Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes oplyse de punkter, som p.t. drøftes mellem Femern Bælt-
projektet og Banedanmark. Særligt bedes ministeren oplyse, hvilke områ-
der/punkter der specielt inden for signal-, radio- og telekommunikation pt.
drøftes, og om de af Femern Bælt-projektet krævede systemfunktionaliteter er
indeholdt i Banedanmarks kontrakter med de pågældende leverandører på de
berørte områder.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”Femern A/S’ signal-, radio- og telekommunikation indeholder tre hovedkom-
ponenter, nemlig signalsikringssystemet ETCS samt radio-/tele-systemerne
GSM-R og TETRA.
ETCS er et europæisk togkontrolsystem designet til at erstatte forskellige nati-
onale sikkerhedssystemer, således at fuld interoperabilitet mellem landene kan
opnås. GSM-R er et globalt mobiltelefonsystem til kommunikation på jernba-
neanlæg, og TETRA er et lignende internationalt system udviklet med specielt
henblik på kommunikation for beredskab og politi.
Banedanmark har via Signalprogrammet kontrakt med firmaet Alstom om le-
vering og installation af signalsystemet ETCS i Østdanmark.
Femern A/S er medunderskriver af kontrakten med Alstom og har option på
levering og installation af ETCS på Femern-projektets jernbanestrækning. Op-
tionen skal tiltrædes senest efteråret 2015. Ved at tiltræde optionen sikres op-
fyldelse af alle Femern A/S’ sikringsmæssige krav og fuld integration med Ba-
nedanmarks landanlæg.