Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 140 Bilag 1
Offentligt
Digitaliseringsstyrelsen
AOF Danmark
Teglværksgade 27, 1.
DK-2100 København Ø.
Telefon 41 88 77 70
Telefax 39 29 41 87
www.aof-danmark.dk
København d. 03/12 2014
/ SDS
Høringssvar til samlelov 4 om overgang til obligatorisk digital selvbetjening
Det fremsendte lovforslag giver anledning til følgende bemærkninger.
”2. Lovforslagets formål og baggrund
2.1 Målsætningen om digital kommunikation mellem borgere og det offentlige
For at sikre en effektiv ressourceudnyttelse, og at Danmark fortsat kan være førende som informations- og
kommunikationssamfund, skal digital kommunikation mellem borgerne, virksomheder og det offentlige
udbredes til alle relevante områder, således at al relevant skriftlig kommunikation mellem borgerne,
virksomheder og de offentlige myndigheder foregår digitalt senest ved udgangen af 2015. Den enkelte borger
vil derfor som altovervejende hovedregel ikke længere kunne vælge at anvende papirblanketter, personligt
fremmøde, telefonisk henvendelse mv. ved ansøgning, anmodning, meddelelse og lignende til det offentlige.
Det er visionen i langt videre omfang end hidtil at anvende digitalisering til at forny den offentlige sektor og
gøre den mere effektiv samtidig med, at borgere oplever en serviceforbedring."
Hvis formålet skal opnås, vil det være nødvendigt at sikre midler til IT-undervisning, der kan opkvalificere borgerne
til at benytte de digitale redskaber. Det drejer sig om flere målgrupper, både ældre uden forkundskaber, og yngre
borgere, der ikke har de færdigheder der skal til for at orientere sig og handle i forhold til offentlige myndigheder
via digital kommunikation. Midlet kan være særlige tilskud eller en ændring i tilskudsstruktur indenfor
eksisterende undervisning.
Desuden skal det sikres, at der er stabil internetadgang i alle dele af landet, også i landdistrikterne, så borgerne kan
imødekomme kravene om digitalisering.
"Fuldmagtløsningen giver mulighed for, at borgere kan overdrage partsrepræsentationskompetence til familie,
venner, en advokat, revisor og andre. Fuldmagtsløsningen indeholder mulighed for såvel at give en mere
generel fuldmagt, som at give fuldmagt til, at en anden kan handle på vegne af borgeren i en konkret
selvbetjeningsløsning. Et af elementerne er endvidere, at det er muligt at se, hvem der kan handle, og hvem der
har handlet på vegne af borgeren. Den fællesoffentlige komponent har kunnet tages i brug af myndighederne
siden august 2013, som herefter vil skulle implementere den decentralt i relevante selvbetjeningsløsninger. Det
vil herefter være muligt at give andre fuldmagt til at forestå en digital selvbetjening."
Muligheden for at give fuldmagt til andre indebærer en risiko for visse borgere, der ser sig nødsaget til at give andre
mennesker adgang til meget personlige oplysninger. Det må tilstræbes, at borgere sikres bedst mulig hjælp til at klare det
selv, enten ved at sikre enkelhed og gennemsigtighed i de valgte løsninger eller ved tilstrækkelig adgang til opkvalificering
af den enkelte.