Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 140 Bilag 7
Offentligt
1527912_0001.png
Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 7. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger,
anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder
(Overgang til obligatorisk digital selvbetjening, for så vidt angår anmodning om sygedagpenge, afgivelse af samtykke til
udstedelse af børneattest og straffeattest til offentlig brug, ansøgning og meddelelser m.v. om personligt tillæg og
helbredstillæg, indgivelse af klager til Patientombuddet, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Ankenævnet for
Patienterstatningen, ansøgning om udstedelse af personcertifikater på luftfartsområdet, anmodning om behandling af klager fra
flypassagerer, ansøgning om chaufføruddannelsesbeviser m.v.)
[af finansministeren (Bjarne Corydon)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. februar 2015 og var til
1. behandling den 27. februar 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og finansministeren sendte den 4. november
2015 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del – bilag 6.
Den 20. februar 2015 sendte finansministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til finansministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2 af udvalgets
spørgsmål og finansministerens svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforsla-
get er fjerde og sidste bølge af ændringer, der skal gøre det
obligatorisk for borgere at benytte digital selvbetjening.
Med forslaget skal det bl.a. gøres obligatorisk at benytte di-
gital selvbetjening ved:
– Anmodning om sygedagpenge.
– Afgivelse af samtykke til udstedelse af børneattest og
straffeattest til offentlig brug.
– Ansøgning og meddelelser m.v. om personligt tillæg og
helbredstillæg.
– Indgivelse af klager til Patientombuddet, Sundheds-
væsenets Disciplinærnævn og Ankenævnet for Patienterstat-
ningen m.m.
Venstre har den holdning, at øget digitaliseret kommuni-
kation med det offentlige vil give besparelser i den offentli-
ge sektor, samtidig med at borgerne vil opleve en øget flek-
sibilitet i kommunikationen med det offentlige. Det er i lov-
forslaget bemærket, at visse grupper i samfundet fortsat vil
have udfordringer ved at benytte digital selvbetjening, hvil-
ket der vil blive taget hensyn til. Derfor kan Venstre støtte
lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er skeptiske
over for dette lovforslag, som er endnu et i rækken af lovfor-
slag, der har til formål at digitalisere den offentlige sektor.
Dansk Folkeparti finder, at der generelt er en lang række
problemer forbundet med den øgede digitalisering, som om-
fatter henholdsvis digital post og obligatorisk digital selvbe-
tjening, hvor dette lovforslag omhandler obligatorisk digital
selvbetjening.
I Dansk Folkeparti mener vi, at digitaliseringen ikke skal
være forbundet med tvang, men i stedet med frivillighed.
Diverse selvbetjeningsmuligheder for borgerne skal være en
mulighed, ikke en pligt. Vi føler det dybt krænkende, at man
ikke har frihed til at vælge, om man vil kommunikere digi-
talt eller på anden vis. Og vi hører mange borgere opleve
den tvangsmæssige indførelse af digitale selvbetjeningsløs-
AX017525
L 140 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7/5-15
1527912_0002.png
2
ninger (og digital post) som et indgreb i den personlige fri-
hed og en væsentlig begrænsning af deres mulighed for per-
sonligt at kommunikere og komme i dialog med myndighe-
derne.
Når man på denne måde »tvangsdigitaliserer« borgerne,
burde man som det mindste indrette systemet på en hen-
sigtsmæssig måde. Hos Dansk Folkeparti har vi den hold-
ning, at hvis man først er blevet fritaget for at modtage digi-
tal post, så bør man automatisk også fritages for at skulle
bruge diverse digitale selvbetjeningsløsninger. Det burde
være sådan, at når man én gang er fritaget for at være en di-
gital borger, gælder det både, når man skal modtage post fra
offentlige myndigheder, og når man skal kontakte en offent-
lig myndighed eller sende en ansøgning, og ikke som i dag,
hvor man gang på gang skal anmode om at blive fritaget for
at bruge digitalisering.
Samtidig er vi i Dansk Folkeparti stærkt bekymrede for,
om man lytter nok til borgerne og inddrager dem i udviklin-
gen og implementeringen af digitaliseringen f.eks. ved lø-
bende brugerinddragelse, brugertests og evalueringer. Dansk
Folkeparti er meget opmærksom på, at udviklingen går
stærkt, og at mange borgere kan føle sig hægtet af og i vær-
ste tilfælde ikke får ansøgt om ydelser, de er berettiget til,
med en deraf følgende mulighed for, at deres livsvilkår og
livskvalitet forringes. Her tænker vi f.eks. også på, om ud-
viklingen tilgodeser svage borgere – det være sig borgere
med særlige behov, ældre, handicappede, demente, socialt
udsatte, hjemløse eller personer med manglende læsefærdig-
heder og it-kompetencer.
Det er vigtigt at understrege, at Dansk Folkeparti ikke er
imod digitalisering som sådan eller gode selvbetjeningsløs-
ninger, der er til gavn for borgerne. Vi anerkender, at der er
et flertal i befolkningen, som benytter sig af dem, og som
finder, at det letter hverdagen. Men vi mener, at det er afgø-
rende, at man sikrer, at borgerne og deres erfaringer kom-
mer til orde, og at der lyttes til deres erfaringer, så man ska-
ber systemer på borgernes præmisser og ikke kun på syste-
mets og det offentliges præmisser. Det skal være mennesket
før systemet. Systemet skal tage hensyn til borgernes hver-
dag, så borgernes hverdag bliver lettere og ikke mere be-
sværlig, og derfor har Dansk Folkeparti fokus på, at lovene
evalueres og om nødvendigt revideres.
Dansk Folkeparti noterer sig, at finansministeren i sit
svar på spørgsmål 6 og 7, som er optrykt som bilag 2, har
givet tilsagn om, at områderne i bølge 1-4 evalueres, herun-
der i forhold til brugertilfredshed og brugen af undtagelses-
mulighederne, og om de enkelte myndigheder kan realisere
de forventede gevinster. Dette evalueringsarbejde vil Dansk
Folkeparti følge nøje, og på den baggrund har Dansk Folke-
parti trukket sit ændringsforslag tilbage og kan støtte lovfor-
slaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget og glæder sig over, at vi er i mål med fjerde og
sidste bølge af digitaliseringsstrategien til gavn for både bor-
gere og offentlige myndigheder. SF understreger vigtighe-
den af, at vi hele tiden følger implementeringen af digitalise-
ringen og har særligt fokus på de borgere, som ikke er med
på digitaliseringsbølgen. De må ikke falde udenfor.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, som er fjerde bølge i overgangen til obligato-
risk digital selvbetjening. I dag kan borgerne benytte digita-
le selvbetjeningsløsninger, hvis de f.eks. vil melde flytning
eller ansøge om sygedagpenge. Med lovforslaget skal bor-
gerne i fremtiden ansøge digitalt. Med lovforslaget bliver
det altså en tvang at bruge digital selvbetjening, og Enheds-
listen mener, som ved de foregående tre forslag, at det fort-
sat bør være frivilligt for borgerne, om man ønsker at betje-
ne sig digitalt, når man skal i kontakt med det offentlige.
Det er vigtigt, at borgerne har mulighed for at vælge, hvor-
dan de ønsker at ansøge i sager, hvor det er vanskeligt at
gennemskue rettigheder og regler, og i sager, hvor det of-
fentlige træffer afgørelser.
Dette synspunkt blev understøttet, da Kommunaludvalget
i 2012 inviterede en lang række af landets eksperter til en
høring om digitaliseringen i det offentlige. Her lød det stort
set samstemmende, at man skulle satse på frivillighedens vej
frem for at tvinge borgerne. Det skyldtes, at når det gælder
brug af digitale løsninger, er det som regel borgeren, som er
den bedste til at vurdere, om det er den digitale selvbetje-
ning eller en henvendelse hos borgerservice, som er den
bedste måde for borgeren at kommunikere på – og det gæl-
der, uanset om man er vant til at bruge en computer, om
man har et handicap, eller om man er ældre. I Enhedslisten
har vi tillid til, at borgerne er de bedste til at tage stilling til,
hvordan de ønsker at have kontakt med de offentlige.
Enhedslisten er også tilhænger af, at man indretter digita-
liseringen på en måde, der gør det nemt for borgerne at blive
undtaget fra at skulle bruge de digitale selvbetjeningsløsnin-
ger og at skulle modtage sin post digitalt. F.eks. mener vi i
Enhedslisten, at de borgere, som er undtaget fra digital post,
også automatisk bør kunne få en undtagelse fra at skulle
bruge de digitale selvbetjeningsløsninger. Dette har vi fore-
slået i beslutningsforslag nr. B 72 om fritagelse for digital
selvbetjening.
For Enhedslisten virker det som om, at fokus i alt for høj
grad har været på, hvordan myndighederne kunne få nogle
oplysninger, som myndighederne kunne bruge, og i alt for
lidt grad på, hvordan borgerne kunne få en god service ud af
den mulighed, der ligger i det digitale. Derfor vil Enhedsli-
sten gerne opfordre til, at der fremover gøres en særskilt pri-
oriteret indsats for at fokusere på brugervenlighed og på
borgerens perspektiv i forhold til, hvad det digitale faktisk
kan, når det gælder service og kommunikation. Vi håber, at
finansministeren vil tage initiativ til, at Folketinget får nogle
fælles drøftelser af næste fase af digitaliseringsstrategien.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
L 140 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7/5-15
1527912_0003.png
3
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Thomas Jensen (S) Anne Sina (S) Torben Hansen (S)
Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
fmd.
Helge Vagn Jacobsen (RV)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen (EL)
Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Sophie Løhde (V) Finn Thranum (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Ole Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF)
nfmd.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 140 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7/5-15
1527912_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 140
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Udkast til tidsplan
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænking
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 140
Spm.nr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Spm. om, at borgerne automatisk får besked om modtagelse, til fi-
nansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om borgernes klagemuligheder, til finansministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om »Digitale Fuldmagter«, til finansministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at klage over en afgørelse fra bl.a. Patientombuddet, til fi-
nansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om inddragelsen af brugertests, til finansministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, at der gennemføres en evaluering af lovens virkninger, til fi-
nansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes hele den offentlige digitaliseringsstrategi tænkes
evalueret, til finansministeren, og ministerens svar herpå
L 140 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7/5-15
1527912_0005.png
5
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål og finansministerns svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren senest 1 år efter ikrafttrædelsen af lovens bestemmelser om overgang til obligatorisk di-
gital selvbetjening sikre, at der gennemføres en evaluering af lovens virkninger, herunder i hvilket om-
fang loven har medført de forventede effektiviseringer i den offentlige sektor, om brugervenligheden af
de digitale selvbetjeningsløsninger er gode nok, og om mulighederne for at blive undtaget for de digitale
selvbetjeningsløsninger er gode nok, og vil ministeren på baggrund af evalueringen sende en rapport her-
om til udvalget?
Svar:
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi gælder perioden 2011-2015 og er blandt andet udmøntet ved
indførelse af obligatorisk digital selvbetjening på relevante områder i fire årlige såkaldte bølger (bølge
1-4) ved fire samlelove i årene 2012-2015. L 140 er fjerde og sidst samlelov og gælder de områder, der
bliver obligatorisk digitale den 1. december 2015.
Digitaliseringsstyrelsen følger løbende overgangen til obligatorisk digital kommunikation, borgernes til-
fredshed med Digital Post og borger.dk, og er i løbende dialog med blandt andet myndigheder og interes-
seorganisationer med henblik på at indhente erfaringer og følge brugen og kvaliteten af de digitale løsnin-
ger mv.
Digitaliseringsstyrelsen indhenter desuden løbende erfaringer fra relevante myndigheder og organisatio-
ner, med henblik på at afdække om reglerne for fritagelse og undtagelse virker og administreres hensigts-
mæssigt.
Digitaliseringsstyrelsen vil som del af en samlet evaluering af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2011-2015 foretage en evaluering af områderne i bølge 1-4, herunder af brugertilfredsheden, af anvendel-
sen af undtagelsesmulighederne og af hvorvidt anvendelsen af den digitale kommunikation har nået et ni-
veau, der gør, at betingelserne er til stede for, at de enkelte myndigheder kan realisere de forventede ge-
vinster.
Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 7.
Spørgsmål 7:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes hele den offentlige digitaliseringsstrategi tænkes evalueret?
Svar:
Som led i arbejdet med at forberede en ny offentlig digitaliseringsstrategi frem mod 2020 er der udar-
bejdet en status på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015, som findes på Digitaliserings-
styrelsens hjemmeside. Her tegnes et billede af den aktuelle status på realiseringen af digitaliseringsstrate-
gien cirka et år før strategiperioden udløber. Den aktuelle status er udarbejdet på baggrund af 1) statusrap-
porter for digitaliseringsstrategiens særskilte initiativer, 2) opgørelser fra det fællesoffentlige score card
om digitaliseringsgrader på serviceområder med obligatorisk digital selvbetjening, 3) opgørelser over
mængden af afsendt digital post, 4) Digitaliseringsstyrelsens egne opgørelser og 5) interviews med rele-
vante myndigheder.
L 140 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7/5-15
1527912_0006.png
6
Som en evaluering af den samlede fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 er det hensigten at
iværksætte en opdatering af denne status inden udløbet af 2016. Denne evaluering vil blive fremsendt til
Kommunaludvalget, når den foreligger.
Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 6.