Det er jo helt rigtigt, som flere af ordførerne før mig har været inde på, at det her er en fortsættelse af tre bølger, og vi er nu nået til den fjerde.
Det er nærmest blevet en tradition, at vi mødes i Folketinget i løbet af foråret og diskuterer det her med obligatorisk digital selvbetjening og obligatorisk digital post.
Ligesom ved de foregående lovforslag stemmer Enhedslisten nej.
I dag
kan
borgerne benytte digitale selvbetjeningsløsninger, hvis de f.eks.
vil melde flytning eller ansøge om sygedagpenge.
I fremtiden
skal
borgerne ansøge digitalt.
Med lovforslaget bliver det altså sådan, at man tvinges til at bruge digital selvbetjening, og vi mener, det fortsat bør være frivilligt.
Da vi for et par år siden inviterede en lang række af landets eksperter til en høring i Kommunaludvalget om digitaliseringen i det offentlige, lød det stort set samstemmende fra dem, at de mente, vi skulle satse på frivillighedens vej frem for at tvinge borgerne til computeren.
Og det skyldes det faktum, at når det gælder brug af digitale løsninger, er det som regel borgeren, som er den bedste til at vurdere, om det er den digitale selvbetjening, eller om det er en henvendelse hos borgerservice, som er den rette måde for borgeren at kommunikere på.
Og det gælder, uanset om man er vant til at bruge en computer, om man har et handicap, eller om man er ældre.
Det kan sådan set gælde os alle sammen, at når det gælder kontakten med de offentlige myndigheder, kan bare det at finde rundt i reglerne om sygedagpenge i sig selv være vanskeligt, og vi kan alle sammen have brug for at tale med nogen, se et menneske i øjnene, føle, at der er nogen, der lytter til vores spørgsmål og svarer på dem.
Vi er tilhængere af, at man kigger på i det mindste at sammenkoble det, så dem, der bliver undtaget fra digital post, også bliver undtaget fra digital selvbetjening.
Jeg mener ikke, der er nogen grund til, at folk skal søge igen og igen, og hvis man så alligevel gerne vil benytte sig af den obligatoriske digitale selvbetjening eller i hvert fald af selvbetjeningsløsningen, så ville der jo ikke være noget til hinder for, at man godt kunne gøre det alligevel, selv om man har en undtagelse.
I virkeligheden synes jeg, at noget af det mest interessante er at diskutere det her fremadrettet, for det her er jo den sidste bølge i den digitaliseringsstrategi, som har kørt siden 2012.
Og når vi kigger fremad og kigger på, hvad der skal ske i næste fase, synes jeg, det er uhyre vigtigt, at vi så ikke bare buldrer videre ad den samme vej, men bruger muligheden for at lære af den proces, vi har været igennem.
Og jeg synes, at en af de helt store mangler ved den digitale selvbetjening, vi har i dag, er den manglende brugervenlighed.
Jeg støder ofte hos alle mulige venner og bekendte og hos familiemedlemmer i alle mulige aldre på, at noget af det, der frustrerer allermest, er, hvor vanskeligt det er at finde rundt i de her selvbetjeningsløsninger.
Jeg tror, det skyldes, at fokus i alt for høj grad har været på, hvordan myndighederne kunne få nogle oplysninger, som myndighederne kunne bruge, og i alt for lidt grad har været på, hvordan borgerne kunne få en god service ud af den mulighed, der ligger i det digitale.
Så jeg synes, at næste fase i høj grad skal fokusere på brugervenlighed og fokusere på borgerens perspektiv, i forhold til hvad det digitale faktisk kan, når det gælder service og kommunikation.
Jeg håber, at finansministeren vil tage en eller anden form for initiativ til, at Folketinget kan få nogle fælles drøftelser af, hvordan den næste fase af digitaliseringsstrategierne kunne se ud.
Men altså, for i dag kan jeg sige, at vi ikke støtter det forslag, der ligger her.