Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505398_0001.png
5.
ganuar
20ig
JASV
DI-2014-08420
Transportministeriet
Frederiksholrns
Kanal
zyF
1220
København
K
l3ansk
Industri
Confederation
of
Danish
lndustry
Att:
Dorthe
Gravgaard
Dl-hØringssvar
om
udkast
til
anlmgslov
for
Femern-forbindelsen
Dansk
Industri
vil
hermed
gerne
bidrage
til
hØringen
af
udkastet
til
anla:gslov
for
en
fast
forbindelse
over
Femern
Baelt.
DI
er
Danmarks
stØrste
erhvervsorganisation,
repra.
senterende mere
end
lo.
ooo
virk-
somheder.
Et
projekt
som
den
faste
forbindelse
over
Femern
Baelt
har
naturligt
stor
inte-
resse
for
DI's
medlemmer.
naerhed
til
mar-
Muligheden
for
markante
forbedringer
i
rejsetider,
forsyningssikkerhed,
keder,
samhandelen
med
Tyskland
og
andre
dele
af
Europa,
m.m.
,
er
helt
overordnet
af
meget
vaesentlig
betydning
for
DI's
medlemmer
og
for
det
danske
samfund.
Projektets
nedvendighed
og
fordele
er
udma".
rket
beskrevet
i
det
omfattende
materiale,
som
er
produceret
forud
for
anlaegsloven
navnlig
VVM-redegØrelsen,
de
trafikale
prog-
noser
og
de
finansielle
analyser.
DI
noterer
sig
også
den
åbenhed,
hvormed
alt
materiale
har
vaeret
offentligt
tilga'.
ngeligt,
og
at
alle
har
haft
mulighed
for
at
blive
hØrt
i
processen.
Det
viser
en
stor
grundighed
og
seriesitet
om
projektet,
som
formentlig
er
det
bedst
do-
kumenterede
infrastrukturprojekt
i
mange
år.
den
baggrund
stØtter
DI
uden
forbehold
op
om
den
faste
forbindelse
over
Femern
Bmlt
og
om
den
foreslåede
anlaegslov.
Vi
har
dertil
en
ra
kke
konkrete
bemaerkninger
og
enkelte
bekymringer.
Robusthed
og
økonomi
Den
faste
forbindelse
over
Femern
Bmlt
har
vejret
undervejs
i
mange
år.
Det
er
vigtigt
at
sikre,
at
tidsplanen
overholdes,
ikke
blot
af
rent
finansielle
grunde,
men
også
de
sam-
fundsØkonomiske
gevinster
ved
forbindelsen
kan
realiseres
så.
tidligt
som
muligt.
DI
bakker
op
om
valget
af
saenketunnel
som
teknisk
løsning,
da
det
giver
stØrst
sikker-
hed
for
projektets
gennemfØrelse
til
tiden
og
desuden
rummer
de
mindsteØkonomiske
og
miljØma.
ssige
risici.
H.
C.
Andersens
Boulevard
1787
KØbenhavn
V
Danmark
18
{+45)
3377 3377
diddi.
dk
di.
dk
CVR:
'l6
0775
93
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505398_0002.png
DI
noterer
således også
med
tilfredshed,
at
andre
af
de
valgte
lØsninger,
herunder
pro-
duktionsfaciliteternes
placering
i
RØdbyhavn,
sker
prima:rt
af
hensyn
til
at
minimere
ri-
S1C1.
DI
anser
det
for
at
vaere
en
dobbelt
gevinst,
at
disse
valg
samtidig
sikrer
optimale
mulig-
heder
i
anlaegsfasen
for
virksomheder
og
samfund
i
form
af
Øget
aktivitet og
flere
ar-
bejdspladser.
DI
noterer
også
med
tilfredshed,
at
der
er
valgt
en
forsigtig
budgetlaegning,
hvor
selv
an-
vendelse
af
reserver
go
procent
over
anlaegsbevillingen
ikke
vil
vaelteØkonomien
i
projektet.
Den
opdaterede
finansielle
analyse
for projektet
indeholder
også
en
raekkeØv-
som
heller
ikke
bØr
give
anledning
til
bekymring,
rige
fØlsomhedsberegninger,
tvaertimod
betrygger
projektetsØkonorni.
men
robusthed
vil
desuden
vaere
det
opdaterede
anlaegs-
budget,
hvor
der
for
fØrste
gang
nogensinde
bliver
tale
om
at
inddrage
tilbudte
anlaegs-
priser
i
det
lovforberedende
arbejde.
Et
vigtigt
element
i
denØkonomiske
En
sund
projektØkonomi
kan
sigt
give
mulighed
for
lavere
priser
for
passage
af
den
faste
forbindelse.
Netop
prisen
for
passage
vil
vaere
afgØrende
for
den
faste
Femern-for-
bindelses
succes
efter
åbningen,
som
det
også
har
vaeret
tilfaeldet
Storebaelt
og
isaer
gresund.
I
modsaetning
til
de
faste
forbindelser
over
Oresund
og
Storebaelt
vil
Femern-
forbindelsen
imidlertid
have
et
landbaseret
transportalternativ,
nemlig
via
Storebaelt
og
landegraensen.
Derfor
bliver
prisniveauet
endnu
vigtigere
for
Femern-forbindelsen,
end
det
har
vaeret
de
to
andre
steder.
Risici
i
anlmgs
fasen
grund
af
projektets
enorme
karakter
er
det
af
afgØrende
betydning
at
minimere
risici
i
anlaegsfasen,
eftersom
selv
små
flaskehalse
hurtigt
kan
skabe
problemer
for
hele
produk-
tionen.
Det
gaelder
isaer
de
kritiske
fysiske
elementer
som
arbejdshavnen,
tunnelele-
mentfabrikken
og
adgangsvejene.
En
del
af
risikoen
for
elementproduktionen
er
minirneret
ved
at
inddele
produktionen
i
to
lige
store
dele
med
hver
sin
kontrakt.
Dette
aendrer
dog
ikke
ved
det
forhold,
at
de
to
produktioner
ligger fysisk
ved
siden
af
hinanden,
og
dermed
også
begge
kan
blive
påvir-
ket
af
brand,
miljØuheld
eller
noget
helt
tredje.
Risikoen
bliver
endnu
mere
udtalt
for
arbejdshavnen
(indsejlingen)
og
adgangsvejene,
som
de
to
elementproduktioner
jo
skal
deles
om.
Ulykker
eller
andre
haendelser,
der
saet-
ter
disse
elementer
ud
af
drift,
vil
således
effektivt
bremse
eller
stoppe
hele
anlaegspro-
jektet
DI
skal
.
opfordre
til,
at
der
nØje
overvejes,
hvordan
sådanne
risici
kan
rninimeres.
f.
eks.
inden
for
tra-
fik,
arbejdskraft
og
materialer.
DI
anbefaler,
at
der
afsaettes
midler
til
etablering
af
logi-
stikfaciliteter
i
naerheden
af
byggepladsen
for
derigennem
at
sikre
en
optimal
styring
af
bØr
det
overvejes,
hvordan
andre
flaskehalse
kan
bekaempes,
I
Øvrigt
materialer
rn.
v.
De
indhØstede
erfaringer
kan
efterfØlgende
anvendes
som
grundlag
for
logistikoptirnering
af
store
anlaegsprojekter.
Trafik
i
anlmgsfasen
Den
lokale
trafik
i
forbindelse med
anlaegsfasen
er
beskrevet
i
hØringsrnaterialet
og
i
VVM-redegØrelsen.
Der
er
foretaget
en
raekke
forholdsregler
og
nyetableringer
for
at
imØdegå
udfordringerne.
DI
har
ingen
forudsaetning
for
at
betvivle
trafikberegningerne,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505398_0003.png
men
vil
dog
gerne
advare
om,
at
der
kan
komme
vaesentlig
mere
trafik
end
forventet,
og
at
denne
trafik
vil
en
tendens
til
at
klumpe
sig
sammen
bestemte
tidspunkter.
S%le-
des
der
forudses
omfattende
lastbilleverancer
om
morgenen samtidig
med,
at
hund-
redevis
måske
tusindvis
af
underleverandØrer,
ledere,
funktionærer
og
lokale
medar-
bejdere,
som
ikke
bor
i
den
smrlige
camp,
skal
kØre
til
produktionsstedet
i
bil.
s.
g9
i
hØringsudkastet
står
der
i
bemaerkningerne
vedr.
trafik
i
anlaegsfasen:
"Af
for-
sigtighedshensyn
er
det
forudsat,
at
trafikken
generelt
vil
vmre
jaevnt
fordelt
over
hele
"
dØgnet
alle
ugens
dage
og
over
hele
året.
Derefter
tales
der
om
traengsel.
Men
forsig-
tighedshensynet
vedrØrer
stØjpåvirkningen
fra
trafikken.
I
en
traengselsoptik
er
det
f
nuppe
et
forsigtighedshensyn
at
antage,
at
trafikken
er
jævnt
ordelt
over
dØgnet
og
året.
til
anlaegsloven
s.
64
anfØres
det,
at
store
dele
af
arbejdet
skal
foregå
"inden
for
normal
arbejdstid
eller
om
aftenen".
Dermed
vil
trafikken
klumpe
sig
sam-
men
bestemte
tider
af
dØgnet,
nemlig
om
morgenen
og
om
eftermiddagen,
når
leve-
rancer,
tjenesteydere
og
arbejdskraft
skal
til/fra
produktionsstedet,
og
bestemte
tids-
punkter
af
året,
nemlig op
til
ferier
og
weekender
med
mere
trafik
til/fra
færgerne.
I
bemærkningerne
DI
noterer
sig,
at
såvel
ministeriet
som
Femern
A/S
har haft
og
vil
have
stor
opmaerk-
somhed
disse
forhold.
DI
er
imidlertid
bekymret
for,
om
den
udbygning
af
det
lokale
vejnet,
der
er
foretaget
forud
for
projektets
start,
vil
va.
re
tilstraekkelig
til
den
voldsomt
Øgede
koncentre-
og
rede
trafik,
når
projektet
for
alvor
kommer
i
gang.
I
VVM-redegØrelsen
angives
(s.
99),
at
der
kan
forventes
kØdannelser
Faergevej
og
JØncksvej,
og
at
disse
kryds
og
straekninger
"vil blive
hårdt
belastet",
"kunne
opleve
store
problemer",
m.
v.
Eventuelle
kØdannelser
helt
ud
motorvejen
vil
også
ramme
fa.rge-
trafikken,
som
yderligere
vil
forvmrre
problemet.
Når
motorvejen
nordvest
for
RØdbyhavn
skal
omlaegges
til
et
mereØstligt
forlØb,
kan
det
heller
ikke
undgå
at
skabe
udfordringer.
Den
trafikale
belastning
af
motorvejen
og
af
de
lokale
veje
ved
RØdbyhavn
udgØr
dermed
en
risiko
for
den
internationale
mobilitet
og
samhandelen
og
risikerer
at
fØre
til
produk-
tivitetstab
ikke
bare
anlaegget
af
den
faste
forbindelse,
hvilket
er
alvorligt
nok
i
sig
selv,
men
meget
bredere.
Se
i
Øvrigt
nedenfor
om
gener
i
anlmgsfasen.
DI
vil
derfor
opfordre
til,
at
Femern
A/S
og
Lolland
Kommune
sikrer
stØrre
kapacitet
for
afvikling
af
trafikken
lokalt,
end
det
er
tilfældet
i
dag,
og
som
beskrevet
i
hØringsmateria-
let.
Dette
kunne
bl.
a.
ske
ved
en
skiltning
med
omkØrsel
via
afkØrsel
49,
kombineret
med
en
fra
Holeby
via
Darketvej,
opgradering
af
denØstlige
"bagvej"
til
produktionsfaciliteten
der
er
et
alternativ,
både
til
at
lette
presset
den
daglige
trafik,
og
hvis
motorvejen
eller
E
Faergevej
i
RØdbyhavn
skulle
blive
spærret.
ksemplet
er
ikke
udtØmmende
og
kan
naeppe
stå
alene.
DI
mener,
at
buslØsninger
bØr
gennemfØres
i
stØrre
omfang,
men
at
de
nuppe
heller
kan
forventes
at
løse
udfordringerne
i
sig
selv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505398_0004.png
DI
vil
desuden
opfordre
til
at
opgradere
til-
og
frakørselsanlaegget
ved
frakørsel
48
Ma-
ribo,
som
et
led
i
den
overordnede
opgradering
af
Sydmotorvejen
og
koblingen
til
hoved-
vej
9,
men
dette
bør
i
fald
ske hurtigst
muligt
eller
efter
anlaegsfasen
af
den
faste
for-
bindelse,
og
ikke
når
selve
anlmgsprojektet
i
Rødbyhavn
pågår.
DI
er
endvidere
bekymret
for,
om
der
er
tilstraekkeligt
med
rastepladsfaciliteter
ved
pro-
duktionsfaciliteten
og
omkring
Rødbyhavn
til
de
mange
lastbilchauffØrer,
der
skal
over-
holde
kørehviletidsreglerne.
Staten
bør
som
opdragsgiver
for
projektet
stille
tilstrække-
lige
faciliteter
til
rådighed
for
chauffører
og
vognmaend.
DI
finder
overordnet,
at
de
trafikale
forhold
kan
afgørende
betydning
for
anlaegspro-
jektets
smidige
afvikling.
Kapaciteten
de
lokale
veje
bør
derfor
udvides
og
udnyttes
bedre.
Som
nævnt
ovenfor
bør
det
erindres,
at
vejene,
jernbanerne
og
de
to
fmrgehavne
hver
side
af
Femern
Baelt
er
led
i
en
international
transportkorridor,
som
også
skal
fungere
i
anlaegsfasen.
DI
vil
opfordre
til,
at
anlaegsarbejderne
tilrettelaegges,
der
sker
de
fa
r-
rest
mulige
gener
for
den
internationale
transport.
Bemaerkningerne
til
lovforslaget
na.
vner
f.
eks.
ikke
de
trafikale
gener
for
den
landtrafik,
der
skal
benytte
faergerne
i
den
periode,
hvor
der
sker
anlæg
omlaeg
af
veje
og
afkørs-
og
ler.
DI
skal
opfordre
til,
at
dette
forhold
overvejes
nØje.
Gener
og
miljøpåvirkninger
i
anlaegsfasen
Endvidere
anføres
det
i
bemaerkningerne
til
udkastet
til
lovforslag,
at
opgraderingerne
af
banestra
kningen
mellem
Ringsted
og
Rødbyhavn
vil
vaere
totalspmrret
i
godt
halvdelen
af
den
treårige
periode
2017-2019.
Dette
er
i
realiteten
en
spmrring
af
en
international
jernbanetrafikkorridor
i
samfulde
tre
år.
DI
har
stor
forståelse
for
det
nØdvendige
i
bane-
udbygningen
fra
enkeltspor
til
dobbeltspor,
elektrificering
m.
m.
,
og
at
dette
nØdvendig-
vis
medføre
spaerringer
i
anlaegsfasen.
Der
er
imidlertid
tale
om
temmelig
omfat-
tende
spaerringer.
DI
vil
derfor
opfordre
til,
at
spmrringerne
minimeres
mest
muligt,
og
at
der
både
foretages
dialog
med
de
lokale
pendlere
stra
kningen
og
en
omfattende
in-
formationsindsats,
bl.
a.
de
relevante
stationer
(inkl.
Hamburg
og
Lubeck),
herunder
også.
and.
re
sprog
end
dansk
af
hensyn
til
internationale
rejsende
i
korridoren.
DI
noterer
sig,
at
udkastet
til
lovforslag
herunder
også
belyst
i
det
offentliggjorte
mate-
riale
forud
for
udkastet
til
lovforslag
opmaerksom
støjpåvirkninger
m.
m.
af
lokal-
er
området.
Eftersom
turisterhvervet
er
af
stor
betydning
for
lokalområdet,
er
det
vaesent-
ligt,
at
sådanne
gener
minimeres
mest
muligt.
DI
forventer,
at
dette
vil
ske
i
videst
mulig
udstrækning,
jf.
udarbejdelse
af
informationsmateriale,
oprettelse
af
døgnberedskab
og
gennemførelse
af
afvaergeforanstaltninger.
DI
noterer
sig,
at
VVM-tillaegget
i
lighed
med
den
oprindelige
VVM-undersØgelse
ikke
har
fundet,
at
projektet
giver
anledning
til
miljømmssige
bekymringer.
Endvidere
finder
DI
det
positivt,
at
der
med
projektet
kan
skabes
store
arealer
med
ny
natur
samtidig
med,
at
infrastrukturen
opgraderes
markant.
Der
er
således
tale
om,
at
alle
parter
vinder
ved
projektet.
Hvis
der
undervejs
i
anlaegsprocessen
skulle
opstå
et
ønske
om
en
efterfølgende
er-
hvervsmæssig
anvendelse
af
dele
af
produktionsarealet,
er DI er
opmaerksom
på,
at
dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505398_0005.png
vil
kra:ve
en
saerskilt
VVM-undersØgelse
for
denne
del.
DI
mener
ikke,
der
forhånd
bØr
udelukkes
noget,
hvis
en
investor
med
en
god
ide
og
forretningsplan
melder
sig.
Det
kan
håndteres,
det
bØr
derfor
overvejes,
hvordan
eventuelle
krav
om
erstatningsnatur
ikke
bliver en
bremseklods
for
mulig
erhvervsudvikling.
Internationalt
fokus
Femern
Baelt-forbindelsen
bliver
verdens
laengste
kombinerede
saenketunnel
for
vej
og
bane,
Nordeuropas
stØrste
infrastrukturprojekt,
og
i
anlaegsperioden
bliver
produktions-
anlaegget
en
af
Danmarks
stØrste
industrifaciliteter.
Dette
vil
naturligt
tiltraekke
stor
op-
maerksomhed
fra
såvel
danske
som
udenlandske
investorer,
virksomheder,
teknikere
og
almindelige
turister.
Der
bØr
derfor
gØres
en
indsats
for,
at
disse
kan
modtages
bedst
muligt.
Derudover
vil
DI
anbefale,
at
der
laegges
en
strategi
for,
hvordan
den
faste
forbindelse
kan
vaere
med
til
at
styrke
det
internationale
"brand"
for
både
Lolland,
Danmark
og
hele
den
nordeuropa.
iske
va:kstregion
mellemØresundsregionen
og
Hamborg.
Projektet
har
formatet
til
at
kunne
tiltraekke
international
opmærksomhed
både i
anlaegsfasen,
ved
åbningen
og
efterfØlgende.
DI
står
gerne
til
rådighed
i
dette
arbejde.
Saxnmenfatning
DI
anser
den
faste
forbindelse
over
Femern
Baelt
for
at
vaere
et
strategisk
afgØrende
in-
frastrukturprojekt
for
Danmark.
DI
bakker
således
helhjertet
og
uden
forbehold
op
om
den
foreslåede
anlaegslov,
og
vi
skal
opfordre
til,
at
loven
vedtages
hurtigst
muligt.
DI
vil
dog
også
gØre
opma
rksom
vigtigheden
i
at
minimere
risici
og
gener
i
anlaegsfa-
sen.
Den
faste
forbindelse over
Femern
Ba.
lt
vil
blive
en
vigtig
del
af
den
europa.
iske
kernein-
frastruktur.
DI
ser
frem
til,
at
forbindelsen
efter
planen
kan
åbne
i
zone.