Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505428_0001.png
Transportministeriet
Frederiksholms kanal 27F
1220 København K
Sendt pr. mail til: [email protected] og [email protected]
Dato:
Svinninge
5. januar 2015
HØRINGSSVAR FRA SEAS-NVE NET A/S,
UDKAST TIL LOV OM ANLÆG AF EN FAST FORBINDELSE
OVER FEMERN BÆLT MED TILHØRENDE LANDANLÆG I
DANMARK, JR.NR. 2012-1090
Transportministeriet har den 28. november 2014 udsendt udkast til Lov om anlæg af en
fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark i høring. SEAS-
NVE Net A/S (herefter "SEAS-NVE") har foreløbigt følgende indsigelser og
bemærkninger til dette lovudkast:
1.
SEAS-NVE var ikke medtaget på høringslisten
Indledningsvist finder vi anledning til at pointere, at vi er forundret over, at SEAS-NVE,
som den dominerende ledningsejer i området, ikke var medtaget på høringslisten den 28.
november 2014. Det har haft den konsekvens, at SEAS-NVE først den 17. december
2014 af Dansk Energi blev gjort opmærksom på, at det pågældende lovudkast var sendt i
høring. Vi har derfor været nødsaget til at haste-udarbejde dette høringsbrev mellem jul
og nytår, hvorfor vi forbeholder at vende tilbage med et opfølgende høringsbrev medio
januar 2015.
Vi skal anmode ministeriet om at redegøre for, hvorfor ministeriet har valgt ikke at
inkludere SEAS-NVE på høringslisten, når eksempelvis DONG Energy og Energinet.dk
var medtaget på høringslisten.
2.
generelle bemærkninger til lovudkastet i høring
SEAS-NVE ser frem til et tæt samarbejde med staten samt de statsejede selskaber
Femern A/S og A/S Femern Landanlæg i forhold til de forhold, hvor SEAS-NVE vil blive
involveret/ berørt i forbindelse med etablering af Femern-forbindelsen. Ud over etablering
af nye ledninger til anlægsarbejdet, vil SEAS-NVE blive berørt af, at relativt mange
eksisterende ledninger formentlig skal omlægges som følge af etableringen af Femern-
forbindelsen.
I forhold til de forestående ledningsomlægninger har SEAS-NVE en klar forventning om,
at det almindelige gæsteprincip finder anvendelse, således som dette princip løbende
igennem årtier er blevet fortolket og fastlagt af de almindelige domstole. Det er
væsentligt, at SEAS-NVE og de øvrige ledningsejere, som bliver berørt af Femern-
forbindelsen, ikke opnår en ringere retsstilling, end hvad der er sædvanligt i lignende
større infrastrukturprojekter.
SEAS-NVE NET A/S
Hovedgaden 36, 4520 Svinninge
Telefon 70 29 29 29, Fax 70 29 29 11, CVR nr. 28113285
www.seas-nve.dk, [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505428_0002.png
Side:
2/5
Baggrunden for dette høringssvar er, at SEAS-NVE er meget bekymret over
formuleringen af lovudkastets § 18, som umiddelbart synes at indebære nogle betydende
fravigelser fra det almindelige gæsteprincip, derved at ministeriet i § 18, stk. 1 og 2
fastslår, at anlæggelsen af Femern-forbindelsen i sin helhed skal betragtes som et
"sammensat anlægsprojekt", jf. nærmere afsnit 3 nedenfor, mens stk. 3 ligger op til en
lovfæstelse af en betalingsforpligtelse vedrørende afværgeforanstaltninger m.v., jf.
nærmere afsnit 4 nedenfor.
3.
lovudkastets § 18, stk. 1 og 2
Lovudkastets § 18, stk. 1 indeholder en henvisning til de lovfæstede gæsteprincipper,
mens § 18, stk. 2 indeholder en henvisning til det deklaratoriske gæsteprincip, som
gælder hvor de lovfæstede gæsteprincipper ikke finder anvendelse. Disse to
bestemmelser, i stk. 1 og 2, svarer som udgangspunkt til den retsstilling, som vil gælde,
såfremt lovforslaget ikke havde indeholdt regler om ledningsomlægninger.
Der er imidlertid en betydende forskel, derved at formuleringerne af stk. 1 og 2 - til ugunst
for ledningsejerne - indebærer, at anlæg af Femern-forbindelsen i sin helhed skal
betragtes som et "sammensat anlægsprojekt" i den betydning, som Højesteret har tillagt
dette betydning i dommen om Flintholm Station af 4. september 2007 (gengivet i UfR
2007.3009 H). Det er klart udtrykt i lovbemærkningerne til § 18, stk. 1 og 2, hvor det
anføres, at "Med
bestemmelsen imødegås evt. tvivl med hensyn til, om anlægsprojektet
nævnt i §§ 1-2, skal betragtes som et 'sammensat anlægsprojekt' i den betydning,
Højesteret har tillagt dette betydning i dommen om Flintholm Station".
Vi er forundret over, at ministeriet i stk. 1 og 2 lægger op til delvist at fratage domstolene
muligheden for at fastlægge gæsteprincippets udstrækning i forhold til Femern-
forbindelsen.
Vi skal derfor opfordre ministeriet til, at § 18, stk. 1 og 2 formuleres i overensstemmelse
med, hvad der er sædvanligt i lignende større infrastrukturprojekter, således at
ledningsejerne i dette konkrete projekt ikke stilles ringere, end den retsstilling som
domstolene gennem langvarig praksis har fastlagt.
Efter vores opfattelse bør der foreligge tungtvejende grunde, såfremt der i en anlægslov
skal indføjes særbestemmelser omkring ledningsomlægninger, som fraviger det
dynamiske gæsteprincip, således som dette princip løbende fortolkes og fastlægges af
domstolene. Sådanne tungtvejende grunde foreligger ikke.
Denne tankegang om, at det almindelige gæsteprincip i videst muligt omfang skal finde
anvendelse, synes også at være bevæggrunden for, at Folketinget ved vedtagelse af
lovgrundlaget vedrørende tilføjelse af en afgrening fra Cityringen til Nordhavnen (lov nr.
526 af 27. maj 2013) valgte at indføje en ny bestemmelse i Cityringloven vedrørende
ledningsomlægninger, som var sålydende (§ 5g):
"§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje
om gæsteprincippet finder anvendelse i forbindelse med projektering og anlæg af
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen, jf. § 5a".
Denne nye lovbestemmelse
erstattede for så vidt angår afgreningen til Nordhavn, lovens § 7, stk. 5, som regulerede
ledningsomlægninger på Cityringen. Lovens § 7, stk. 5 var sålydende: "Udgifter
til
ledningsomlægninger afholdes over anlægsbudgettet for Cityringen, bortset fra følgende
tilfælde, hvor udgiften betales af ledningsejerne: 1) Omlægninger af ledninger på de
overtagne jernbanearealer. 2) Omlægninger i ledninger i vejarealer, der i ikke uvæsentlig
grad er begrundet i vejformål."
I øvrigt statuerede Taksationskommissionen for Sjælland m.v. ved kendelse af 18. marts
2014 i sag Ta I 24/13, at Cityringlovens § 7, stk. 5 skulle fortolkes i overensstemmelse
SEAS-NVE NET A/S
Hovedgaden 36, 4520 Svinninge
Telefon 70 29 29 29, Fax 70 29 29 11, CVR nr. 28113285
www.seas-nve.dk, [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505428_0003.png
med nyere retspraksis om gæsteprincippets udstrækning.
Side:
3/5
Formuleringen af § 18, stk. 1 og 2 adskiller sig fra, hvad der er sædvanligt i lignende
nyere love om forberedelse og udførelse af større infrastrukturprojekter. Følgende
formuleringer vedrørende gæsteprincippet er således anvendt i nedenstående nyere
infrastrukturprojekter:
Forslag til lov om Odense Letbane, fremsat den 5. november 2014, ad § 7:
106, stk. 1, i lov om offentlige veje og § 70, stk. 1, i lov om private fællesveje om
gæsteprincippet finder anvendelse på ledningsarbejder i forbindelse med anlæg
af Odense Letbane, jf. § 2".
Lov nr. 165 af 26. februar 2014 om letbane på Ring 3, ad § 24: "§
106 i lov om
offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse på ledningsarbejder i
forbindelse med projektering og forberedende arbejder på Ring 3 Letbane, jf. §
2"
Lov nr. 609 af 12. juni 2013 om elektrificering af jernbanen, ad § 14:
"§ 106, stk.
1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse på
ledningsarbejder i forbindelse med anlæg vedrørende elektrificeringen af
jernbanestrækninger, jf. § 1".
Lov nr. 432 af 16. maj 2012 om Aarhus Letbane, ad § 23: "Bestemmelsen
i §
106, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse på
ledningsarbejder i forbindelse med anlæg af Aarhus Letbane, jf. § 2".
Sammenfattende skal vi hermed opfordre ministeriet til at bringe formuleringerne af § 18,
stk. 1 og 2 i overensstemmelse med, hvad der er sædvanligt i lignende større
infrastrukturprojekter. Det er ganske bemærkelsesværdigt, at den almindelige formulering
vedrørende gæsteprincippet er bibeholdt i det forslag til lov om Odense Letbane, som
blev fremsat for Folketinget den 5. november 2014, hvorimod den almindelige
formulering er fraveget i det lovudkast vedrørende Femern-forbindelsen, som blev sendt i
høring 23 dage senere i samme måned.
4.
lovudkastets § 18, stk. 3
Uagtet, at lovudkastets § 18, stk. 1 og 2 giver anledning til stor bekymring, jf. afsnit 3
ovenfor, så er det lovudkastets § 18, stk. 3, som for nærværende giver anledning til størst
bekymring.
§ 18, stk. 3 er aktuelt formuleres således: "Ledningsejernes
betalingsforpligtelse efter stk.
1 og 2 kan i stedet for en udgift til flytning af ledninger omfatte betaling af den fordyrelse
af anlægsprojektet nævnt i §§ 1-2, som alene eller i det væsentligste skyldes, at
anlægsarbejdet ændres for at undgå en flytning af ledninger. Det er dog en forudsætning,
at fordyrelsen af anlægsarbejdet udgør et mindre beløb, end hvad det vil koste at flytte
ledningerne."
Efter vores opfattelse er § 18, stk. 3 en ganske usædvanlig bestemmelse, derved at
ministeriet i stk. 3 ligger op til en lovfæstelse af Østre Landsrets dom af 19. september
2013 i Vintapperrampe-sagen, hvad angår betalingsforpligtelse til
SEAS-NVE NET A/S
Hovedgaden 36, 4520 Svinninge
Telefon 70 29 29 29, Fax 70 29 29 11, CVR nr. 28113285
www.seas-nve.dk, [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505428_0004.png
afværgeforanstaltninger, uagtet at landsrettens dom er anket til Højesteret.
Side:
4/5
Således som lovbemærkningerne for nærværende er formuleret, vil det indebære, at
anlægsmyndigheden i Femern-projektet med hjemmel i § 18, stk. 3 kan pålægge
ledningsejere at betale for fordyrelser af anlægsprojektet, som "alene
eller i det
væsentligste skyldes, at anlægsarbejdet ændres for at undgå en flytning af ledninger",
uanset udfaldet af Højesterets kommende dom i Vintapperrampe-sagen. Dette er ganske
usædvanligt og uacceptabelt, derved at ledningsejerne i Femern-projektet potentielt
stilles ringere, end ledningsejere i de øvrige igangværende infrastrukturprojekter (Odense
Letbane, Aarhus Letbane m.v.).
Den foreslåede retsstilling (til ugunst for ledningsejerne) anerkendes udtrykkeligt i
lovbemærkningerne, hvori det anføres, at "I
stk. 3 reguleres den situation, hvor
anlægsprojektet ændres og fordyres på grund af de ledninger, der ligger som gæst.
Retstilstanden er uafklaret i retspraksis, hvor Østre Landsrets dom af 19. september
2013 (Vintapperrampe-dommen) er anket til Højesteret. Flytning af ledninger er ikke i alle
tilfælde den samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssige løsning. Der kan være tilfælde,
hvor det ud fra en samlet samfundsøkonomisk betragtning, og hvor tidsplanen tillader
der, er billigere at ændre i anlægsprojektet og derved undgå en flytning af ledningen.
Anlægsprojektændringer kan eksempelvis være udførelse af forstærkningsarbejder for at
sikre ledninger i deres nuværende placering. Dette vil typisk medføre en fordyrelse af
anlægsprojektet. Under hensyn til, at udgangspunktet ville være en flytning af
ledningsanlægget, forekommer det rimeligt, at ledningsejeren afholder udgiften til
fordyrelsen, forudsat at denne er mindre end udgiften til flytning af ledningen."
Det skal pointeres, at Østre Landsrets dom i Vintapperrampe-sagen os bekendt var det
første tilfælde, hvor en ledningsejer blev pålagt at betale for udførelse af
afværgeforanstaltninger, i det konkrete tilfælde nogle konkrete aflast-konstruktioner til
beskyttelse af et ledningsanlæg. Domstolene har i de tidligere forelagte sager ikke
fundet, at der var hjemmel i lovgivningen til at pålægge ledningsejerne helt eller delvist at
betale for en fordyrelse af anlægsprojektet, jf. bl.a. Østre Landsrets præmisser i dom
afsagt den 29. juni 2007 i en sag vedrørende etablering af Metroens 3. etape til
lufthavnen: "Lov
om Ørestaden m.v. indeholder ikke hjemmel til at pålægge
ledningsejerne at betale for en eventuel fordyrelse af projektet vedrørende anlæg af
metroen, der kan henføres til, at Ørestadsselskabet I/S som anlægsmyndigheden ved
udførelse af anlægget har valgt en for ledningsejerne billigere løsning til omlægning af
ledningsejernes ledninger. Landsretten finder ikke, at der i øvrigt er hjemmel til at
pålægge KE Elnet A/S helt eller delvist at betale for en eventuel fordyrelse af
anlægsprojektet. Landsretten har i den forbindelse lagt vægt på, at det følger af
gæsteprincippet, at en anlægsmyndighed ved udførelse af et anlægsprojekt har pligt til at
tage hensyn til ledningsejernes interesser, og at dette er en forudsætning for, at
anlægsmyndigheden kan påberåbe sig gæsteprincippet i forhold til ledningsejerne."
Vi er ikke enige i, at det er rimeligt at pålægge ledningsejerne helt eller delvist at afholde
omkostningerne til udførelse af afværgeforanstaltninger, idet det følgelig i forbindelse
med projektering og udførelse af anlægsprojekter påhviler anlægsmyndighederne at tage
behørig hensyn til eksisterende ledninger, således at omfanget af ledningsomlægninger
begrænses i det omfang det er muligt.
Det er ikke rimeligt, endsige gennemtænkt, at der med § 18, stk. 3 lægges op til et
kompliceret regnestykke, hvor anlægsmyndighederne i Femern-projektet vil have
interesse i nøje at gennemgå anlægsprojektet for mulige udgiftsposter, som helt eller
delvist kan argumenteres for at relatere sig til forhold, som reducerer omkostningerne til
SEAS-NVE NET A/S
Hovedgaden 36, 4520 Svinninge
Telefon 70 29 29 29, Fax 70 29 29 11, CVR nr. 28113285
www.seas-nve.dk, [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ledningsomlægninger.
Side:
5/5
Vi skal kraftigt opfordre til, at lovudkastet § 18, stk. 3 udgår i sin helhed. Det er ganske
uacceptabelt, at en så væsentlig ændring af det almindelige gæsteprincip indarbejdes i
en konkret anlægslov, uden at der forudgående eller samtidigt foretages ændring af de
lovfæstede gæsteprincipper i vejlovens § 106, stk. 1 og privatvejlovens § 70, stk. 1.
Førend der overvejes ændring af de lovfæstede gæsteprincipper skal vi opfordre til, at
der iværksættes et udredningsarbejde med henblik på at sikre det tilstrækkelige saglige
grundlag for at kunne foretage en fyldestgørende vurdering af fordele henholdsvis
ulemper ved at indføje konkret hjemmel til at pålægge ledningsejere at helt eller delvist at
refundere anlægsmyndighedens omkostninger til afværgeforanstaltninger.
Sammenfattende skal vi opfordre ministeriet til at lade § 18, stk. 3 udgå i sin helhed.
5.
lovudkastets § 20
Hvad angår lovudkastets § 20 er vi lidt bekymret over, at ministeriet får hjemmel til at
fastlægge de vilkår, der fremadrettet skal gælde for de lednings- og forsyningsanlæg,
som er anbragt på ejendomme tilhørende Femern A/S og A/S Femern Landanlæg,
uagtet at de pågældende ledninger og anlæg var etableret før etableringen af Femern-
forbindelsen. Vi forudsætter, at såfremt ministeriet mod forventning måtte vælge at
tilsidesætte eksisterende standardvilkår, at et sådant indgreb udløser erstatning iht.
lovudkastets § 21. Vi anbefaler, at dette bliver konkretiseret i lovbemærkningerne. Vi skal
i øvrigt bemærke, at elnetselskabers vilkår, i henhold til Elforsyningslovens § 73 a skal
anmeldes til og godkendes af Energitilsynet – og offentliggøres. Skal § 20 opfattes
således, at Energitilsynets myndighedsrolle tilsidesættes, for så vidt angår ledningsanlæg
på ejendomme der ejes af Femern A/S og A/S Femern Landanlæg.
6.
lovudkastets § 22
I lovbemærkningerne til lovudkastets § 22 er omtalt, at der i forbindelse med
anlægsarbejdet vil blive etableret en række midlertidige private veje, som vil blive fjernet,
når anlægsfasen er afsluttet. Vi forudsætter, at etablering af sådanne midlertidige private
veje ikke vil udløse krav om, at ledningsejere vederlagsfrit skal forestå
ledningsomlægninger, som udelukkende er nødvendiggjort af etableringen af sådanne
midlertidige private veje. Vi anbefaler, at dette bliver konkretiseret i lovbemærkningerne.
Med venlig hilsen
Jan Johansen
Direktør
Mobil 40309181
[email protected]
SEAS-NVE NET A/S
Hovedgaden 36, 4520 Svinninge
Telefon 70 29 29 29, Fax 70 29 29 11, CVR nr. 28113285
www.seas-nve.dk, [email protected]