Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 140
Offentligt
1508914_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
18. marts 2015
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 1 (L 140) af 9.
marts 2015 stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V)
Spørgsmål
I lovforslaget er det anført, at "meddelelsen anses for at være kommet frem
på det tidspunkt, hvor den blev afsendt, hvis der kan fremskaffes pålidelige oplys-
ninger om afsendelsestidspunktet." Advokatrådet opfordrer i sit høringssvar
til, at man på den baggrund tilsender borgerne en automatisk besked om
modtagelse f.eks. tilsvarende den besked, som Tinglysningsretten giver ved
brug af Kontaktformularen. Hvordan forholder ministeren sig til denne opfor-
dring?
Svar
En tydelig kvittering ved endt selvbetjening er en god service til borgerne. For at
give borgeren vished om, at myndigheden har modtaget borgerens digitale ansøg-
ning mv., er der fastsat et krav om tydelig kvittering ved endt selvbetjening i ”Ud-
viklingsvejledningen for god selvbetjening”.
Vejledningen er udarbejdet i regi af Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi
2011-2015 og indeholder minimumskrav til brugervenlighed og teknisk tilgænge-
lighed i offentlige selvbetjeningsløsninger, herunder krav til udarbejdelse og ind-
hold af kvittering.
Det er aftalt mellem de statslige parter, KL og Danske Regioner, at de obligatori-
ske løsninger, som indgår i lovforslaget, skal leve op til udviklingsvejledningens
krav, herunder kravet om kvittering. Det er således allerede et krav, at de offentli-
ge myndigheder skal sikre, at der gives en tydelig kvittering til borgeren ved endt
selvbetjening.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk