By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 139
Offentligt
1518147_0001.png
Dato:
14. april 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 35 ad forslag til
lov om ændring af lov om friplejeboliger, lov om almene boliger m.v., lov om social
service og lov om individuel boligstøtte (Fri adgang til plejeboligmarkedet, ophævelse
af krav om genudbud, ændring af afregningssystemet, pantsætningsforbud, forenkling
af friplejeboligordningen m.v.) (L 139). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise
Schack Elholm (V)
Spørgsmål nr. 35:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Frederiks Friplejehjem [bilag 9] samt redegøre for,
hvordan man løser de udfordringer, der nævnes i henvendelsen?
Svar:
Der anmodes om kommentarer til en henvendelse af 16. marts 2015 fra Frederiks Friplejehjem. I
henvendelsen problematiseres det, at der stilles krav om, at plangrundlaget skal være på plads inden
endeligt støttetilsagn, og at der ikke er foreslået en overgangsordning, der sikrer, at de certificerede
leverandører, der ved sidste ansøgningsrunde var langt fremme med deres projekter får fortrinsstilling
til støtte på bekostning af andre ansøgere. Der gives udtryk for en frygt for, at det nye
tildelingskriterium, først til mølle, vil medføre, at Frederiks Friplejehjem uden en overgangsordning kan
komme til at ligge i bunden af ansøgningerne.
Med det foreslåede kriterium for tildeling af støttetilsagn, vil friplejeboligleverandører, der er langt nok
fremme med deres projekt, kunne ansøge om støtte på lige fod med alle andre den første hverdag i
januar, hvor der åbnes for ansøgninger om andel i den årlige støtteramme (i 2015 dog 1. juli, hvor
lovændringerne træder i kraft), eller snarest derefter.
I modsætning til i dag, hvor der kun kan søges kvote en gang årligt, vil der fremover løbende kunne
søges støttetilsagn. Under forudsætning af, at den årlige støtteramme ikke allerede er brugt, behøver
en friplejeboligleverandør således ikke som i dag at vente et helt år med på ny at søge støttetilsagn.
Der er ikke i lovforslaget lagt op til ændring af reglerne om, hvad der skal til for at opnå endeligt
støttetilsagn, idet dog fristen for at indsende de nødvendige oplysninger og dokumenter forlænges fra
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6 uger til 3 måneder, hvilket må gøre det lettere at opfylde kravene. Der er således ikke tale om en
stramning men om en lempelse af kravene.
Efter lovens § 31, som denne foreslås ændret, fastsætter ministeren regler om fremgangsmåden ved
meddelelse af støttetilsagn. Sådanne regler er i dag fastsat i bekendtgørelse om etablering af
friplejeboliger. Ifølge denne bekendtgørelses § 11, skal der før fristen for indsendelse af yderligere
materiale og oplysninger bl.a. indsendes erklæring fra beliggenhedskommunen om, at etablering af
boliger og serviceareal lovligt kan finde sted inden for rammerne af gældende plangrundlag. Når der
stilles krav om, at plangrundlaget skal være på plads inden ansøgning om endeligt støttetilsagn, er der
således ikke tale om en ministeriel fortolkning men om en klar bestemmelse i bekendtgørelsen.
Jeg kan oplyse, at bekendtgørelsen vil blive revideret i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden. Jeg
har imidlertid ikke planer om at fjerne kravet om, at det nødvendige plangrundlag skal være i orden,
før der gives endeligt støttetilsagn.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk