Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke større tunnelanlæg i EU-området der
anvender sprinkleranlæg, og hvilke der anvender længdeventilation, samt hvil-
ke der ikke gør.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”Med baggrund i nyere europæiske undersøgelser er man inden for de seneste
8-10 år begyndt at anvende sprinkleranlæg i tunneler i Europa.
Undersøgelserne viser, at sprinkleranlæg reducerer brandens størrelse og der-
med røgtemperaturer og røgomfang, hvilket øger personsikkerheden. Sprink-
leranlæg mindsker endvidere risikoen for brandspredning fra køretøj til køretøj
og mindsker varmestrålingen, så brandbekæmpelsen lettes. Skaderne på tun-
nelkonstruktionerne mindskes endvidere betydeligt.
Sprinkleranlæg er bl.a. indført i følgende større europæiske tunneler:
Mona Lisa Tunnel, Østrig
Felbertauern Tunnel, Østrig
A86 Paris Tunnel, Frankrig
Virgolo Tunnel, Italien
Roermond Tunnel, Holland
Betuwerote Tunnel, Holland/Tyskland
Heidkopf Tunnel, Tyskland
Valreng Tunnel, Norge
Floyfjell Tunnel, Norge
M30 Tunnels, Spanien
Vielha Tunnel, Spanien
Tegelbachen Tunnel, Sverige