Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Høringsforslag Femern: Mulighed for fortsat produktion af Femern tunnelelementer ved Rødby Havn?
21-12-2014 01:17:48
Kære Transportministeriet
Jeg har med stor interesse læst jeres nye lovforslag om bygning af Femern tunnelen mellem Lolland og
Femern på
http://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/42259
Femernforbindelsen bliver et fantas sk bygningsværk der vil binde for Lolland og Femern tæ ere sammen
og give mange nye muligheder for befolkningerne på begge sider af Østersøen.
I lovforslagets kapitel 6 beskrives at Femernforbindelsen skal have rådighed over arealer omkring byggeriet
ind l 31. december 2023. Og på side 22
-
23 står, at e er at Femerntunnelen står færdig er det planen at
Tunnelelemen abrikken skal rives ned og at området skal genskabes l rekrea ve formål.
Jeg ville i den forbindelse høre Transportministeriet om der i loven kunne gives mulighed for at
fortsæ e produk onen af tunnelelementer l andre trafikprojekter også e er at Femerntunnelen er
færdig?
Arbejdsgruppen for Femernforbindelsen har fremlagt et dyg gt projektoplæg der beskriver en tunnel
opbygget som samlesæt af standardkomponenter.
Som det beskrives på side 16 blev Øresundsbroen en forudsætning for Femern forbindelsen, og med
Femernforbindelsen vil fremtidige trafikprojekter andre steder kunne realiseres ved at bruge de samme
tunnelelementer. Salget af tunnelelementer kunne give en ekstra indtægt og sam dig fastholde
arbejdspladser på Lolland.
Jeg har, som eksempel, overvejet hvilke muligheder Slesvig-Holsten kunne have ved at købe ekstra
tunnelelementer:
En mulighed er at bruge elementerne ved Femernsund hvor den nuværende bro ikke har kapacitet nok l den
forventede trafik. Her er der 868 meter mellem Femern og fastlandet, hvilket svarer til 4 styks 217 meter
lange tunnelelementer.
En anden alvorlig udfordring for Slesvig-Holsten og for hele Jylland er, at motorvejsbroen Rader Hochbrücke
ved Rendsburg over Kielerkanalen er kra igt svækket og at broens leve d anses for opbrugt i løbet af 12 år.
Kielerkanalen er ved Rader Hochbrücke 213 meter bred, så et enkelt tunnelelement fra Femernforbindelsen