Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes oplyse status for evakuering af tog i Femern Bælt-
forbindelsen, herunder bedes især alle de åbne punkter omkring evakuering af
tog oplistet.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”I Danmark og Tyskland skal alle krav i forordning 1303/2014/EF vedrørende
den tekniske specifikation for sikkerhed i jernbanetunneler i det trans-
europæiske jernbanesystem være opfyldt. I Tyskland skal man desuden opfylde
kravene i et sæt retningslinjer vedrørende brand- og beskyttelse mod katastro-
fer – herunder den såkaldte „Richtlinie Anforderungen des Brand- und Kata-
strophenschutzes an den Bau und den Betrieb von Eisenbahntunneln”. Disse
retningslinjer supplerer EU-reglerne med skærpede tyske krav.
Dette grundlag stiller store krav til rednings- og evakueringskonceptet for Fe-
mern-forbindelsen, herunder for eksempel krav til nødbelysning, regulering af
luftforhold, brandslukningssystemer, sikkerhedssystemernes centrale overvåg-
ning, nødfortove, nødudgange og brandsikkerhed, som alle er systemer eller
konstruktioner, der muliggør en sikker evakuering til et sikkert område med
efterfølgende evakuering ud af tunnelen.
Designet af Femern-tunnelen opfylder alle de stillede krav, hvilket er verificeret
af certificerede og uafhængige EU-vurderingsorganer. Organerne har mandat
til at gennemføre disse EU-verifikationer i hele Europa, og de er godkendt til at
udføre disse opgaver på Femern-projektet af sikkerhedsmyndighederne for
jernbane (Trafikstyrelsen og Eisenbahn-Bundesamt) i både Danmark og Tysk-
land.