Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare.
Spørgsmål nr. 11:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. marts 2015 fra Lars Vester-
gaard, jf. L 141 - bilag 7.
Svar:
Den tyske forbundstransportminister Alexander Dobrindt bekræftede på et
møde den 24. februar 2015, at de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til den faste
forbindelse over Femern Bælt forventes at være elektrificeret og udbygget til
dobbeltspor i 2024. Det indebærer umiddelbart en forsinkelse af elektrificerin-
gen af de tyske jernbaneanlæg i forhold til den oprindelige tidsplan.
Som det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om anlæg og drift af en
fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, vil
tidsplanen for udbygningen af de danske jernbaneanlæg i tilslutning til den
faste forbindelse over Femern Bælt på den baggrund blive revurderet. Hensy-
net til pendlerne på jernbanestrækningen mellem Ringsted og Rødby vil blandt
andet indgå i denne revurdering af tidsplanen for udbygningen.
Samtidig har de syv forligspartier bag den faste forbindelse over Femern Bælt,
dvs. Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, aftalt,
at der skal foretages en fornyet vurdering af den samlede økonomi i Femern
Bælt-projektet, som vil blive forelagt forligspartierne, inden Femern A/S kan
underskrive de fire store anlægskontrakter på sænketunnelen under Femern
Bælt. Denne vurdering forventes at ske i løbet af efteråret 2015.
På den baggrund udskyder Banedanmark indgåelse af kontrakter for de for-
skellige anlægsarbejder, indtil den fornyede vurdering af den samlede økonomi
i Femern Bælt-projektet er foretaget.