Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 8
Offentligt
Memo
Svar på henvendelse fra Hans Schjær-Jacobsen
To:
From:
Transportministeriet
Femern A/S
13 March 2015
Transportministeriet og medlemmer af Transportudvalget har den 2. marts 2015 modtaget
henvendelse fra Hans Schjær-Jacobsen omhandlende de finansielle usikkerheder ved Fe-
mern Bælt projektet.
Femern A/S har den 4. februar 2015 afholdt møde med Hans Schjær-Jacobsen, hvor han
fik mulighed for at fremlægge sine synspunkter og debattere forudsætningerne for Femern
Bælt-projektet.
Hans Schjær-Jacobsen gennemgår i sit notat tre økonomiske forudsætninger, som han de-
finerer som usikre: Anlægsomkostningerne, trafikindtægterne og realrenten. Han laver i
den sammenhæng en beregning, hvor han simultant hæver anlægsomkostningerne og re-
alrenten mens han sænker trafikindtægterne. På den baggrund vurderer han, at risikoen for
at projektet lider ”rentedøden” bliver overhængende.
Han hævder i den forbindelse, at forudsætningerne i hovedscenariet i de finansielle analy-
ser for Femernforbindelsen er til den optimistiske side, og at variationer i forudsætningerne
derfor vil tendere til forøgelse af tilbagebetalingstiden for projektet.
Femern A/S er enig i at der er usikkerhed forbundet med bl.a. anlægsomkostningerne, tra-
fikindtægterne og realrenten. Det er derfor, at der i den finansielle analyse fra november
2014 er fremlagt en række følsomhedsberegninger og stresstests, som har til formål at be-
lyse, hvordan tilbagebetalingstiden påvirkes som følge af ændringer i disse forudsætninger.
Følsomhedsberegningerne for forudsætningerne anlægsomkostninger, realrente og trafik-
vækst er beregnet partielt. Det vil sige, at effekten på tilbagebetalingstiden af de enkelte
ændringer ikke kan adderes. Det skyldes bl.a. at visse ændringer vil hænge sammen og
pege i hver sin retning. Det gælder blandt andet for ændringer i trafikmængder og realren-
te, som begge er centrale parametre for projektet. I en situation med højere økonomisk
vækst i samfundet vil både renten og trafikken typisk stige (og omvendt), hvilket trækker i
hver sin retning i forhold til tilbagebetalingstiden. Derfor har Femern A/S ikke selv fremlagt
en følsomhedsberegning, hvor man oplever en samtidig stigning i realrenten og et fald i tra-
fikindtægterne.
Hans Schjær-Jacobsen erkender da også, at når der er usikkerhed om flere forudsætninger
vil nogle variere til den gode side og nogle til den dårlige, så nettoresultatet er tæt på ho-
vedscenariet. Men han hævder så, at der er ”meget, der tyder på” at forudsætningerne i
hovedscenariet i de finansielle analyser for Femernforbindelsen er valgt til den optimistiske
Page 1/4
Femern A/S
Ref.
Doc.