Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 143 Bilag 1
Offentligt
1503473_0001.png
EAN nummer
5798009800176
Høringssvar vedr. 'VVM Niveaufri udfletning Ny Ellebjerg'
Valby Lokaludvalg har behandlet miljøredegørelsen for Niveuafri
udfletning ved Ny Ellebjerg i sit udvalg for By og Trafik den 3.
november og godkendt høringssvar på lokaludvalgets møde den 11.
november 2014. Lokaludvalget har desuden deltaget i høringsmødet,
som BaneDanmark afholdt i Valby Kino den 4. november 2014.
Den niveaufri udfletning er endnu et baneanlæg gennem et tæt
bebygget område i Valby ved Ny Ellebjerg Station, der i forvejen er
gennemskåret af S-togbanen til Køge, S-ringbanen til Hellerup, fjern-
og godsbanen til Sverige, fjern- og regionalbane Roskilde-København
H samt den nye Ringstedbane, der er under opførelse. Der er i de
fremlagte forslag tale om at bygge enten en jernbanebro, der på sit
højeste punkt ligger 5 meter højere end det nuværende skinneniveau
og som ved krydsningen af Vigerslev Allé ligger ca. 1,4 meter højere
end den nuværende jernbanebro eller en jernbanetunnel. Begge forslag
vil være kraftigt indgribende i området. Hvis der vælges en broløsning
støtter Valby Lokaludvalg entydigt, at varianten med spuns bliver
valgt.
Valby Lokaludvalg finder, at de afgørende forhold omkring projektet
er spørgsmålene om støj, om den visuelle udformning og om
arealkrav.
Støjbelastning
Udformningen af anlægget må ske, så det sikres, at støjbelastningen
ikke øges for disse i forvejen belastede områder. I lovforslaget ’Lov
om en moderne jernbane’ forventes en langt mere intensiv togtrafik på
banerne ved Ny Ellebjerg, hvilket også er baggrunden for, at der er
behov for en niveaufri udfletning. Der er blandt andet tale om flere
tunge godstog til og fra Sverige på alle tider af døgnet. Især nattestøj
opleves som stærkt belastende, og der er heller ingen tvivl om, at et
anlæg med en bro vil sprede støj over et større område end nu, med
mindre der arbejdes intensivt med at lave en optimal støjafskærmning.
18-11-2014
Sagsnr.
2014-0229246
Dokumentnr.
2014-0229246-3
Valby Lokaludvalg er en uafhængig lokal forsamling, der er oprettet af Københavns
Kommune. Lokaludvalget fungerer som bindeled mellem københavnerne i bydelen
og politikerne på Københavns Rådhus.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503473_0002.png
BaneDanmarks beregningsmetode for støj tager udgangspunkt i den
samlede mængde støj over et døgn. Det er indregnet, at størstedelen af
godstogene vil køre ad Ringstedbanen, og at der derfor vil køre færre
godstog på strækningen Ny Ellebjerg-Vigerslev, dvs. på den hævede
del af strækningen ved en broløsning. Det betyder, at BaneDanmark i
udgangspunktet beregner støjbelastningen som uændret, når færre tog
udsender samme mængde støj pr. døgn. Med andre ord: Det anses for
acceptabelt, at hvert enkelt tog larmer mere, og det konkluderes, at der
på grund af beregningsmetode alligevel ikke er behov for yderligere
støjafskærmning. Det er åbenlyst uacceptabelt for borgerne i området.
Beregningerne bygger på nogle forudsætningen om antal tog og
køremønster set ca. 10 år ud i fremtiden. Valby Lokaludvalg ønsker, at
borgerne får en garanti for, at der laves yderligere støjafskærmning,
hvis disse forudsætninger ændres.
Ved Valby Have findes det største antal støjbelastede boliger. VVM-
redegørelsen konkluderer på den baggrund, at der derfor ikke er behov
for støjafskærmning her, idet der allerede er et problem med
støjbelastningen. Ydermere anerkendes det i miljøredegørelsen at der
skulle have været etableret et støjværn i området, men at dette blot
ikke er sket (s. 54). Det er helt uacceptabelt for borgerne i dette
område. Begrundelsen om, at der vil køre færre godstog på banen
gælder netop ikke på strækningen ved Valby Have, der ligger tættest
på Ny Ellebjerg station, idet her vil alle godstog, både dem der vil
køre ad Ringstedbanen og over Vigerslev, fremover skulle passere.
Det må være et absolut krav, at støjskærmene ved Høffdingsvej
forlænges, så hullet ind mod Valby Have lukkes.
Langs Høffdingsvej, hvor der ligger tre skoler og et stort boligområde,
og på den anden side af banen det store byudviklingsområde
Grønttorvet, hvor der er planlagt over 2000 boliger inden for en
tidshorisont, der falder sammen med realiseringen af baneprojektet, er
der særlig grund til at fokusere på støjbelastningen. På denne
strækning er der ingen tvivl om, at en tunnel støjmæssigt er den bedste
løsning. Hvis der vælges en broløsning, synes det nødvendigt at
arbejde yderligere med de foreslåede løsningsmodeller for
støjafskærmning. Den alternative placering af støjskærm, der er
beskrevet s. 61-62 er på nogle punkter bedre; det vil give mere lys,
hvis man kan undgå en fire meter høj skærm langs skolerne hvis man
ad anden vej kan sikre den samme støjdæmpning. Det skal også
sikres, at en støjdæmpning ikke blot kaster lyden over på den anden
side af banen og gør det til Grønttorvets og beboerne i villakvarteret
ned mod Folehavens problem.
Det visuelle indtryk
En bane løftet op til fem meter over det nuværende niveau over en
strækning på 1600 meter vil være et meget markant indslag i
bybilledet. Det vil derfor være nødvendigt at arbejde intensivt med at
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikre den visuelle udformning af projektet. Valby Lokaludvalg
opfordrer til, at der udskrives en arkitektkonkurrence om
udformningen af den niveaufri krydsning. Når det under alle
omstændigheder vil blive et visuelt vartegn for Valby, må det sikres,
at det bliver af høj kvalitet og ikke en skændsel. Der bør arbejdes med
støjafskærmninger, som har en sådan vartegnskarakter, fx ved at
bygge den som en tunnel på søjler.
En lukket konstruktion vil skærme både for den dybe støj fra godstog
og fra den højfrekvente skinnestøj og luftledningsstøj fra
hurtigtkørende persontog. Dette kender beboerne allerede fra banen til
Sverige. Desuden vil den skærme området fra de lysvirkninger fra
togenes kørelys og passagertog, der er beskrevet i Miljøredegørelsen,
s. 44.
Arealkrav
I forhold til arealkrav er især to områder berørt, Grønttorvet, og
området nord for Vigerslev Allé, hvor der ligger kolonihaver i første
række til banen.
Nord for Vigerslev Allé vil tunnelløsningen kræve nedrivning af 50
huse og et omfattende midlertidigt arealkrav til tilkørselveje mv.
Løsningen med en bro vil kræve ca. 15 huse fjernet. Her er det klart
borgernes ønske, at der vælges den løsning, der er beskrevet som
variant med spuns. Denne løsning gør det muligt at bevare alle
kolonihaver, der ikke blot er et værdifuldt område i sig selv, men som
også udgør et grønt bælte op mod det store boligområde mellem
Vigerslev Allé og Roskildebanen. Denne løsning gør det endvidere
muligt at bevare en række store træer og vil være langt mindre
indgribende i området som helhed, idet det vil være muligt at bygge
den fra banesiden. Derfor skal der ikke udlægges store arealer til
arbejdsområde og tilkørselsveje. Hvis der vælges en broløsning vil
denne variant med spuns have klare fordele i forhold til miljø og
hensyn til naboer.
I forhold til Grønttorvet er det afgørende, at der hurtigt skabes præcis
afklaring af, hvor stort arealkravet vil blive, og at der i udformningen
tages hensyn til, at der ligger en vedtaget lokalplan, der giver lov til at
bygge et stort antal boliger på grunden. De justeringer af lokalplanen,
som er undervejs, lægger op til yderligere at øge boligandelen i
området.
Med venlig hilsen
Michael Fjeldsøe
Formand for Valby Lokaludvalg
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 4