Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505402_0001.png
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon 3370 3137
Giro nr. 200 30 31
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.: Dorthe Gravgaard
Sendt på mail til
[email protected]
Bjarne Løf Henriksen
[email protected]
Dir 3370 3441
www.danskehavne.dk
7. janu ar 2015
Høringssvar om fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark
Oprensning og uddybning af sejlrender og ved havne udvidelser er
almindelige opgaver i danske havne. Derfor er Danske Havne optaget af
vilkårene for, hvordan materialet håndteres. Med de store mængder
sediment, der skal håndteres ved anlægsarbejdet ved Femern Bælt, er det
oplagt, at vilkårene for sedimenthåndteringen får betydning. Danske Havne
har derfor primært haft fokus på §16 i høring af anlægsloven.
Sediment fra oprensning i havnebassiner og sejlrender er et komplekst
lovgivningsområde. Sedimenter er ikke affald og kan, som det skitseres i
Transportministeriets udkast til anlægslov for den faste Femern-forbindelse,
anvendes langt mere ressourceeffektivt.
Årligt optages der i danske sejlrender og havne ca. 3 mio. m
3
sedimenter, der
nyttiggøres, klappes andet steds på havet eller placeres i kystnære depoter
afhængig af sedimentets karakter og indhold af miljøfremmede stoffer. Det
sker på baggrund af grundige analyser af sedimentet. I forbindelse med den
faste forbindelse over Femern Bælt er der tale om 19 mio. m
3
sedimenter,
hvoraf de 17 mio. m
3
skal nyttiggøres på dansk område. 95 pct. af
sedimenterne vurderes af Miljøstyrelsen ikke at være affald, men et
biprodukt. De resterende 5 pct. vurderes at være affald, der skal anvendes til
landopfyldning.
I den forbindelse finder Danske Havne det interessant, at det i anlægsloven
foreslås, at de dele af EU’s affaldsdirektiv, der ikke er sat i kraft i dansk lov
de facto bringes i anvendelse.
Det er derfor Danske Havnes forventning, at Transportministeriets
fremgangsmåde i forslagets § 16 stk. 1-2 danner præcedens og derfor baner
vej for en mere smidig håndtering af reglerne vedrørende
sedimenthåndtering, herunder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at affaldsreglerne i kapitel 6 i lov om miljøbeskyttelse og regler
udstedt i medfør heraf ikke finder anvendelse på havbundsmaterialer,
som flyttes inden for overfladevand med henblik på landinvinding,
når materialerne ikke er farlige. Derved er sedimenterne ikke længere
affald og kræver derfor ikke miljøgodkendelse,
at Transportministeren, når denne fastsætter regler om, hvornår
havbundsmaterialer er ufarlige, vil lade reglerne være almengyldige.
Nyttiggørelse af havbundsmaterialerne er som i etableringen af Femern-
forbindelsen generelt set et ønske og en væsentlig forudsætning for at kunne
gennemføre anlægsprojekter enten som landopfyldning eller opfyldning af
havneområder.
Alternativt kan sedimenter anvendes som værn mod klimaforandringer ved
at skabe flere lavvandede områder og sikre udsatte kyststrækninger mod
bølgerne. Det vil samtidig skabe grundlag for mere biodiversitet, trækfugle
og fiskeyngel. Derfor er det ønskeligt, at der sker en smidiggørelse, så mere
sediment kan forblive i havmiljøet.
Med venlig hilsen,
Bjarne Løf Henriksen
Erhvervspolitisk konsulent, Danske Havne
[email protected]
Mobil +45 2116 4045
2