Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Femern A/S kun etablerer døre for hver
108 meter, mod de 50-80 meter der er gængs i europæiske tunneller.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”Den maksimale afstand mellem flugtveje i nye tunneler er i direktiv
2004/54/EF om det transeuropæiske vejnet og i direktiv 1303/2014/EF vedrø-
rende sikkerhed i jernbanetunneler sat til 500 meter.
Den maksimale afstand mellem flugtvejene i Femern Bælt-tunnelen er 110 me-
ter. Afstanden er en meget vigtig parameter i de risikoberegninger, der er ud-
ført for Femern Bælt-tunnelen. I praksis forudses denne afstand at blive ca. 108
meter, da det passer geometrisk med to flugtdøre i hver af de indre vægge pr.
tunnelelement. Der vil således fra ethvert givent punkt i tunnelen være maksi-
malt ca. 60 meter til den nærmeste flugtdør, hvor mennesker vil kunne komme
til et sikkert område i et af naborørene.
Det er med de nævnte risikoanalyser også dokumenteret, at risikoen for ulykker
i tunnelen på både jernbane og vej er lavere end risikoen for ulykker på en til-
svarende strækning jernbane eller motorvej i det åbne danske landskab. Den
maksimale afstand på 110 meter er således dokumenteret at være fuldt til-
strækkelig.
Det kan tilføjes, at Femern A/S ikke er bekendt med, at den gængse afstand
mellem disse nødudgange i europæiske tunneler skulle være så lav som mellem
50 og 80 meter. Afstande på mellem 200 og 350 meter er således ikke unorma-
le.”