Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 11
Offentligt
Svar på kritik af den samfundsøkonomiske
analyse af en fast Femern Bælt-forbindelse
Transportministeriet
Forfattere: Kristian Kolstrup og Thomas Odgaard
Dato: 27.03.2015
1 Indledning, baggrund og konklusion
Indledning og baggrund
Incentive har udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse af en fast Femern Bælt-forbindelse for Transportministeriet, jf.
Incentive (2015). Analysen blev offentliggjort af Transportministeriet den 8. januar 2015.
Scandlines har efterfølgende bedt det tyske konsulentfirma DIW ECON om at foretage en kritisk gennemgang af den
samfundsøkonomiske analyse. DIW ECON’s kritikpunkter er beskrevet i rapporten ”Undersøgelse af den aktuelle cost-
benefit-analyse for en fast forbindelse over Femern Bælt”.
I dette notat svarer vi kort på kritikken. I afsnit 2 har vi samlet kritikpunkterne tematisk.
Kort om den samfundsøkonomiske analyse
Den samfundsøkonomiske analyse opgør så vidt muligt alle gevinster og omkostninger ved Femern Bælt-forbindelsen
sammenlignet med en situation med fortsat færgedrift.
Analysen er bl.a. baseret på trafikprognoser og anlægsoverslag fra Femern A/S, samt de officielle nøgletal og enhedspriser,
som Transportministeriet og Finansministeriet har etableret til brug for samfundsøkonomiske analyser. Vi har udført
beregningerne med Transportministeriets officielle beregningsværktøj til samfundsøkonomiske analyser, TERESA. Tilgangen
og metoden er således i tråd med vanlig praksis for samfundsøkonomiske analyser på transportområdet.
DIW ECON’s kritik
DIW ECON’s kommentarer går på både trafikmodelberegninger, den samfundsøkonomiske metode, detaljeringsniveauet for
afrapporteringen, alternative scenarier og meget andet.
I dette notat forholder vi os alene til de emner, der vedrører den samfundsøkonomiske analyse. Vi forholder os altså ikke til
de forhold, der vedrører fx trafikmodelberegningerne, der er beskrevet i rapporten ”Trafikprognose for en fast forbindelse
over Femern Bælt” (Femern A/S, 2014).
Konklusion
Kritikken fra DIW ECON giver ikke anledning til at ændre på den samfundsøkonomiske analyse. Det skyldes blandt andet, at
en række af kritikpunkterne lader til at basere sig på, at DIW ECON tilsyneladende ikke kender til den danske praksis og det
danske metodegrundlag for at udarbejde samfundsøkonomiske analyser. En række af kritikpunkterne forekommer desuden
at have karakter af partsindlæg.
Siden den samfundsøkonomiske analyse blev udgivet d. 8. januar 2015, er anlægsoverslagene blevet opdaterede. Vi har
derfor opdateret beregningerne med de nye anlægsoverslag i afsnit 2.6.
Analysen viser, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning stadig er en gevinst at etablere den faste forbindelse, men
at afkastet naturligvis er lidt lavere, når man indregner de nye, højere anlægsomkostninger.
1