Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren kommentere den risikovurdering af Femern Bælt-tunnelen, der
er foretaget af firmaerne Rambøll og Arup, og herunder vurdere, hvorvidt der
er mulighed for, at der kan ske en tilsvarende ulykke, som den der skete i
1999 i Mont Blanc-tunnelen, hvor en brand i en lastbil førte til, at 39 menne-
sker omkom?
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”I forhold til den risikovurdering, der er udviklet i forbindelse med design af
Femern-tunnelens vejdel, henvises til tidligere afgivne svar på spørgsmål 5, 6,
7, 8 og 9. Disse risikovurderinger er gennemført i henhold til europæisk og
international praksis og gældende normer og standarder på området.
Den 24. marts 1999 udviklede en brand inde i Mont Blanc-tunnelen sig til den
mest alvorlige ulykke, der hidtil er set i tunneller. Mont Blanc-tunnelen er en
bjergtunnel med dobbeltrettet vejtrafik, altså trafik i en vognbane i hver sin
retning uden adskillelse. Den forbinder Frankrig og Italien igennem et bjerg-
massiv. Størrelsesordenen af et typisk tværsnit af Mont Blanc-tunnelen (rødt
tværsnit) sammenlignet med et typisk tværsnit af Femern Bælt-tunnelen (gråt
tværsnit) fremgår af skitsen nedenfor.