Debat og debat; det kunne være, ministeren skulle tage forligsteksten fra dengang – og nu også anlægsloven – og så sammenkalde forligspartierne og læse den op igen, for det lader jo ikke til, at de har sat sig ordentligt ind i den, siden de skal have bekræftet det ene og det andet i aftalen.
Hold nu op!
Men okay, jeg kan godt forstå, at det snart er valgkamp, og at man har nogle forskellige pastorater rundtomkring, man skal passe.
Så, javel, det er det, vi er vidne til.
Debatten kommer jo så fra Enhedslisten, for vi er de eneste, der er imod forbindelsen.
Og jeg må sige, hvad angår brugerbetaling, at den er brugerbetalt, hvis økonomien holder, minister.
Men nu har vi altså været vidne til, at prisen er steget voldsomt.
Alle blev taget med bukserne nede der, så ministeren endda måtte ud at sige:
Det er ikke sikkert, forbindelsen bliver til noget, hvis vi ikke kan få forhandlet prisen ned.
Det bliver jo nogle spændende forhandlinger.
Men der er ingenting afgjort endnu, så hvis det står og falder med brugerbetaling eller ikke brugerbetaling, kan det jo være, forbindelsen ikke bliver til noget, minister.
Og det skulle man så måske bekræfte over for forligspartierne.
Ministeren slår meget på, at her jo er tale om grøn transport, at vi skaber gode forbindelser for grøn transport.
Det er rigtigt, og hvis der bare var tale om en jernbaneforbindelse, kunne det være fint.
Så kunne selv Enhedslisten sikkert også være til at tale med.
Men der er jo altså også tale om en vejforbindelse, en firesporet vejforbindelse, en motorvejsforbindelse, som vil generere masser af biltrafik, generere masser af transittrafik med store lastbiler fra Sverige og Norge.
Og det er jo lige nøjagtig det, som er vores anke.
Vi betaler solo for et anlæg, som genererer masser af erhvervstrafik ned over Sjælland, ned over Lolland-Falster.
Det kan jeg ikke se at vi har nogen speciel interesse i.
Det her er og bliver først og fremmest en landevejsforbindelse.
Så er der hele spørgsmålet om arbejdspladser, som vi også hører igen og igen.
Det er unægtelig rigtigt, at i etableringsfasen er der selvfølgelig arbejdspladser.
Naturligvis er der det, og der er lærlinge.
Vi har spurgt meget til det, og vi skal være over det, for vi skal også sørge for, at det i så vid udstrækning som muligt bliver danske arbejdspladser til danske løn- og arbejdsvilkår.
Jeg er ikke helt sikker på, at man har kontrol med det efterfølgende.
Man har skrevet det ind i kontrakterne, og det er fint.
Det er efter aftale mellem Enhedslisten og regeringen.
Der skal følges op med kontrol, og den er jeg ikke helt sikker på er på plads.
Det skal vi nok være over, og vi håber, den lokale fagbevægelse også vil være over det.
Men det med, at motorveje og den slags forbindelser skaber arbejdspladser, er der ingen evidens for.
Der er rigtig mange trafikforskere, der har været på banen og sagt nej.
Men der kan være en tendens til, at motorveje og den slags forbindelser suger arbejdspladser til sig, at virksomheder, der i forvejen er etableret et eller andet sted, flytter.
Og det kan i virkeligheden få den modsatte effekt, f.eks.
på Lolland.
For det kan jo være, at nogle af de virksomheder, der i dag er spredt rundtomkring på Lolland, flytter til motorvejen, og det kan jeg ikke se er nogen fordel.
Det vil jo bare medvirke til en yderligere afvandring fra yderdistrikterne i de der yderkommuner, som vi snakker om.
Så jeg synes ikke, der er belæg for at være så utrolig glad og selvbekræftende, må jeg sige, ved det her lovforslag, og det er grundene til, at Enhedslisten stemmer imod.