Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505429_0001.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Att.: Dorthe Gravgaard ([email protected])
Borgmesteren
Ramsherred 5
5700 Svendborg
[email protected]
www.svendborg.dk
5. januar 2015
Høringssvar til anlægsloven for Femernforbindelsen.
Langeland og Svendborg kommuner vil indledningsvis gerne kvittere for,
at Transportministeriet involverer os i processen. Det giver os således
anledning til at bemærke, at der er et vitalt område ved Femernforbindel-
sen, som naturligvis ligger vores kommuner samt Lolland kommune*
)
stærkt på sinde - nemlig udbygningen af rute 9. Vi vil samtidig bemærke,
at vi er opmærksomme på, at finansieringen sandsynligvis skal tilveje-
bringes i en økonomi, der ligger udenfor anlægsloven - efter samme prin-
cip som forliget omkring Storstrømsbroen, som er vital for Femernforbin-
delsens banedel, men som lever sit eget økonomiske liv.
Det ændrer imidlertid ikke ved, at vores synspunkter har direkte relation til
anlægsloven og hele grundlaget for den faste forbindelse. Det skyldes
først og fremmest, at kommunernes fokus igennem hele processen har
været at tilføre indtægter til den faste forbindelse, som det danske sam-
fund kautionerer for. Det er vores vision at bidrage til at udvikle et vestligt
ben til den faste forbindelse, som kan bidrage til projektets økonomi og
udviklingen af området på tværs af Langelandsbæltet. Det har vi alle mu-
ligheder for. Vi har et erhvervsliv, der står parat til at udvikle arbejdsplad-
ser, og et turistområde der har bevist sin evne til at skabe regional udvik-
ling. Vores kommuner ser et kæmpe udviklingsperspektiv i at få udviklet
et fleksibelt og sammenhængende arbejdsmarked hen over bæltet og få
lettere adgang til et stort tysk marked – og dermed tilføre betydelige ind-
tægter til den faste forbindelse.
Trafikalt skal vi påpege, at det med den nuværende infrastruktur fra Syd-
fyn til f.eks. Berlin tager det meste af en dagsrejse. Ved at anvende Fe-
mern forbindelsen vil afstanden fra Sydfyn til Berlin blive reduceret væ-
sentligt, men ikke nødvendigvis i transport tid. Med en opgradering af
Rute 9 over Fyn, Langeland og Lolland frem til motorvejen på Lolland og
ikke mindst halvtimesdrift på Spodsbjerg-Tårs ruten, vil der være store
tidsbesparelser, væsentlige CO
2
besparelser, øget trafiksikkerhed og
hermed store samfundsøkonomiske fordele.
Sagsid: 14/42047
.
Åbningstider:
Mandag-onsdag
Torsdag
Fredag
Kl. 09.00-15.00
Kl. 09.00-16.30
Kl. 09.00-14.00
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505429_0002.png
Desuden ligger det kommunerne meget på sinde, at medvirke til at skabe
større troværdighed omkring en alternativ forbindelse imellem Øst- og
Vestdanmark i fald Storebæltsforbindelsen i kortere eller længere perio-
der måtte få udfald.
Det kræver imidlertid, at der vedvarende er fokus på nødvendigheden af
et godt samspil med staten i forbindelse med udviklingen af rute 9.
Derfor sætter vi stærk fokus på rute 9 - ikke blot som et traditionelt lokalt
trafikønske, men en reel mulighed for at skabe indtjening til staten og den
faste forbindelse. Det er generelt vores anbefaling politisk at sætte fokus
på en ny visionær dagsorden, hvor anlægsønskerne ved rute 9 bæres af
den økonomiske ansvarlighed i investeringerne. Desuden vil vi lægge
særskilt fokus på, at en investering i rute 9 vil være et kraftigt signal om
og en investering i at skabe et Danmark i balance.
Det er derfor vores håb, at Transportministeriet i alle relevante sammen-
hænge vil overveje perspektiverne – både for staten, samfundet, den fa-
ste forbindelse og lokalområderne - i at udvikle korridoren imellem Fyn,
Langeland, Lolland og Femern. Kommunerne er parate med nytænkning i
mange sammenhænge til at vise, hvordan der udvikles et godt afkast for
staten, når der investeres i større infrastruktur i vores område.
På vegne af Langeland og Svendborg Kommuner.
Venlig hilsen
Lars Erik Hornemann
Borgmester
Dir. tlf. +4562233100
Ad *
)
Vi skal i øvrigt bemærke, at det er Langeland og Svendborg kom-
muner, der er afsendere af dette høringssvar, men at Lolland Kommune
er nævnt på lige fod. Det har vi tilladt os i enighed med Lolland Kommu-
ne. Lolland Kommune har så mange flere kommentarer til anlægsloven,
at de fremsender et særskilt høringssvar, hvor i der henvises til oven-
nævnte bemærkninger.
Side 2 af 2