By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 139
Offentligt
1509698_0001.png
Dato:
19. marts 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 9 ad forslag til
lov om ændring af lov om friplejeboliger, lov om almene boliger m.v., lov om social
service og lov om individuel boligstøtte (Fri adgang til plejeboligmarkedet, ophævelse
af krav om genudbud, ændring af afregningssystemet, pantsætningsforbud, forenkling
af friplejeboligordningen m.v.) (L 139). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte
Dyremose (KF)
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. marts 2015 fra Lars Andersen, jf. L 139 - bilag 3.
Svar:
Det løbende bidrag på støttede realkreditlån til såvel friplejeboliger som almene boliger kan maksimalt
udgøre 0,27 pct. af lånets hovedstol. Dette maksimum ændrer lovforslaget ikke.
Kommunalt ejede ældre- og plejeboliger kan finansieres af KommuneKredit, hvilket ikke er tilfældet for
friplejeboliger og ældre- og plejeboliger ejet af almene boligorganisationer. Med hensyn til belåning,
skal friplejeboligerne derfor sammenlignes med plejeboliger ejet af almene boligorganisationer.
Det er kommunerne, der giver tilsagn til almene plejeboliger. Tilsagnene gives på baggrund af
kommunernes kendskab til det lokale behov for boliger. Kommunerne godkender
plejeboligprojekternes økonomi, finansiering og den kommunale garantistillelse. Den kommunale
garanti dækker den del af realkreditlånet, som ikke har sikkerhed indenfor 60 pct. af ejendommens
værdi. Kommunal garanti til almene plejeboliger ejet af boligorganisationer skønnes at udgøre i
gennemsnit 60 pct. af realkreditlånets hovedstol.
Nye friplejeboliger med støtte oprettes efter ansøgning til ministeriet. Tildelingen af statslig støtte til et
friplejeboligprojekt er ikke underlagt en statslig vurdering af behovet for boligerne og en vurdering af
friplejeboligprojektets økonomiske holdbarhed.
Den foreslåede maksimale garanti på 75 pct. introduceres for at mindske risikoen for, at der gives
statslig støtte til friplejeboligprojekter, der ikke er økonomisk holdbare.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et forventet behov for statslig garanti på mere end 75 pct. af realkreditlånets hovedstol kan ses som
en væsentlig indikation på, at friplejeboligprojektet ikke uden videre er økonomisk bæredygtigt og at
projektejeren derfor bør overveje det en ekstra gang. Dette vil antagelig ikke ske, hvis staten
garanterer 100 pct. for realkreditlånet.
Et eventuelt supplerende kapitalindskud i forbindelse med opførelse af friplejeboliger har ikke
betydning for den senere drift af de pågældende boliger.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk