Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505417_0001.png
Høringssvar til udkast til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.
Indsendt af Leo Christensen (privat indlæg)
Byrådspolitiker
Lolland kommune
Rosnæsvej 66
4900 Nakskov
Tlf:+45 23342456
Mail:
[email protected]
Vi kalder os et videnssamfund. Kan vi det med rette, hvis vi skaber verdens mest
moderne procesanlæg til flere milliarder kroner og udvikler de absolut højeste
kompetencer og helt ny viden på et område - til en ukendt men høj pris, for så at
investere yderligere 600 millioner i at fjerne det hele og sprede den indvundne viden,
uden et eneste reelt forsøg på at skabe en fortløbende forrentning af investeringerne
til gavn for samfundet?
Det foreslås at der i forbindelse med udviklingen og driften af støbeanlæg samt de
tilhørende havne- og bygningsfaciliteter, nedsættes en gruppe med det formål at skabe
potentielle alternative forretningsområder og finde investorer, der kan sikre en fortsat
anvendelse af støbeanlægget eller dele heraf, havneanlæg og den store intellektuelle
viden der udvikles på en lang række områder i hovedforløbet.
Dette er et oplæg omkring anvendelse af støbeanlægget til fortsat produktion af
forskellige tekniske anlæg i betonmoduler og etablering af et produktionsanlæg for
oparbejdning af byggematerialer hentet fra Østersøen. Dette oplæg rummer en række
nedslagspunkter, men er i sagens natur ufuldstændig, da såvel processen ved støbning
af tunnelelementerne og udviklingen af potentielle andre anvendelsesområder i løbet
af få år vil skabe helt ny viden der løbende bør evalueres som en del af den foreslåede
proces.
Sammenfatning
Efter at staten har valgt Rødbyhavn til at rumme støbeanlægget for tunnelelementer
er der opstået en række nye muligheder for genanvendelse af støbeanlægget i
Rødbyhavn, efter den primære produktion ophører.
Imødegåelse af klimaforandringernes påvirkninger af vore samfund er en stadig
stigende omkostning for såvel det offentlige som private. Vi står over for de mest
omfattende investeringer for at sikre allerede etablerede bygninger og tekniske
installationer samt landbrugsjord og forskellige typer lavtliggende arealer.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FN`s klimapanel har vurderet, at verdenssamfundet i år 2100 vil have mistet 40% af
menneskeskabte værdier i kystområder og at 1,65 milliarder mennesker er blevet
tvunget til at flytte fra truede og oversvømmede områder, ved en havstigning på 1
meter.
Danmark har alene ca. 7000 km kystlinje og er et af de stærkt truede lande. Men vi er
også et vidensamfund. Vor ringe størrelse i forhold til mange andre lande har skabt et
tæt integrerede samarbejde mellem det offentlige i form af stat, regioner og kommuner
som rammeskabere, de private selskaber som virksomhedsudviklere og vore videns
institutioner som vækstdrivere gennem kontinuerlig skabelse af ny viden.
I forhold til klimaudfordringen er det en oplagt mulighed for at skabe ny viden, nye
produkter, nye job og en stærk position på verdensmarkedet i et af de hurtigst
voksende markeder. Samtidig har vi et stigende behov for at sikre byggematerialer
uden at tilføre den landbasserede natur flere belastninger. Dette er der også
løsningsmuligheder for i en fortsat anvendelse af dette anlæg.
Lolland har to store ressourcer – ferskvand i form af overfladevand og stor eksport af
grøn el fra vindmølleparker. Dette skaber muligheder for at kombinere en lokal
anvendelse af disse ressourcer, med det materiale og de installationer anlægsarbejdet
omkring tunnelen tilvejebringer i byggeperioden.
Ved at kombinere anvendelsen af hav-sedimentet (sten, sand og grus), med en fortsat
drift af de anlæg der bliver bygget til at modtage ca. 7 millioner tons til støbearbejdet
af tunnelelementer og de store ferskvandsmængder Lolland råder over nær
støbestedet, kan der etableres en fast forsyning af højkvalitet byggematerialer til hele
Region Sjælland, København og dele af Nordtyskland, samt til fortsat støbning på
anlægget i Rødbyhavn. Dette kan få store positive miljøkonsekvenser for de berørte
landsdele gennem mindre landbaseret udvinding. Samtidig kan der sikres en fast
billig og mere miljøvenlig forsyning af disse materialer i en meget lang årrække.
Ud over at skabe løsninger, der i højere grad efterlever intentionerne om
naturbeskyttelse, beskrevet i den danske råstoflovgivning, kan der skabes rammer
omkring nytænkning på en lang række områder inden for bl.a. klimasikring.
Støbeanlægget vil være Europas største og mest teknologisk moderne
betonmodulværft- også når elementerne til Femern forbindelsen er færdig. Flere vil
hævde at anlægget efter tunnelen til Øresundsforbindelsen ikke fandt genanvendelse.
Det er korrekt, men der er tale om en anden tid nu, med andre behov og ikke mindst
med en anden teknik.
En arbejdsgruppe bør tage udgangspunkt i, hvor betonmoduler i form af platforme,
flydende kajanlæg, diger og sluser kan sejles på plads og ballastes m.m. Dette kan
sikre bagvedliggende områder, store værdier og havneanlægs fortsatte virke. Der
findes mange områder hvor nytænkning muliggjort af anlæggets størrelse og
teknologi, kan indpasses med store økonomiske perspektiver som resultat. Set i lyset
af den viden vi kan få fra de nye dataværktøjer, der i dag med stor sikkerhed fastslår
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
klima risikoområdernes størrelse og risikoens samfunds- og privatøkonomiske omfang,
så vil behovet for nye moderne betonmoduler med helt andre funktioner end dem vi
kender i dag, kunne beskrives, dimensioneres og forretningspotentialerne analyseres.
Udviklingen af et beton modulværft vil samtidig underbygge en lang række andre
tekniske discipliner – både på uddannelsessiden og som hjemmemarked for
teknologier vi i dag bl.a. bruger inden for skibsbyggeri og procesanlæg. Der kan skabes
en meget stor virksomhed rettet mod såvel eksisterende som nye markeder og med
klare potentialer for en lang række eksisterende og nye virksomheder samt en række
uddannelsesområder.
Dette forslag er ikke tænkt indarbejdet i VVM tilladelsen og skal ses som et
udviklingsarbejde over tid, der vil kræve tilladelse fra bl.a. EU med flere for at kunne
realiseres. Men over de næste få år vil vi opleve en lang række klimarelaterede
katastrofer og økonomisk tabsgivende vejrfænomener i EU og andre lande, hvoraf en
del ville kunne være afværget med den type moduler der foreslås udviklet og bygget
på Femern anlægget.
Vi vil ligeledes opleve områder i havne-, kyst- og flodbyer, hvor der ikke længere kan
opnås rimelige forsikringsbetingelser af bygninger og tekniske anlæg og dermed tab af
store værdier og arbejdspladser. I den forbindelse bør forsikringsselskaber og re-
forsikringsselskaber være en del af den arbejdsgruppe som foreslås.
---------------------------------------- ---- O --------------------------------------
Indhold
1.0 Baggrund -----------------------------------------------------------------------------------------
2.0 De fem potentialer – sediment, råstofindvinding, ferskvand, råstof -----
s.05
behandlingsanlæg og fortsat anvendelse af støberianlæg
eller dele heraf
2.1 Råstofindvinding fra Østersøen og Langelandsbæltet ---------
2.2 Ferskvand fra lokale pumpestationer --------------------------------
2.3 Behandlingsanlæg til forædling af råstoffer-------------------------
2.4 Fortsat anvendelse af støberianlægget efter tunnelens.
færdiggørelse ---------------------------------------------------------------------
3.0 Råstof- og miljølovgivningen ------------ --------------------------------------------------
3.1 Råstoflovgivningen i Danmark--------------------------------------------
3.2 Miljøorganisationerne i Danmark og Tyskland--------------------
s.04
s.05
s.06
s.07
s.08
s.09
s.09
s.10
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.1 Miljømæssige overvejelser generelt ----------------
3.2.2 Ferskvand (overfladevand) -------
4.0 Økonomiske potentialer generelt --------------------------------------------------------
4.1 Femern A/S ----------------------------------------------------------------
4.2 Staten - Vejdirektoratet og bygningstjenesten ----------------------
4.2.1 Veje broer og havne --------------------------------------
4.2.2 Statens bygninger i Østdanmark --------------------
4.3 Nordtyskland -----------------------------------------------------------------
4.4 Øvrige østersøområde -----------------------------------------------------
4.5 Kommuner i Østdanmark ------------------------------------------------
4.6 Lolland Falster ---------------------------------------------------------------
5.0 Afsluttende bemærkninger. ----------------------------------------------------------------
1.0 Baggrund
s.11
s.11
s.12
s.12
s.12
s.13
s.13
s.13
s.14
s.14
s.15
s.15
I forbindelse med klimatilpasning – ikke mindst stigende vandstande i have og floder
og de enorme omkostninger der udløses herved, er der ved at blive skabt en ny
storindustri der primært skal sikre samfundets værdier mod oversvømmelser. Her
rummer en fortsat anvendelse af støberiet meget store potentialer. Hvad enten det
drejer sig om at levere helt nye kajanlæg, elementer til diger langs floder eller
pontoner til flydende bysamfund, så kan de støbes og udstyres med tekniske anlæg i
Rødbyhavn. For at forstå mulighederne bør man se ind på storbyer som bl.a. New
York, hvor områder af Manhattan ikke længere kan forsikres pga.
oversvømmelsesfaren. Presset på store flodbyer og andre kystbyer er lige så stort. En
gennemgribende analyse bør laves sammen med bl.a. forsikringsselskaberne og
byplanlæggere samt de universiteter der underviser i disse emner.
Muligheden for at anvende anlægget til skibsværft har været fremme og der er
bestemt nogle interessante potentialer - specielt omkring mindre og mellemstore
skibe. Der skal være tale om meget teknologitunge specialskibe før der er mulighed for
at konkurrere med f.eks. Asien. Udrustning af skrog fra andre steder er mere
sandsynlig, men kun som biprodukt til en betonmodulproduktion..
Men det interessante er, at der vil være et meget stort sammenfald på teknologisiden
mellem skibes og betonmodulers tekniske indretning.
Støbeanlægget koster ca. 1,5 milliarder kroner at bygge og det bliver fuldt afskrevet
under tunnelbyggeriet. Omkostningerne til fjernelse kan deponeres og dermed skabe
sikkerhed for fjernelse – alternativt sparres når private selskaber etablerer en
levedygtig ny storindustri.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hele Nordeuropa er ved at løbe tør for byggematerialer, forstået på den måde, at de
steder hvor der fortsat kan graves sand og grus uden skade på væsentlige
landskabelige miljøværdier efterhånden er opbrugte. Vi kan fastholde støbeanlægget
til Femern tunnelen og de logistiske funktioner der skabes for at modtage og behandle
sediment fra havet til støbeprocesserne. Samtidig med kan vi udnytte, at der på
Lolland indsamles og pumpes mange millioner m3 ferskvand over digerne, der i stedet
kan anvendes til at kvalitets- og miljøforbedre indvunden sediment, gennem fjernelse
af salt (vasket sand og grus), samt kornstørrelsesfordeling der sikre meget præcise
dimensioneringsmetoder.
Der skabes en miljøsikker og langtidsholdbar løsning på fremskaffelse af en lang
række råstoffer som der altid vil være behov for, hvad enten der er tale om hus-, vej-
eller bane byggeri.
Der er andre positive effekter ved denne metode med anlægget placeret i Rødbyhavn.
Lolland eksporterer mange gange den el-mængde øen selv bruger og har potentiale for
yderligere leverancer til gavn for energistrategien, hvis der kan skabes lokale
storforbrugere der kan arbejde når der er el til rådighed. Dette er ikke et stort
problem i Danmark, men i alle lande hvor etablering af nye grønne decentrale
elforsyninger skal opbygges. På samme måde som andre industrier har brug for et
hjemmemarked, så har hele el transmissionsbranchen store muligheder, specielt fordi
Danmark er længst fremme i implementeringen af grøn energi i nettet. Lolland kan
også her blive et udstillingsvindue hvor en ny energitung type råvareindustri tilpasses
et vinddrevet energisamfund.
2.0 De fem potentialer – sediment/råstofindvinding, ferskvand, råstof
behandlingsanlæg, grøn el og modul-/skibsværft.
For at sikre en optimal undersøgelse, kan de enkelte potentialer ikke belyses alene.
Der er mange synergier mellem de enkelte råmaterialer, de tekniske anlæg som
opføres i anlægsfasen samt fremtidens forsyningsbehov af byggematerialer,
klimasikringsanlæg og grøn energiforsyning af energitunge virksomheder. Dette skal
også sammenholdes med påvirkningen af naturen og miljøet og til de økonomiske
potentialer dette forslag beskriver. En undersøgelse der kun belyser selve anlægs- og
driftsarbejdet omkring tunnelen vil ikke medtage de øvrige potentialer.
2.1 Råstofindvinding fra Østersøen og Langelandsbæltet
Femern A/S forventer at der i anlægsperioden skal hentes ca. 7 millioner tons sand og
grus ved henholdsvis krigers Flak og Bornholm. Stederne er udpeget p.g.a.
mængderne der kan udvindes af råmaterialer med de rigtige kornstørrelser og med
tilstrækkelig ru overflade.
Forskellige anvendelsesområder kræver forskellig fysisk størrelse, kemisk
sammensætning og form. I Østersøen og Langelandsbæltet er udlagt en række råstof
indvindingsområder hvor forskellige typer materiale kan opgraves. Fælles for
materiale indvundet fra havbund er at det indeholder salt. Dette kan fjernes ved vask
med ferskvand eller neutraliseres med kemikalier.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505417_0006.png
Hele Østdanmark mangler byggematerialer af den type der kan indvindes og
behandles på Femern A/S anlægget. Anlægget vil kunne tage adskillige millioner tons
materiale om året. Gennem separation samt vask med ferskvand, kan materialet
indgå i forsyningen og på den måde kraftigt mindske landbaseret udgravning.
Forslag til undersøgelser.
-
Behov for byggematerialer i Østdanmark og Nordtyskland af den type der kan
leveres gennem materialer indvundet fra havet og evt. renset for salt.
-
Fordele og ulemper miljømæssigt ved land opgravet materiale kontra sø
opgravet materiale.
-
Muligheder for at tilpasse opgravning og lagerkapacitet så der kan vælges
tidspunkter for indvinding der skader naturen mindst.
-
Udvikling af blandemetoder mellem sand, grus, sten og tilført ler der skaber en
produktion af stabilgrus.
-
Kornstørrelse separation gennem vaskeprocessen og optimering af støbeproces
2.2 Ferskvand fra lokale pumpestationer
Vasket sand og grus til byggeformål har en højere pris end materiale der indeholder
salt. Det kræver meget ferskvand for at bringe saltindholdet ned på et acceptabelt
niveau. Dette vand har Lolland og vi har det meget tæt på de anlæg fra tunnel
byggeriet der kan genanvendes.
Der er to store pumpestationer der kan komme på tale – Rødbyfjord afvandingen og
Kramnitze. Samlet udledes der op til 70 millioner m3 vand pr. år. Kanalerne, digerne,
pumpestationerne og den nødvendige teknik er der allerede. Det er et spørgsmål om at
flytte vandet, opbevare det og evt. rense vandet for biomasse og næringsstoffer.
Genanvendelse af overfladevand frem for urenset udpumpning til Østersøen, vil ud
over de økonomiske perspektiver også give mulighed for en kraftig kvælstofreduktion
samt mulighed for genindvinding af næringsstofferne gennem blå biomasse
produktion i de bassiner hvor vandet opbevares.
Forslag til undersøgelser
-
Totale mængder ferskvand (overfladevand) der kan leveres og disses
årstidsvariationer
-
Krav til renhed og rensemetoder
1
-
Omkostninger ved forskellige metoder samt omkostninger til anlæg mellem
pumpestationer og anlægsområde
Her bør Grønt Center involveres med biologisk rensning med alger. Samtidig bør der beregnes hvor
mange tons kvælstof, fosfor og kalium (NPK) rensemetoden fjerner fra overfladevandet før
anvendelse/udpumpning. Her er tale om klare miljøforbedringer der bør indgå i et samlet
miljøregnskab.
1
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Indtægter til dige- og pumpelag for levering af vand og disse indtægters
betydning på fremtidig klimasikring af de samlede afvandingssystemer.
2.3 Behandlingsanlæg til forædling af råstoffer
Der findes en række metoder til behandling af opgravet havbund. Der kan ske en
mekanisk separering gennem tromle risteværk. Her drejer en række cylindriske net
med forskellig maskestørrelse rundt og materialet sorteres efter størrelse. Man kan
også sortere på vægten af de enkelte partikler ved at bruge en vandstrøm. Flytning af
sand og grus over længere afstande mellem modtageanlæg og bassiner gennemføres
nemmest ved pumpning af vand. Hvis dette vand samtidig er ferskvand sker der en
reduktion af saltindholdet.
Femern A/S bygger et havneanlæg der kan modtage forskellige typer materiale –
sand, grus, sten cement og jern til stålbinding. Hele denne del af anlægget kan
bevares og anvendes efter tunnel arbejdet er færdigt.
Der vil blive behov for større lagerkapacitet og dermed rør- og pumpesystemer mellem
anlæg og nye bassiner. Der vil ligeledes blive behov for separeringsanlæg der sikre at
vi også kan anvende de marginale indvindingsområder hvor sand, grus, ral og sten er
mikset i forskellige forhold.
Sidstnævnte kan få stor betydning for det marine miljø, da vi kan vælge mindre
naturfølsomme udvindingsområder og kun udvinde på årstider hvor miljøet belastes
mindst. Dette skal ses i forhold til de permanente voldsomme påvirkninger
landbaseret råstofudvinding påfører natur og landskab.
De kvalitetskontrolfunktioner som Femern A/S anlægger og driver, kan ligeledes
genbruges til fortsat kontrol af råmaterialer der videresendes fra produktionsområdet.
Det vil kræve en udbygning, da omfang og mængde af kontroller vil stige i takt med at
anlægget fremstiller flere forskellige typer materiale.
Med en central placering i Østersøområdet og en unik logistisk platform, bør
mulighederne for at indføre diverse affaldsprodukter (knust beton og andre
byggematerialer) der kan anvendes som fyldmateriale jf. bekendtgørelse af lov om
råstoffers anvendelse §1 stk. 5. Der er muligheder for at skabe et stort centralt anlæg
som i større grad sikre en ensartet høj miljøstandard for udnyttelse af disse
affaldsprodukter. Hermed fremmes lovens formål ved at reducere forbruget af
naturlige råstoffer.
Forslag til undersøgelser
-
Hvilke krav til det oprindelige anlæg skal der stilles for at sikre en let
ombygning til et permanent produktions- og separationsanlæg.
-
Hvilke muligheder er der for at tørre materialerne m.h.p. at kunne blande disse
med cement til færdigblandinger.
-
I hvor høj grad kan energiforbruget ved disse produktioner indpasses som
balanceeffekt i den grønne el produktion på Lolland-Falster
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Pris og miljøkalkulationer omkring mængder og priser for genanvendelse af
affaldsprodukter som er velegnet til formålet.
2.4 Fortsat anvendelse af støberianlægget efter tunnelens færdiggørelse
Dette emne bør der særlig samfundsmæssigt fokus på, da udviklingen generelt peger
på behov for stadig større støbte betonkonstruktioner.
Skibe, pramme, platforme og flydebroer er bygget i beton gennem mange år. Fordelen
er, at der spares jern og fremstillingsmetoderne er langt enklere end opsvejsede
konstruktioner. Med fremtidens vandstigninger og stadig større klimapåvirkninger af
specielt kysterne, flodsystemer og havnebyer, vil der komme et behov for større
flydende platforme til mange formål. I princippet kan hele bydele etableres med
platforme der er uafhængig af stigende og faldende vandstand. Men havnerelaterede
produktionsenheder eller kajfaciliteter kan ligeledes fremstilles som beton moduler.
Stigende krav til digekonstruktioner langs Europas floder giver ligeledes mulighed for
at tænke i betonløsninger i form af konstruktioner der sejles til og ballastes i en
position hvor de fremtidigt tjener som dige, digeporte eller andet logistisk formål (bro,
vej, stisystemer m.m.) I dag løses disse opgaver typisk ved meget store og miljøtunge
anlægsarbejder, der anvender landindvundet materiale i form af ler og grus m.m.
Fremtidens krav til højder på diger og andre beskyttelsessystemer vil skabe en
uforholdsmæssig stor påvirkning af naturen og miljøet i nærområderne, hvis den
traditionelle ingeniørtekniske tankegang fastholdes.
Et særligt område som bør vurderes, er fremtidens biomasseanlæg som anbringes
offshore – typisk algeproduktion. Disse enheder vil få en betydelig størrelse og det vil
være en indlysende mulighed at anvende pontoner af beton som rammen om disse
anlæg. Den geografiske placering af et produktionsanlæg for dette område ved
Rødbyhavn er optimal i forhold til nuværende og kommende offshore felter i
Østersøen. Netop Østersøen er samtidig det indhav som er stærkest forurenet med
næringsstoffer og har dermed optimale betingelser for denne type produktion. Disse
anlæg vil ud over deres primære produktion af blå biomasse til energiformål, også
fungere som en ”kunstig nyre” for havmiljøet gennem genindvinding af næringsstoffer.
Anvendelse af beton til bølgeenergianlæg er ligeledes en mulighed. Disse anlæg skal
have en stor vægt for at ligge stabilt i vandet og hermed sikre maksimal udnyttelse af
bølgeenergien. Bemærk at f.eks. England allerede har bestemt at 10 % af energi
indhentet offshore skal være bølgeenergi.
Under forudsætning af at der etableres en råstofproduktion, vil hele arbejdsområdet
omkring støberidelen af tunnelarbejdet være attraktivt for private selskaber der
arbejder med betonfremstilling. Dels er materialerne til stede eller kan importeres via
havn, jernbane eller motorvej. Samme logistik sikre optimale betingelser for
forsendelse af de færdige produkter til et meget stort opland. Hertil kommer at der vil
stå 3000 top uddannede medarbejdere samt lige så mange i baglandet med speciale i
komplekse betonkonstruktioner klar når tunnelen er støbt færdig.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er så mange muligheder for at optimere processer som skaber en mindre
påvirkning af miljøet og naturen. Da der samtidig kan ses økonomiske potentialer i
metoderne bør disse muligheder undersøges bredere og mere grundigt.
Forslag til undersøgelser
-
Fremtidens behov for store betonkonstruktioner
-
Interesse fra private selskaber inden for betonindustrien omkring etablering
eller udvidelse af eksisterende produktion i området
-
Reduktion af miljø- og naturpåvirkningerne ved at udvikle og anvende
betonkonstruktioner frem for store jordanlæg til beskyttelse af klimatruede
værdier.
-
Krav til Femern A/S anlægget hvis dele heraf skal opføres som permanente
anlæg – især logistikforhold omkring godstransport bort fra anlægget via
landevej og bane bør undersøges da dette ikke er et behov Femern A/S anlægget
har.
-
Mulighed for at indpasse energiforbruget til grøn produktion og balanceeffekt i
forhold til energiproduktionen på Lolland Falster.
3.0 Råstof- og miljølovgivningen (uddrag af lovgivning og bekendtgørelser)
Bekendtgørelse af lov om råstoffer
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Lovens formål er at sikre:
1) at udnyttelsen af råstofforekomsterne på land og hav sker som led i en bæredygtig udvikling
efter en samlet interesseafvejning og efter en samlet vurdering af de samfundsmæssige
hensyn, der er nævnt i § 3,
2) at indvinding og efterbehandling tilrettelægges således, at det efterbehandlede areal kan
indgå som led i anden arealanvendelse,
3) en råstofforsyning på længere sigt,
4) at råstofferne anvendes i forhold til deres kvalitet, og
5) at naturbundne råstoffer i videst muligt omfang erstattes af affaldsprodukter.
§ 2.
Loven omfatter sten, grus, sand, ler, kalk, kridt, tørv, muld og lignende forekomster. Loven
gælder ikke for råstoffer, der er omfattet af lov om anvendelse af Danmarks undergrund.
§ 3.
Ved lovens anvendelse skal der på den ene side lægges vægt på råstofressourcernes
omfang og kvalitet og en sikring af råstofressourcernes udnyttelse samt tages erhvervsmæssige
hensyn. På den anden side skal der lægges vægt på miljøbeskyttelse og vandforsyningsinteresser,
beskyttelse af arkæologiske og geologiske interesser, naturbeskyttelse, herunder bevarelsen af
landskabelige værdier og videnskabelige interesser, en hensigtsmæssig byudvikling,
infrastrukturanlæg, jord- og skovbrugsmæssige interesser, sandflugtsbekæmpelse og
kystsikkerhed, fiskerimæssige interesser, ulemper for skibs- og luftfarten samt ændringer i strøm-
og bundforhold.
3.1 Råstoflovgivningen i Danmark
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det fremgår af lovens formål kan en række hensigter fremmes ved etablering af
et centralt produktionsanlæg i Østdanmark og Femern regionen omkring
byggematerialer.
Først og fremmest begrænses opgravning på land af råstoffer. Men et stort centralt
råstofanlæg vil i højere grad sikre korrekt genanvendelse af mulige affaldsfraktioner.
Over tid vil et sådan anlæg også kunne øge mængden af denne genanvendelse set i
forhold til det store opland anlægget kan betjene og de unikke logistiske løsninger
anlægget vil kunne betjene sig af.
Ved at etablere større bassiner og dermed lagerfaciliteter, kan indvinding og
produktion tilpasses såvel naturhensyn som energiforsyning. Da Lolland Falster har
en meget stor overproduktion af grøn el, vil produktionen og produkterne kunne
fremstilles ”Vind Made” jf. EU´s intentioner på området.
De muligheder der ligger i en bedre separation og dermed kvalitetsforbedring af
råstofferne vil samtidig mindske forbruget og dermed understøtte lovens intentioner.
Forslag til undersøgelser
-
Potentialer for genanvendelse af bygningsaffald i produktionen og mængder af
dette affald
-
Afstande og mængder af råstof og anvendelige affaldsmængder der kan indgå i
produktionen
-
3.2 Miljøorganisationerne i Danmark og Tyskland
Det er vigtigt at inddrage miljøorganisationerne. De har organisatorisk en lang række
eksperter og anden viden på området. Samtidig har disse organisationer deres
dagsorden. Et produktionsanlæg af denne art, med en meget stor påvirkning af
forskellige naturmiljøer skal sikres, at udviklingen kan følges tæt og helst i direkte
samarbejde med interesseorganisationerne på natur- og miljøområdet.
Hvis der skabes et anlæg der flytter råstofudvinding fra land til det marine miljø og vi
samtidig opbygger viden om anvendelse af disse materialer til nye former for en mere
natur- og miljøvenlig klimasikring af samfundets værdier, vil miljøorganisationerne få
et stærkt værktøj til vurdering af de enkelte lokale nye anlæg i fremtiden. Dette
forudsætter en åben dialog med klare fælles mål.
Kravet til klimasikring af byer og øvrige samfund opstår hver gang oversvømmelser og
andre katastrofer påvirker samfundet med ødelæggende kraft. Vi kan konstatere at
denne udvikling accelererer med foruroligende hastighed. Natur- og miljøhensyn vil
generelt blive nedprioriteret når der skal træffes hurtige beslutninger ved disse
katastrofer og igen, når man efterfølgende skal sikre sig mod gentagelser samt
fremtidens endda større påvirkninger.
Vi får som en afledt effekt af Femern forbindelsens byggeri en mulighed for at udvikle
og afprøve helt nye metoder inden for dette område. Vi bør bruge muligheden til at
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammentænke de økonomiske og sikkerhedsmæssige krav samfundet vil stille, med de
natur- og miljømæssige hensyn vi også i fremtiden har brug for.
3.2.1 Miljømæssige overvejelser generelt
Umiddelbart viser en gennemgang af dette oplæg en lang række områder hvor der kan
opnås miljøforbedringer i forhold til nuværende fremgangsmåder og produktioner. En
samlet miljøgevinst vil ud fra lokale forhold virke som modvægt til de
miljøbelastninger en stigende trafik over Lolland Falster medfører.
Mange af miljøgevinsterne der kan opnås vil dog komme andre steder i Østersø
området og gennem videnseksport til resten af verdenen og skal ses som en generel
indsats for miljøet. Specielt bør mulighederne for at anvende grøn energi og sikre at
produktionen tilpasses brugen af denne type energi fremmes. Ved også at sikre en
grøn profil omkring de produktionstekniske og logistiske forhold, kan en meget stor
geografi samtidig få en væsentlig højere grøn profil inden for bygge- og
anlægsområdet. Der er tale om så store energiomlægninger, at det vil kunne få
indflydelse på regionale og nationale grønne regnskaber – f.eks. gennem
Vejdirektoratets og de enkelte kommuners brug af disse råstoffer.
Forslag til undersøgelser
-
Hvilke miljøregnskaber lokalt, regionalt, nationalt og internationalt vil påvirkes
ved etablering af et centralt stort råstof indvindings- og behandlingsanlæg
-
Hvad kræver det at få de forskellige produkter miljø- og energi certificeret.
3.2.2 Ferskvand (overfladevand)
To tredjedele af Lolland afvandes gennem ca. 1000 km. kunstige kanaler. Vandet ledes
til en række pumpestationer som løfter vandet over digerne til Østersøen.
Både anlæg og drift af disse anlæg er omkostninger der afholdes af henholdsvis
pumpelag og digelag. I takt med ændrede klimaforhold og skærpede miljøkrav
omkring kanalernes pasning er kanalsystemerne ikke nok til at sikre det åbne lands
lave områder mod oversvømmelser.
Hvis der skal blive råd til effektiv afvanding hvor der tages de nødvendige natur- og
miljømæssige hensyn, må der udvikles processer der gør vandet til en ressource. Så
kan samfundet i langt højere grad tilgodese alle interesser gennem samarbejde frem
for lovgivning der skiller parterne.
En anvendelse af dette vand til rensning, flytning og separering af store mængder
materiale er en af flere mulige veje til et større og mere effektivt klimaværn i såvel
byer som det åbne land. Verden påvirkes af stigende vandstand, fødevaremangel og en
økonomisk krise der enten bliver langvarig eller et stadigt tilbagevendende fænomen.
Den bedste mulighed for både at sikre natur og miljø samt samfundets øvrige
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
funktioner, er at skabe et økonomisk fundament ud af det, der i dag er en trussel mod
alles interesser.
4.0 Økonomiske potentialer generelt
Ud over en række miljømæssige fordele ved projektforslaget, knytter der sig også en
række økonomiske potentialer til tankegangen. Skabelsen af et stort anlæg til
indvinding, behandling og opgradering samt distribution af råmaterialer til
anlægssektoren, vil understøtte en generel udvikling, hvor der fokuseres på at
anvende lokale naturmaterialer til afløsning for jernkonstruktioner og andre
importerede bygningsmaterialer.
Danmark har den nødvendige tekniske viden til at udvikle på nye koncepter inden for
såvel støbning af nye betonkonstruktioner og omkring indbygning af materialer i
sikringsanlæg i forbindelse med klimaændringerne. Denne viden kan få en
udviklingsplatform der igen kan generere nye arbejdspladser i Østersøregionen og
resten af Danmark i øvrigt. Der kan skabes synergi mellem ny viden udviklet omkring
tunnelbyggeriet og nye behov for konstruktioner der er klimatilpasset en vejrmæssig
mere usikker fremtid. Tilstedeværelsen af de fleste råstoffer og muligheden for at
modificere disse i et stort behandlingsanlæg, vil kunne generere en ny type
arbejdsplads for såvel viden som håndværk.
4.1 Femern A/S
En politisk beslutning om at etablere tunnelens byggeområde på en måde der sikre
genanvendelse som beskrevet i dette oplæg, vil også udløse en række økonomiske
potentialer for anlæggenes primære funktion – tunnelbyggeriet. Det er Femern A/S
der må vurdere disse potentialer, men det er samfundet der må påpege mulighederne,
da de ikke p.t.er en del af selskabets kommissorium.
4.2 Staten – Vejdirektoratet og bygningstjenesten
Set ud fra et nationalt synspunkt vil en stor stabil råstofforsyning til statens egne
anlægsaktiviteter være en fordel. Når samme forsyning så etableres primært gennem
allerede afholdte udgifter og selve produktionen etableres i et område hvor
behandlingen kan gennemføres med grøn energi og i samspil med den grønne
energiudbygning der er forudsat i den nationale lovgivning, så bør oplægget sikres
national politisk interesse.
Anlægget kan samtidig tjene som en ny national udviklingsplatform omkring store
betonkonstruktioner til en lang række formål. Dette vil igen medføre nye
arbejdspladser såvel lokalt som nationalt. Samtidig skabes der grundlag for videns- og
systemeksport. Ved leverance af kvalitetssikrede råvare og færdige konstruktioner til
andre lande omkring Østersøen, får anlægget et interregionalt perspektiv.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2.1 Veje, broer og havne
Store anlægsopgaver kan med dette anlæg sikres en stabil forsyning til et kendt
omkostningsniveau. Materialerne kan indgå i disse anlægsarbejder som frit leveret fra
anlægsejere. Det rummer en lang række økonomiske og miljømæssige fordele. Pris og
kvalitet samt leveringsgaranti er sikret på forhånd. Med EU´s klare udmelding
omkring VVM redegørelser for store anlægsopgaver, fjernes hele udredningen og
usikkerheden omkring lokalt indvinding af disse materialer. Miljømæssigt vil et
centralt anlæg medfører at produktionen af disse materialer foregår så sikkert som
muligt og med størst anvendelse af CO2 neutrale energiformer. Dette skaber et bedre
miljøregnskab for de enkelte anlægsopgaver og bidrager generelt til at staten selv
opfylder love og intentioner om et mere bæredygtigt samfund.
4.2.2 Statens bygninger i Østdanmark
Et centralt anlæg som beskrevet i dette oplæg vil sikre statens anlægs- og
nedrivningsopgaver en afsætningsmulighed for byggeriaffald der ændres til
genanvendelige råstoffer. Gennem et stort anlæg med høj kvalitetssikring vil dette
ikke alene kunne øge de miljømæssige kvaliteter, men også sikre et større genbrug
gennem en prioritering ved køb af disse genbrugelige masser til nye projekter.
4.3 Nordtyskland
Hele den nye Femern region er potentielt marked for såvel råstoffer produceret på et
centralt anlæg i Rødbyhavn som nye konstruktioner fremstillet på anlægget efter
færdiggørelsen af tunnel arbejdet.
De tyske miljøbestemmelser er ikke mindre restriktive end de danske omkring
råstofindvinding. Et centralt anlæg som beskrevet kan få betydelig omsætning og
dermed positiv miljømæssig påvirkning i hele det interregionale område.
Vi bør gennem samarbejde med danske natur- og miljøorganisationer, arbejde for et
tilsvarende samarbejde med tyske organisationer med samme dagsorden.
Forslag til undersøgelser
-
Femern Bælt Forum opfordres til at sondere disse muligheder gennem allerede
etablerede netværker såvel politisk som erhvervsmæssigt.
-
En analyse af logistikken ved levering af materialer til Tyskland bør også
belyses. Der kan lægge en væsentlig tilvækst af trafikken gennem tunnelen og
over kaj som isoleret set har en negativ miljøpåvirkning, men set i et samlet
perspektiv, hvor landbaseret opgravning minimeres, bør miljøregnskabet udvise
en positiv effekt. Økonomisk ligger der også en merindtægt til såvel anlæg som
tunnel og havne.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4 Øvrige Østersøområde.
Afhængig af værditilvæksten fra råstof til færdige moduler, vil forskellige geografier i
og omkring Østersøen være interessante forretningsområder for et stort centralt
anlæg. Både levering af råstoffer og færdige moduler må anses som en
forretningsmæssig mulighed. Men specielt har anlægget en mulig mission omkring
sikring og beredskab i forbindelse med klimarelaterede hændelser.
Store landområder med mange værdier trues i stadig højere grad p.g.a.
klimaforandringerne og konsekvenserne heraf. Det betyder stadig stigende
forsikringsomkostninger, eller i værste fald, bortfald af muligheden for forsikring.
Samfundet og ikke mindst de offentlige enheder – stat, regioner, kommuner og
bysamfund, vil blive mødt med stadig stigende krav til selvforsikring og overtagelse af
forsikringsansvar for områder der ikke umiddelbart kan rømmes, men som er så
risikofyldte, at privat forsikring ikke kan tilbydes inden for økonomisk overkommelige
niveauer.
Dette projektforslag er også en beskrivelse af en mulig ramme for proaktivt at
imødegå en ellers omkostningstung udvikling til klimasikring. Der skal i de
kommende år investeres meget store beløb i klimasikring. Danmark kan sikre sig en
helt central position på dette marked. Der vil blive tale om enorme mængder
materiale og konstruktioner som skal anvendes til kommende sikringsanlæg. Gennem
udvikling af nye metoder og konstruktioner, er der muligheder for at skabe store
besparelser. Der er reelt tale om et helt nyt og kraftigt voksende marked i og omkring
Østersøen og med potentiale for systemeksport til resten af verden.
Det samarbejde der i dag er mellem offentlige aktører og private organisationer inden
for natur- og miljøbeskyttelse, er baseret på en lang tradition, som med dette projekt
kan være med til at sikre udviklingen inden for rammer der tjener alles interesser.
4.5 Kommunerne i Østdanmark
Kommunerne har også et behov for materialer til deres almindelige anlægsprojekter
og fremtidige klimasikring. Der bør arbejdes for at de miljømæssige forbedringer –
herunder CO2 besparelser ved at anvende materialer fra et centralt anlæg, tilskrives
kommunerne. Kommunerne vil lige som staten kunne drage nytte af faste priser og
høj teknisk- og miljømæssig kvalitetssikring af materialer og konstruktioner
fremstillet på et centralt anlæg.
Flere kommuner har allerede problemer med at sikre sig lokale råstoffer. Specielt
omkring København har flere hundrede års forbrug skabt knaphed. En fortsat
udgravning i disse områder vil uværdigt påvirke det lokale miljø drastisk. Logistisk er
der ingen problemer med at fordele centralt oparbejdede materialer via havne,
jernbane og vejsystemer. Afstandene er korte og infrastrukturen er udbygget til at
håndtere en sådan trafik.
4.6 Lolland Falser
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nærområdet omkring et centralt anlæg som beskrevet, vil få endog meget stor gavn af
en sådan aktivitet. Der er først og fremmest tale om mange arbejdspladser der
fastholdes efter at tunnelbyggeriet er afsluttet. Men der er også tale om tilvækst af
vidensarbejdspladser afhængig af hvor mange forskellige produktioner der planlægges
for. Specielt vil en anvendelse som udviklingsområde inden for nye typer
betonkonstruktioner og tankegangen omkring klimaberedskab kunne føre til faste nye
vidensarbejdspladser. Dette er der et lokalt og regionalt behov for. Der vil ud over de
natur- og miljøtekniske gevinster også være en stor økonomisk gevinst nationalt
gennem høj beskæftigelse i et udkantsområde, der nu modtager store udligningsbeløb.
5.0 Afsluttende bemærkninger
En række af de anbefalede undersøgelser kan samles til afdækning af samme
potentialer andre steder i verden. Specielt kan der fokuseres på anvendelsen af vand
fra store dige anlæg, da en ændring fra passiv digebeskyttelse af landområder og store
omkostninger til det bagvedlæggende afvandingssystem, til en indtægtsgivende
virksomhed gennem aktiv anvendelse af vandet (biomassefremstilling og procesvand)
og evt. digerne (vindmøller, vejsystemer mm.) vil skabe helt nye overvejelser om hvor
sådanne kombinerede sikrings- og industrianlæg kan anlægges.
15