Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505410_0001.png
Transportministeriet  
Frederiksholms  Kanal  27  
1220    København  K.  
 
Att:  Dorthe  Gravgaard  ([email protected])
5. januar 2015
Råhavegård
Maribovej 9
4960 Holeby
Tlf.: +45 5467 6140
Fax: +45 5467 6149
[email protected]
www.femern.info
Høringssvar  til  ”Lov  om  anlæg  af  en  fast  forbindelse  under  Femern  Bælt  m.v”
 
På  vegne  af  Fonden  Femern  Belt  Development  (FBD)  fremsender  vi  hermed  høringssvar  til  
”Lov  om  anlæg  af  en  fast  forbindelse  under  Femern  Bælt  med  tilhørende  landanlæg  i  Dan-­‐
mark”.  
 
Vi  har  i  Femern  Belt  Development  haft  mulighed  for  at  følge  arbejdet  vedrørende  projekterin-­‐
gen  af  den  faste  forbindelse  under  Femern  Bælt  gennem  de  sidste  5  år.  I  den  forbindelse  har  vi  
haft  en  løbende  dialog  med  Transportministeriet,  og  et  tæt  og  godt  samarbejde  med  bygher-­‐
reselskabet  Femern  A/S.  På  den  baggrund  glæder  det  os,  at  arbejdet  med  realiseringen  af  den  
faste  forbindelse  nu  for  alvor  går  ind  i  realiseringsfasen,  med  alle  de  muligheder  det  medfører  
for  udvikling  og  beskæftigelse  til  bla.  danske  virksomheder.  
 
Indledende  bemærkninger  
Fra  Femern  Belt  Developments  side  skal  vi  indledningsvis  udtrykke  tilfredshed  med  og  glæde  
over  den  grundighed  og  omhyggelighed,  hvorunder  hele  VVM-­‐processen  har  været  gennem-­‐
ført,  og  vi  har  med  glæde  noteret  os  de  svar,  som  er  givet  respondenterne  i  høringsfasen  af  
VVM-­‐redegørelsen.  
 
For  så  vidt  angår  anlægsloven  og  de  tilhørende  bemærkninger  til  loven,  er  der  efter  vores  
opfattelse  også  her  tale  om  et  yderst  kompetent  og  gennemarbejdet  oplæg,  som  vi    dog  har  
følgende  kommentarer  til:    
 
Arbejdsmarkedsforhold  
Vi  vil  benytte  lejligheden  til  at  nævne,  at  vi  i  FBD  anser  det  for  overordentligt  vigtigt,  at  der  
sikres  danske  virksomheder  en  ligeværdig  mulighed  for  at  konkurrere  med  udenlandske  virk-­‐
somheder.  Dette  sker  efter  vores  opfattelse  bedst  ved  at  man  fastholder  de  generelle  ar-­‐
bejdsmarkedsforhold  og  øvrige  vilkår  på  det  danske  arbejdsmarked  i  de  kontrakter,  der  indgås  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505410_0002.png
med  hovedentreprenørerne.  Og  vi  lægger  vægt  på  bygherrens  udsagn  om,  at  man  vil  gennemføre  skærpet  kontrol  for  
at  sikre,  at  alle  aftaler  efterleves.
Ydermere  er  det  væsentligt,  at  der  i  hele  projektets  løbetid  skabes  mulighed  for  opkvalificering  af  især  unge  og  ufag-­‐
lærte  ledige  gennem  krav  om  etablering  af  praktikpladser  i  forbindelse  med  de  store  anlægskontrakter.  Projektet  skal  
efter  vores  opfattelse  aktivt  bidrage  til  den  helt  nødvendige  opkvalificering  af  den  lokale  og  regionale  arbejdskraft,  og  
således  også  medvirke  til  en  mere  langsigtet  udvikling  af  lokale  og  regionale  arbejdspladser.  
Vi  finder  det  ligeledes  afgørende,  at  byggeriet  gennemføres  med  størst  mulig  hensyntagen  til  sikkerhed  og  sundhed  på  
arbejdspladsen,  hvilket  fordrer  ordentlige  boligforhold  og  fritidsaktiviteter  i  selve  campen.  
 
Trafikknudepunkt  ved  Ringsted  med  omstigningsmulighed  
Femern  Belt  Development    betragter  Femern-­‐projektet  som  en  enestående  mulighed  for  at  fremme  den  europæiske  
infrastruktur  i  Nordeuropa  mellem  kontinentet  og  Skandinavien.  Samtidig  vil  der  være  tale  om  en  ny,  miljøvenlig  
vækstakse  mellem  Hamborg  og  København,  som  kan  være  til  stor  gavn  for  Danmark,  hvis  vi  udnytter  de  nye  mulighe-­‐
der  optimalt.
For  at  kunne  udnytte  den  nye  jernbanestruktur  optimalt,  indebærer  det  imidlertid  bl.a.,  at  man  ikke  forringer  landsde-­‐
lens  nuværende    standsnings-­‐  og  omstigningsmuligheder.  Men  tværtimod  øger  dem  bla.  ved  at  sikre,  at  der  med  etab-­‐
lering  af  et  jernbaneknudepunkt  i  Ringsted  bliver  en  ny  omstigningsmulighed  mellem  de  nye  hurtige  tog  fra  Køben-­‐
havn  til  Ålborg  og  de  nye  hurtige  tog  fra  København  til  Hamborg.  
Denne  nye  omstigningsmulighed  er  en  væsentlig  faktor  for,  at  vi  i  region  Sjælland  får  optimale  muligheder  i  relation  til  
bosætning,  pendling  og  øvrig  erhvervsudvikling.  
 
Glumsø  Station
 
Som  følge  af,  at  hastigheden  på  strækningen  mellem  Ringsted  og  Rødby  i  forbindelse  med  elektrificeringen  af  stræk-­‐
ningen  skal  være  max.  200  km/t  skal  banelegemet  ved  Glumsø  Station  rettes  ud  med  henblik  på  at  mindske  krumnin-­‐
gen.  Dette  indebærer,  at  det  fremtidige  stoppested  for  persontog  flyttes  ca.  200  meter  syd  for  den  eksisterende  stati-­‐
onsbygning.  Banestyrelsens  forslag  er,  at  parkerings-­‐  og  ankomstfaciliteter  bibeholdes  ved  den  eksisterende  stations-­‐
bygning,  hvilket  er  uhensigtsmæssigt  og  generende  for  passagererne.  Det  anbefales  derfor,  at  der  etableres  faciliteter  
ved  det  fremtidige  stoppested,  der  dels  sikrer  parkeringsmuligheder    tæt  på,  dels    at  der  etableres  mulighed  for,  at  
busser  kan  af-­‐  og  pålæsse  passagerer  tæt  på  stoppestedet,  og  endelig  at  de  nye  faciliteter  indrettes  således,  at  de  
forskellige  trafikformer  ikke  blandes  på  en  uhensigtsmæssig  måde.
 
Station  på  Sydlolland  
Vi  noterer  os  med  tilfredshed,  at  oplægget  til  anlægslov  indeholder  etablering  af  en  ny  station  på  Sydlolland,  og  vi  skal  
i  den  forbindelse  udtrykke  en  forventning  om,  at  etableringen  af  stationen  følges  op  af  køreplaner  med  minimum  
timedrift  på  stationen  i  morgen-­‐  og  de  sene  eftermiddagstimer.  
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505410_0003.png
 
Afkørsel  48  –  Maribo  
Vi  konstaterer,  at  der  i  anlægsloven  ikke  er  nævnt  noget  om  et  opgraderet  til-­‐  og  frakørselsanlæg  ved  Afkørsel  48.    
Vi  undrer  os  meget  over  dette,  idet  vi  gennem  de  sidste  mange  år  har  påpeget  nødvendigheden  af  at  kunne  koble  
Rute  9  –  og  dermed  forbindelsen  til  Fyn,  på  Femern  forbindelsen.  Derudover  er  der,  i  positiv  forventning  om  at  et  
opgraderet  til  og  frakørselsanlæg  ville  blive  etableret  ved  Maribo,  blevet  udlagt  forholdsvis  store  erhvervsarealer  ved  
afkørsel  48.    
Vi  er  vidende  om,  at  der  mellem  ejeren  (bistået  af  Business  Lolland-­‐Falster)  er  gennemført  konkrete  forhandlinger  
med  en  lang  række  investorer  om  udvikling  af  arealet  ved  Afkørsel  48,  og  at  der  ligeledes  har  været  konkrete  forhand-­‐
linger  med  en  række  virksomheder  om  etablering  i  området  –  betinget  af  en  opgradering.  Erhvervsarealerne  er  udlagt  
på  en  måde,  så  de  dels  kan  understøtte  de  turistmæssige  aktiviteter  i  området,  og  dels  kan  fungere  som  en  gateway  til  
hhv.  Skandinavien  og  til  kontinentet.    
Både  Langeland  og  Svendborg  Kommuner  har  gennem  de  sidste  4  år  arbejdet  ihærdigt  for  en  opgradering  af  Rute  9,  
således  at  det  fynske  arbejdsmarked  og  erhvervsliv  vil  få  glæde  af  Femern  Bælt  forbindelsen,  og  med  en  hurtigere  
forbindelse  fra  Fyn,  vil  kunne  bidrage  til  rentabiliteten  af  Femern  forbindelsen  gennem  højere  trafikvolumen.  De  Syd-­‐
fynske  kommuner  peger  på,  at  en  udbygning  af  Rute  9  vil  kunne  medvirke  til  at  fastholde  og  udvikle  arbejdspladser  på  
Sydfyn  gennem  en  forbedret  tilgængelighed  til  det  store  tyske  marked.  Færgerne  på  Spodsbjerg-­‐Tårs  overfarten  er  
blevet  opgraderet  både  hvad  angår  komfort  og  kapacitet,  og  derfor  er  det  en  væsentlig  forudsætning  at  planer  for  
afkørsel  48  indgår  som  startskuddet  til  opgradering  af  Rute  9.  
Vi  er  bekendte  med,  at  VVM  forholdene  i  og  omkring  Afkørsel  48  er  undersøgt,  så  en  indarbejdelse  af  en  opgradering  
af  til  og  frakørselsforholdene  ved  Maribo  og  Rute  9  vil  kunne  ske  uden  miljømæssige  konsekvenser,  og  uden  at  det  vil  
forsinke  den  overordnede  proces.  
Vi  skal  stærkt  opfordre  til,  at  Afkørsel  48  bliver  omfattet  af  anlægsloven.  
 
Produktionsanlæg  
Fra  Femern  Belt  Developments  side  har  vi  i  2011  gennemført  et  feasibilitystudie  vedrørende  muligheden  for  at  anven-­‐
de  dele  af  produktionsanlægget  til  andre  erhvervsmæssige  formål,  efter  endt  produktion  af  tunnelelementer.  Vi  skal  
derfor  foreslå,  at  nedrivningen  af  produktionsområdet  pristages  særskilt,  således  at  det  senere  i  processen  kan  vurde-­‐
res,  om  der  vil  være  nye  erhvervsmuligheder  (skibsværft,  intermodalt  logistik  hub,  containerhavn  m.v)  i  dele  af  anlæg-­‐
get.  FBD  vil  i  løbet  af    2015  opdatere  feasibilitystudiet  i  samarbejde  med  bla.  kommunerne  og  Danmarks  Rederifor-­‐
ening.    
Det  er  FBD’s  forslag,  hvilket  vi  tidligere  har  fremført  i  høringssvar  til  projekteringsloven,  at  man,  såfremt  der  viser  sig  
mulighed  for  en  anvendelse  af  produktionsanlægget  til  alternative  erhvervsmuligheder,  hensætter  omkostningen  til  
en  eventuelt  senere  bortskaffelse  af  anlægget  i  en  fond.  
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505410_0004.png
 
Jernbaneanlægget  ved  Rødbyhavn  
Vi  noterer  os,  at  oprensningen  af  de  ranger-­‐arealer  som  ved  åbningen  af  Storebæltsforbindelsen  blev  overflødige,  og  
som  med  afskæring  af  jernbanen  til  Rødbyhavn  ikke  længere  vil  have  nogen  fremtidige  anvendelsesmuligheder,  ikke  
er  omfattet  af  anlægsloven.  Ud  fra  turistmæssige  interesser  bør  der  tages  stilling  til  arealets  fremtidige  anvendelse,  
herunder  oprensning  af  mulig  forurening.  
 
Turismemæssige  betragtninger  
Sydlollands  kyst  udgør  et  af  landsdelens  største  turistmæssige  potentialer  nu  og  i  fremtiden.  Desuden  er  et  af  landets  
største  overnatningssteder,  Lalandia,  lokaliseret  blot  2  kilometer  vest  for  Rødbyhavn.  
Af  anlægsloven  fremgår  det,  at  grundejere  som  påføres  en  støjbelastning,  som  ligger  ud  over  de  støjgrænser  som  
kommer  til  at  gælde  for  etableringen  af  Femern  forbindelsen,  kan  kompenseres  økonomisk.  Vi  vil  anbefale,  at  grave-­‐
arbejder  i  forbindelse  med  etablering  af  forlandet  på  den  vestlige  side  af  Rødbyhavn  tilrettelægges  således,  at  de  er  til  
mindst  mulig  gene  for  Lalandias  gæster  og  de  øvrige  turister,  der  besøger  området.    
 
Velkomstcenter  
Vi  noterer  os,  at  der  i  anlægsloven  ikke  er  nævnt  noget  om  etableringen  af  et  velkomstcenter  og  tilhørende  informati-­‐
onsaktiviteter  om  Femern  Bælt  projektets  tilblivelse.  Vi  vil  anbefale,  at  der  etableres  informationsaktiviteter  i  samar-­‐
bejde  med  lokale  interessenter  indenfor  turismeområdet.  
 
Opgradering  af  Sydmotorvejen  fra  Sakskøbing  til  Rødbyhavn  
Vi  noterer  os,  at  der  indgår  etablering  af  nødspor  på  strækningen  fra  Sakskøbing  til  Rødbyhavn.  Henset  til  at  motorve-­‐
jen  er  en  del  af  det  overordnede  TEN-­‐T  netværk,  mener  vi  at  der  som  minimum  bør  indgå  planer  for,  hvornår  etable-­‐
ring  af  nødspor  på  hele  strækningen  kan  være  på  plads.  
 
Regional  udvikling  
Der  er  behov  for  at  styrke  indsatsen  for  at  udnytte  det  erhvervsmæssige  potentiale  lokalt  og  regionalt  både  under  og  
efter  anlægsfasen.  
Folketinget  vedtog  i  2009  ”Lov  om  projektering  af  fast  forbindelse  over  Femern  Bælt  med  tilhørende  landanlæg  i  
Danmark”.  I  bemærkningerne  til  projekteringsloven  fremgår  det  i  afsnittet  ”Administrative  konsekvenser”  (side  18,  
stk.  7),  andet  afsnit:  ”
Det  kan  på  lokalt  og  regionalt  niveau  undersøges,  hvordan  man  bedst  muligt  udnytter  det  er-­‐
hvervsudviklingsmæssige  potentiale  i  lokalsamfundet  efter  åbningen  af  den  faste  forbindelse  over  Femern  Bælt,  her-­‐
under  …..”  
og  af  næstsidste  afsnit  fremgår  det  
”I  forbindelse  med  en  senere  anlægslov  vil  det  skulle  undersøges,  om  der  
er  behov  for,  at  indsatsen  styrkes.”  
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505410_0005.png
Henset  til  ovenstående  formulering  i  projekteringsloven  undrer  vi  os  over,  at  der  i  anlægsloven  ikke  indgår  erhvervs-­‐
udviklings-­‐,  uddannelses-­‐  og  beskæftigelsesmæssige  initiativer  der  kan  støtte  en  langsigtet  strategisk  udvikling  af  den  
sydlige  del  af  Region  Sjælland.    
 
Femern  Belt  Development  har  på  vegne  af  medlemmerne:  DI,  3F,  Vækstforum  Sjælland  og  12  kommuner  gennem  de  
sidste  7  år  gennemført  en  aktiv  og  målrettet  indsats  for  at  afdække  de  erhvervsmæssige  muligheder  i  og  omkring  
Femern  Bælt  projektet.  Derudover  har  Femern  Belt  Development  også  været  en  væsentlig  aktør  i  forbindelse  med  at  
engagere  og  samarbejde  med  tysk  erhvervsliv  og  erhvervsorganisationerne  i  Holstein  om  de  korte-­‐  og  langsigtede  
udviklingsmæssige  perspektiver  for  Femern  Bælt  regionen.  Dette  arbejde  bør  efter  FBD’s  opfattelse  videreføres  og  
intensiveres  i  hele  anlægsfasen.  
 
Femern  Belt  Development  vil  på  denne  baggrund  anbefale,  at  indsatsen  mht.  at  skabe  lokal  og  regional  udvikling  un-­‐
der  og  efter  anlægsfasen  også  bliver  en  integreret  del  af  anlægsloven,  således  som  Folketinget  lagde  op  til  i  projekte-­‐
ringsloven.  Herunder  at  det  undersøges  om    der  via  EU`s  bidrag  til  projektet  kan  tilvejebringes  midler  til  en  grænse-­‐
overskridende  udviklingsindsats  i  områderne  på  begge  sider  af  Femern  Bælt  med  henblik  på  den  mest  effektive  udnyt-­‐
telse  af  den  nye  infrastruktur  under  og  efter  anlægsfasen.  
 
-­‐  o  –  0  –  o  -­‐  
 
Med  disse  bemærkninger  ser  vi  frem  til  den  videre  proces  mht.  anlægslovens  behandling  og  vedtagelse  i  Folketinget  i  
første  halvdel  af  2015.  
 
 
Med  venlig  hilsen  
 
 
Svend  Erik  Hovmand  
 
 
 
 
Stig  Rømer  Winther  
Direktør,  Femern  Belt  Development  
Formand  for  bestyrelsen  i  Femern  Belt  Development  
Formand  for  Femern  Bælt  Forum