Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 13
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 141
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 16. april 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2015 og var til
1. behandling den 18. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 10. marts 2015 sendte transportministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Visti S. Christoffersen, Glumsø,
Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup,
Lars Vestergaard, København N, og
Klaus Westensee, Holstein.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti noterer sig, at der med vedtagelsen
af L 141 ikke er truffet endelig beslutning om at igangsætte
Femern Bælt-projektet. Den endelige beslutning træffes i
forligskredsen i efteråret 2015 og afventer en afklaring af
projektets samlede økonomi, herunder et opdateret anlægs-
budget baseret på de endelige anlægspriser og en afklaring
af omfanget af EU-støtte til projektet, samt en status for den
tyske myndighedsgodkendelse. Det er endvidere en forud-
sætning, at projektet gennemføres som et brugerfinansieret
projekt, det vil sige uden tilførsel af skattemidler eller mid-
ler fra Storebæltsforbindelsen.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Enhedslisten finder det glædeligt, at førstebehandlingen
af lovforslagene (L 141 og L 142) på EL’s opfordring blev
udsat – det kvitterer vi gerne for. Det ville også have været
uanstændigt at gennemføre behandlingen, uden at Transpor-
tudvalget havde haft mulighed for at gennemlæse de mange
høringssvar. Det ville have været at gøre grin med de man-
ge, som har gjort sig den ulejlighed at skrive et høringssvar.
Enhedslisten finder, at det er helt uansvarligt at haste et
lovforslag som dette igennem. Et lovforslag, som omfatter et
stort infrastrukturprojekt til mange milliarder kroner, og hvis
usikkerhed er absolut udtalt. Projektet er blevet 9 mia. kr.
dyrere, så prisen nu er 64 mia. kr., og så ses endda bort fra
det talspin, der er lavet med reserverne.
Kyst til kyst-anlægget er således steget fra 40,5 mia. kr.
til 49,4 mia. kr. – en stigning på 22 pct. Det kan man da kal-
de for ændrede forudsætninger, der vil noget, og som jo i
øvrigt er indtrådt efter høringsfasen. Det er ændringer, som
burde få forligspartierne til at udsætte vedtagelsen af an-
lægsloven, til man kender den eksakte pris på projektet.
Enhedslisten har længe opfordret til, at processen sættes
på standby, til de utallige usikkerhedsmomenter er afklaret.
Forligspartierne bag Femern Bælt-projektet er da også
betænkelige ved den kraftige prisstigning, som har fundet
sted med de bud, som er kommet ind fra entreprenørerne.
De har derfor i fællesskab begået et, som de selv kalder det,
»robust betænkningsbidrag« for at imødegå EL’s kritik af, at
man vedtager en anlægslov uden at kende prisen på projek-
tet og for at imødegå eventuel udefrakommende kritik. EL
AX017401