Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 5
Offentligt
Kort notat:
Finansiel usikkerhed ved Femern Bælt tunnel er metodisk undervurderet
Resume
Femern A/S har lagt et stort arbejde i udarbejdelse af en finansiel Base Case (november 2014) og
tilbageviser al kritik, men analysen af projektets usikkerheder er baseret på et forsimplet metodegrundlag.
Der er derfor en nærliggende mulighed for, at Folketinget beslutter anlægsloven L141 med en utilstrækkelig
viden om hvor galt det kan gå. Det foreslås derfor, at Base Case analysen suppleres med seriøse Best og
Worst Case analyser.
Transportministeren fremsatte 25. februar forslag L141 til ”Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse
over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark”. Som en del af beslutningsgrundlaget har Femern
A/S udarbejdet rapporten ”Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg”,
november 2014. Til belysning af projektets økonomiske robusthed indeholder rapporten 13
partielle
følsomhedsanalyser
(se rapportens afsnit 6.2). Ligeledes indeholder rapporten en
stresstest
af projektet,
idet det undersøges hvor meget anlægsomkostninger og trafikindtægterne kan øges før
tilbagebetalingstiden overskrider 50 år, der anses for at være det maksimalt acceptable (se rapportens
afsnit 6.3). Både partielle følsomhedsanalyser og stresstest udføres med udgangspunkt i projektets Base
Case (hovedscenarie).
Ovennævnte analyser har fået nogen til at betegne projektets økonomi som robust, men den anvendte
fremgangsmåde er unødigt forsimplet. De
partielle følsomhedsanalyser
udføres ved at variere
forudsætningerne én ad gangen med små ændringer og beregne konsekvensen for tilbagebetalingstiden.
Der er tale om lokale analyser og set enkeltvis er de resulterende ændringer af tilbagebetalingstiden små og
ubetydelige. Der tages altså ikke hensyn til, at flere (mange) forudsætninger kan være usikre på samme tid
og til at usikkerhederne kan være store. Således er
partielle følsomhedsanalyser
uegnede til at konkludere
noget om projektets robusthed.
I
stresstesten
varieres også kun én forudsætning ad gangen. F. eks. vises det, at en forøgelse af
anlægsomkostningerne på 19,6 mia. kr. og en årlig reduktion af trafikindtægterne på 21% hver især fører til
en tilbagebetalingstid på 50 år. Men en uacceptabel lang tilbagebetalingstid kan sagtens blive resultatet,
selv ved relativt små usikkerheder, når flere usikre forudsætninger tages i betragtning på én gang. Som et
eksempel betragtes her 3 usikre forudsætninger: anlægsomkostninger, trafikindtægter og realrente. I
eksemplet er de totale anlægsomkostninger kun 10% større end Base Case, de totale trafikindtægter er
hvert år kun 10% mindre end Base Case og realrenten er 3,25% p.a. sammenlignet med Base Case 3,00%
p.a. Alle andre forudsætninger er uændrede i forhold til Base Case, herunder et EU tilskud på 10,3 mia. kr.
Resultatet er, at tilbagebetalingstiden for projektet overstiger 50 år og risikoen for rentedød bliver
1