Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505414_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (Mail TRM)
[email protected] (TRM Dorthe Gravgaard)
henrik hjorth ([email protected])
Høringsforslag Femern: Mulighed for fortsat produktion af Femern tunnelelementer ved Rødby Havn?
21-12-2014 01:17:48
 
Kære Transportministeriet
[email protected];
[email protected]
 
Jeg har med stor interesse læst jeres nye lovforslag om bygning af Femern tunnelen mellem Lolland og 
Femern på
http://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42259
 
Femernforbindelsen bliver et fantas sk bygningsværk der vil binde for Lolland og Femern tæ ere sammen 
og give mange nye muligheder for befolkningerne på begge sider af Østersøen.
 
I lovforslagets kapitel 6 beskrives at Femernforbindelsen skal have rådighed over arealer omkring byggeriet 
ind l 31. december 2023. Og på side 22
-
23 står, at e er at Femerntunnelen står færdig er det planen at 
Tunnelelemen abrikken skal rives ned og at området skal genskabes  l rekrea ve formål.
 
Jeg ville i den forbindelse høre Transportministeriet om der i loven kunne gives mulighed for at 
fortsæ e produk onen af tunnelelementer  l andre trafikprojekter også e er at Femerntunnelen er 
færdig?
 
Arbejdsgruppen for Femernforbindelsen har fremlagt et dyg gt projektoplæg der beskriver en tunnel 
opbygget som samlesæt af standardkomponenter.
Som det beskrives på side 16 blev Øresundsbroen en forudsætning for Femern forbindelsen, og med 
Femernforbindelsen vil fremtidige trafikprojekter andre steder kunne realiseres ved at bruge de samme
tunnelelementer. Salget af tunnelelementer kunne give en ekstra indtægt og sam dig fastholde 
arbejdspladser på Lolland.
 
Jeg har, som eksempel, overvejet hvilke muligheder Slesvig-Holsten kunne have ved at købe ekstra 
tunnelelementer:
 
En mulighed er at bruge elementerne ved Femernsund hvor den nuværende bro ikke har kapacitet nok  l den 
forventede trafik. Her er der 868 meter mellem Femern og fastlandet, hvilket svarer til 4 styks 217 meter
lange tunnelelementer.
 
En anden alvorlig udfordring for Slesvig-Holsten og for hele Jylland er, at motorvejsbroen Rader Hochbrücke 
ved Rendsburg over Kielerkanalen er kra igt svækket og at broens leve d anses for opbrugt i løbet af 12 år. 
Kielerkanalen er ved Rader Hochbrücke 213 meter bred, så et enkelt tunnelelement fra Femernforbindelsen 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på 217 meter ville kunne slæbes på plads og sikre Jyllands forbindelse mod Europa. Hvis broen ersta es af 
et tunnelelement fra Femern kunne en ny forbindelse  l både vej og tog være mulig inden 2023.
 
Man kunne fra Slesvig-Holstens side også kigge på om hele Kielerkanalen kunne have gavn af et parløb med 
Femernforbindelsen. Kielerkanalen er på grund af højbroerne begrænset  l skibe med en maksimal højde på 
44 meter og Rendsburgtunnelen begrænser mulighederne for uddybning af kanalen  l maksimalt 12,5 
meters dybde. Det betyder at kun mellemstore skibe kan passere kanalen. De største skibe (over 44 meters 
højde) må sejle 500 km nordom Skagen, hvor også Storebæltsbroens 65 meter begrænser de allerstørste 
skibes indsejling  l Østersøen.
Mange af Kielerkanalens højbroer er over 100 år gamle og skal udski es i løbet af 20
-
30 år.
Ved at erstatte de 10 broer og tunneler over Kielerkanalen med Femern tunnelelementer, der nedgraves til
35 meters dybde, giver man mulighed for at Kielerkanalen kan uddybes til 25 meter. Herved vil selv de
allerstørste container- og krydstogtskibe med en ubegrænset højde og en dybgang på ned  l 25 meter kunne 
beny e kanalen (Se Wiki 'Suezmax' og 'Chinamax'). Der vil for alle skibe være ubegrænset adgang  l 
Østersøen. Med Femern tunnelelementernes forventede leve d på 120 år kan Slesvig
-Holsten sikre
passagen ved Kieler Kanalen for skibe, biler og tog ind l år 2150. 
Prisen for et stort skibs passage af Kielerkanalen er ca 43000 kr. Kunne man få ekstra 5000 store skibe  l at 
sejle igennem hvert år vil det give en ekstraindtægt på 215 millioner kr om året eller 25,8 milliarder over 120 
år, der kunne finansiere købet af tunnelelementerne og uddybningen af kanalen.
 
Med tunnelelementerne åbner der sig også mulighed for en ny forbindelse over Elben vest for Hamborg. Det 
ville også give en betydelig aflastning af Elbtunnelen. Ved Glückstadt er Elben ca 2,3 km bred svarende  l 
11 tunnelelementer fra Femern.
 
I alt kunne Slesvig-Holsten have stor gavn af at aftage omkring 26-30 ekstra elementer. Sælges de med en 
fortjeneste på 150 millioner kr stykket vil det give en ekstra indtægt på 4 milliarder kroner, der kunne bruges 
l at nedbringe gælden for Femerntunnelen.
 
Med en tunnel fåes en "usynlig", underjordisk forbindelse, der i dri sperioden ikke volder skibstrafikken 
naviga onsmæssige udfordringer eller ødelægger naturskønne områder på overfladen. Biler og tog kører i et 
"indendørs" klima upåvirket af storm, sne, is og tåge, hvilket giver en dri sikker transportvej. Men en 
forventet leve d på 120 år bliver tunnelen  l glæde og gavn for frem dige genera oner,
I Danmark kunne Femern tunnelelementerne også bruges  l at bygge nye faste forbindelse over  orde, 
sunde og bælter, imellem øer og landsdele. 
Det kunne være en fast forbindelse mellem Spodsbjerg og Tårs, mellem Fyn og Als, De jyske  orde, 
Lim orden, Roskilde Fjord, Ka ega orbindelsen eller en østlig ringmotorvej omkring København. 
 
En fortsat produk on kunne blive et nyt "vindmølleeksporteventyr" for Lolland og sikre arbejdspladser og 
velstand på øen. Tunnelelementerne kunne  lpasses i forskellige konfigura oner (I stedet for en 4 sporet 
motorvej og dobbeltsporet jernbane kunne man have en 8 sporet motorvej eller blot en almindelig vej og en
enkelt jernbane eller cykels  a ængigt af behovet). Man kunne også udvide "produktsor mentet" og 
producere tunnelelementer til borede tunneler som med tog kan transporteres til nye metrocityringe i
Europas storbyer eller højhas ghedstog gennem Norges  elde. 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505414_0003.png
Som sagt vil der være mange muligheder, som vil være  l gavn for hele området. I det mindste bør Loven om 
Femernforbindelsen ikke begrænse mulighederne for at forsæ e produk onen. De e kunne gøres ved at 
sikre at arealet ved Tunnelelemen abrikken, som er reserveret  l 2023, kunne indeholde en op on på at 
fortsæ e produk onen i ekstra år. Og at tunnelelemen abrikken drives som et selvstændigt selskab, der 
kan videreføres eller sælges fra når Femern forbindelsen står klar.
 
Vil en fortsat produk on af tunnelelementer være muligt indenfor lovforslagets rammer?
 
Med venlig hilsen
 
Henrik Hjorth
Stjerneparken 91
6300 Gråsten
e-mail: [email protected]
(privat)
 
 
Internethenvisninger:
 
Rader Hochbrücke
http://www.shz.de/schleswig-holstein/verkehr/rader-hochbruecke-tempolimit-fuer-lkw-id7638101.html
 
Kielerkanalen
http://de.wikipedia.org/wiki/Nord-Ostsee-Kanal
 
Suezmax
http://en.wikipedia.org/wiki/Suezmax