langs banen ved Vigerslev Allé i forvejen ligger højere
end resten af foreningen, så anlæg af dæmning få meget stor, negativ indflydelse på
brugen af arealer efter anlæg.
Inddragelse af haveforeningernes areal i anlægsfasen
Etablering af dæmning igennem HF Danshøj og HF Dan, indebærer at der i anlægsfasen
midlertidigt inddrages 15 kolonihaver, og at husene nedrives.
Permanent inddragelse af areal
Permanent reduceres HF Danshøjs areal betydeligt. I HF Dans reduceres min. 8 havers
arealer.
Se også de generelle anbefalinger på side 6-8.
3. Tunnel under Vigerslev Allé – dårlig idé!
Etablering af en tunnel under Vigerslev Allé har utrolig store konsekvenser for de tre
haveforeninger Danshøj, Dan og Harrestrup, hvor 50 haver bliver nedlagt, med stort tab
af livsværdi for mange mennesker, tab af levesteder for dyrelivet og mindre natur i Valby.
Men også de miljømæssige problemer ved anlæg af tunnel, som er beskrevet i
Miljøredegørelsen s. 36 bør tages i betragtning:
”Der er stor forskel på en tunnelløsning og en broløsning i forhold til at påvirke
grundvand og drikkevand. Det skyldes først og fremmest, at der ved en tunnelløsning
skal graves så dybt, at man på en ca. 1000 meter lang strækning skal foretage en meget
omfattende grundvandssænkning for at tunneludgravningerne kan holdes tørre.
Med en tunnelløsning vil anlægsarbejdet derfor medføre en væsentlig belastning af en
prioriteret grundvandsressource, fordi store vandmængder skal pumpes op og ledes
bort. Medmindre der gennemføres en lang række afværgeforanstaltninger, vil dette
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
4
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0005.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
medføre store vandstandsændringer.
Tunnelløsninger giver endvidere risiko for, at der frigives nikkel til grundvandet ………
risiko for, at forureninger i området spredes….. etc.”
De store problemer med regnvand, som København Kommune har, bør tages i
betragtning. KK er på vej med 300 projekter til afhjælpning af regnvandsproblemerne, og
grønne områder som Kolonihaverne optager meget regnvand og reducerer således
regnvandsproblemet.
Anlægsomkostninger er minimum 3 gange så store ved tunnelløsningen som ved
broløsningen, og en betydelig længere anlægsperiode; 3 år, og lange perioder
med lukning af Vigerslev Allé og Vigerslev Allé station.
Samtidig vil en tunnelløsning ikke fjerne den barriere, som de eksisterende spor
udgør, hvorfor det samfundsøkonomisk vil være bedre at bruge midlerne på andre
projekter.
Inddragelse af haveforeningernes areal i anlægsfasen såvel som permanent
Etablering af tunnel under Vigerslev Allé vil betyde, at 50 haver i HF Danshøj, HF Dan og
HF Harrestrup bliver permanent inddraget:
HF Danshøj vil få inddraget næsten hele sit areal. 10 af de nuværende 13 haver bliver
nedlagt.
HF Dans areal bliver væsentligt reduceret, og HF Harrestrup, der ikke vil blive berørt ved
de to broløsninger, vil ved etablering af tunnel permanent miste en stor del af arealet.
Den store arealinddragelse skyldes ikke blot arealbehov ved udgravning til tunnel, men
efterfølgende også til anlæg af sikkerhedsvej mv.
Tunnelløsningen vil derfor blive en meget dyr løsning for samfundet, ikke kun pga.
den tredobbelte anlægsudgift, men også pga. det store antal erstatninger for tab af
huse mv. der skal udbetales til haveejerne.
I det tilfælde, at der fra politisk hold træffes den beslutning at vælge anlæg af tunnel
under Vigerslev Allé, ønsker vi, at der ud over økonomisk erstatning, findes
erstatningshaver til alle der mister sin have.
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
5
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0006.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
For alle tre løsningsforslag har vi følgende
indsigelser og forslag:
Tidsplan
Selve byggeperioden og reetableringen bør foregå i vinterhalvåret, så vi ikke mister en
sæson i haverne pga. arealinddragelse, manglende vand- og el-forsyning samt støjgener
under byggefasen. Vi ønsker så tidligt i processen som muligt at blive underrettet om,
hvornår arbejdet påbegyndes, og hvornår hhv. byggefasen og genetableringen er
gennemført, så vores medlemmer kan blive oplyst i så god tid som muligt.
Adgangsforhold
I såvel byggeperioden som efter, vil vi bede Banedanmark sikre, at der ikke er adgang for
uvedkommende til kolonihaven fra sporarealet eller vejen, således at haverne er sikret
bedst muligt mod indbrud. Haveforeningen er meget udsat for indbrud. Ligeledes ønsker vi,
at reetableringen af adgangsforholdene også tager hensyn til dette.
Evt. flytning af huse
Banedanmark flytter evt. berørte huse under byggeperioden, og flytter dem tilbage igen til
bedst mulig beliggenhed. Banedanmark sikrer også, at lejerne har adgang til el og vand i
sæsonen.
Beplantning
Vi anbefaler, at der tages mest muligt hensyn til bestående hæk og anden beplantning, da
det tager årevis at skabe ny beplantning, og hæk af væsentlig højde/bredde. Hækken er en
del af vores værn mod indbrud. Se bilag 1.
De nye spor, adgangsvej og opbevaring af byggematerialer
Vi foreslår, at de eneste områder der benyttes til opbevaring af byggematerialer, affald,
tungt maskineri og adgangsvej mv. er:
Matrikel 3237, ’Øldepotgrunden’ beliggende på den anden side af Vigerslev Allé, (lige
over for indgangen til Haveforeningen)
Det omkringliggende areal (det vejareal som inddrages i forbindelse med det nye
vejanlæg.)
Spunsning, vibrationsdæmpning og støjværn
Evt. jordankre bør skydes ind under skinnerne, og ikke ud under haveforeningens areal.
Samtidig foreslår vi, at den permanente ekspropriationslinje, inklusiv placering af støjværn,
kommer til at inddrage mindst muligt af HF Danshøj.
Tyskland som Sverige regner med, at antallet af godstog bliver stærkt forøget (ca. 50%), og
de enkelte godstog bliver meget længere i fremtiden, og da vi allerede er generet af
vibrationerne og støj, anbefaler vi kraftigt, at Banedanmark inddrager
vibrationsdæmpning
af skinnerne og yderligere
støjdæmpning
i deres planer.
Dette er også for at imødegå Københavns kommunes krav om større støjdæmpning i
byområder generelt.
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
6
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0007.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
Støj fra jernbanen
”Københavns Kommune ønsker at støjen i så høj grad som mulig dæmpes direkte ved kilden.
Støjskærme og facadeisolering som løsning på støjproblemerne bør komme derefter. Kommunen
ønsker dokumentation for at den vejledende grænseværdi for maksimalniveauet kan overholdes ved
boliger i Københavns Kommune.”
København Kommune politiske godkendte høringssvar af 20. januar 2009
”Nye trafikanlæg skal placeres, udformes og om nødvendigt afskærmes, således at Miljøstyrelsens
vejledende grænseværdier for støj fra veje og jernbaner så vidt muligt overholdes ved støjfølsom
bebyggelse og rekreative arealer. ”
København Kommune kommuneplan 2011
Banedanmarks forslag med dæmning og tog der kører højt over nuværende niveau,
gennemskærer rekreative områder i et tæt bebygget område. Da togene kommer til at køre
højere oppe betyder det, at støjen spredes til et større område og generne fra indblik bliver
også betydelige.
Det er endvidere af stor betydning for havens mangfoldige dyreliv, der bl.a. omfatter
fredede dyrearter som lille vandsalamander (gullistet), flagermus og tudser, at støj- og
vibrationsgenerne såvel under byggefasen som efter reduceres mest muligt. Se bilag 1.
Erstatning
Hvilken lovgivning mv. vil blive lagt til grund ved erstatning for helt eller delvist mistet
have/beplantning/havegang/areal og huse? Hvilke beregningsmetoder og vurderinger vil
blive anvendt?
I Miljøredegørelsen s. 50 står, at ”varige
haver er beskyttede og må ikke nedlægges uden
tilladelse fra kommunen, med mindre kolonihaverne eksproprieres eller inddrages som
følge af anlægsarbejder i henhold til anlægslov. De kolonihaver, der påvirkes af projektet er
varige. Der er dog ikke pligt til at erstatte kolonihaver, hvis de ligger på arealer, der er ejet
af staten.”
Som påpeget på høringsmødet 4. november i Valby Kino, friholder Kolonihaveloven ikke
staten fra at erstatte kolonihaver generelt. I dette tilfælde er det en evt. anlægslov, der
friholder Banedanmark fra at finde erstatningshaver.
Vi anmoder om, at der alligevel findes erstatningshaver til de haveejere, der mister
deres haver i forbindelse med ekspropriation, indenfor rimelig afstand af nuværende
beliggenhed.
Både de enkelte havelejere og haveforeningen som fællesskab forbeholder sig ret til at
vende tilbage med krav om erstatning. Erstatningerne er naturligvis afhængige af, i hvilket
omfang det er muligt for Banedanmark at reetablere de enkelte huse, hegn og haver samt
de fælles adgangsveje.
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
7
af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506675_0008.png
HØRINGSSVAR fra HF Danshøj
Ved reetablering ønsker vi at:
Støjværnet reetableres, samt forsættes over broen. Vibrationsdæmpning og
støjabsorberende materiale skal overvejes, da jernbanetrafikken øges betragteligt.
Vandledning reetableres efter normerne i frostfri dybde, med mulighed for at HF
Danshøj kan tilkøbe udskiftning af tilbageværende vandledning samt individuelle
målere, stophaner og aftapningshaner. Vores nuværende brønd og vandledning løber i
det permanent eksproprierede areal, og da vandledningen er under havegange,
påvirkes den i samme grad som havegangen i de forskellige løsninger.
Eksisterende kloakledninger/vandafledningsrør bevares (eller reetableres om
nødvendigt).
Elforsyning reetableres
Havegang og hække reetableres i samarbejde med HF Danshøj, for at tage højde for
evt. omlægning af haver og havegang
Havegang, og indgangsparti reetableres (med høj låge inkl. perlesten)
Ved traktose skal grubbes hvor det er muligt, ingen store maskiner på arealet efter
grubning
Minimum 50 cm muld øverst på midlertidigt eksproprieret areal ved overdragelse til HF
Danshøj
Hæk erstattes med færdighæk, art aftales individuelt med den enkelte haveejer
Anden beplantning som græs, stauder, buske og træer, erstattes/reetableres
Haveforeningens løbende inddragelse under processen
Vi ønsker løbende inddragelse i alle aspekter, der kommer til at berøre HF Danshøj.
På HF Danshøjs vegne, 17. november 2014
Dunia Furahalliem
Formand HF Danshøj
Formand Dunia Furahalliem, Vigerslev Allé 158 K, 2500 Valby, tel. 40160620,
[email protected]
Side
8
af
8