Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Femern A/S sætter hastigheden i
vejtunnellen til 110 km/t, når den tilladte hastighed i europæiske tunneller el-
lers er 90 km/t samt gøre rede for, hvorvidt denne hastighed er blevet god-
kendt af politiet, og er dette ikke tilfældet, angive hvorfor.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”Femern Bælt-tunnelen er et projekt med meget lang tidshorisont. Den skal
designes til at være fuldt operationel i mindst 120 år regnet fra åbningsdagen.
Den planlægningsmæssige hastighed, altså i praksis den maksimalt tilladte
kørehastighed på motorvejen, skal også være fremtidssikret, og designforud-
sætningerne for tunnelen er derfor sat således, at den tilladte hastighed kan
blive op til 110 km/t. Denne hastighed svarer til det, der er gældende for mange
motorvejsstrækninger i det åbne land i Danmark, og også det, der i dag er gæl-
dende på Storebæltsbroen.
Det er med risikoanalyser dokumenteret, at risikoen for ulykker i vejtunnelen
ved en maksimal tilladt kørehastighed på 110 km/t er lavere end risikoen for
ulykker på en tilsvarende motorvejsstrækning med samme maksimale ha-
stighed i det åbne danske landskab.
Vejreglerne i Danmark kræver af sikkerhedsmæssige årsager, at tunnelen skal
designes for den maksimalt tilladte kørehastighed med et sikkerhedstillæg på
20 km/t. Derfor er tunnelens installationer og geometri projekteret med en
designhastighed på 130 km/t.
For både vej og jernbane er det myndighederne, der endeligt afgør, hvor stærkt
der må køres. For så vidt angår hastigheden på vejdelen fastsættes denne af det
danske politi med accept fra tilsvarende tyske myndigheder. Det sker først en-
deligt, når alle beredskabs- og redningsprocedurer, som myndighederne står
for, er færdigudviklede, testede og godkendte.
Det kan i øvrigt oplyses, at der ikke findes en generel øvre tilladt hastighed for
europæiske tunneler. Det afhænger af forholdene i den enkelte tunnel. I Øre-
sundstunnelen, som i modsætning til Femern Bælt-tunnelen ikke er indrettet
med nødspor, er den maksimale tilladte hastighed i dag sat til 90 km/t. I Tysk-
land findes tunneler med en maksimal tilladt hastighed på 100 km/t.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke