Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
På vegne af lodsejerne
Anders Ploug
Lundegårdsvej
4970 Rødby
Peder Marcussen
Darketvej 16
4970 Rødby
Kjeld Rud Hansen
Ottelundevej 1
4970 Rødby
som alle er landmænd og har afvandingsinteresser i området ved Rødby, afgives hermed
høringssvar på de dele af Femern projektet, der kommer til at berøre vandløb 40L (Næsbæk) og
vandløb 40.6.1 (hovedsageligt rørlagt). Vandløb 40.6.1 ligger opstrøms vandløb 40L.
I forbindelse med etableringen af de nye motorvejsanlæg og udvidelsen af jernbanen omkring
Rødby, vil der ske en øget afstrømning af vand til vandløb 40L og vandløb 40.6.1. Dette skyldes at
befæstelsesgraden i oplandet til vandløb 40L øges, samt at jernbanedelen af Femern projektet
udvides, med øget afstrømning af vand til vandløb 40.6.1 til følge.
Det planlægges at etablere tilbageholdelsesbassiner, genåbne dele af vandløb 40.6.1 samt at
etablere natur ved vandløb 40L. Se bilag 1 for reguleringer af vandløbene.
Lodsejerne estimerer, at mindst 350 ha landbrugsjord afvander til 40L.
Området er generelt meget fladt, og dyrkningen af landbrugsarealerne, er betinget af en
velfungerende afvanding af landbrugsarealerne. Vandløbene i området er gravet og rørlagt
gennem mere end 100 år, og vandløbenes nuværende dimensionering og bundkoter er nøje
tilpasset dræningen af landbrugsarealerne.
Enhver ændring af enten dimensioner, bundkorter eller tilstrømning af regnvand til vandløbene,
vil grundet områdets flade karakter, kunne betyde at alle 350 ha landbrugsjord får en dårligere
afvanding, med deraf følgende nedsættelse i udbytterne.
De ændringer i vandløb 40L og vandløb 40.6.1, der er beskrevet på Femern A/S´s dynamiske kort,
vil blive kommenteret i dette høringssvar.