Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 137
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBGB
Sags nr.: 1300459
Dok nr.: 1673027
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 7 (L 137 – forslag til lov om ændring af lov om anven-
delse af tvang i psykiatrien (fastlæggelse af mindreårige psykiatriske patien-
ters retsstilling, indførelse af ny formålsbestemmelse, skærpede kriterier for
tvangsfiksering, ændring af kriterierne for åbning og kontrol af post, undersø-
gelse af patientstuer og ejendele, samt kropsvisitation m.v.)), som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr.7:
’’Ministeren bedes kommentere forslaget i Region Sjællands høringssvar om,
at tvangsfiksering alene kan finde sted efter psykiatrilovens bestemmelser,
uanset patientens alder.”
Svar:
Det fremgår af Region Sjællands høringssvar af 4. september 2014, at det lov-
forslag, som blev sendt i høring – altså den udgave, hvor der var lagt op til en
modenhedsvurdering – lægger op til, at psykiatriloven også skal kunne anven-
des i tilfælde eller situationer, hvor forældremyndigheden normalt ikke vil kun-
ne anvendes. Region Sjælland tænker her på fx bæltefikseringer og tvangsind-
læggelse og tvangstilbageholdelse af unge, som udviser massiv protest mod
foranstaltningen.
Efter Region Sjællands opfattelse fremstår forslaget på dette punkt for elastisk.
Region Sjælland anbefaler derfor, at tvangsfiksering kun kan ske efter de al-
mindelige bestemmelser i psykiatrilovgivningen. Region Sjælland har endvide-
re anført, at det er ønskeligt, at der som minimum forudsættes en lægevurde-
ring af, om et ungt menneske er i stand til at forstå konsekvenserne af et
manglende samtykke.
Jeg er bevidst om, at et tvangsindgreb altid vil opleves som en krænkelse af
det enkelte individ – dette gælder uanset om der er tale om børn, unge eller
voksne. Det er derfor også vigtigt for mig at understrege, at lovforslaget og
dermed også bestemmelsen om mindreårige psykiatriske patienters retsstilling
skal ses i lyset af det mindre middels princip, som fremgår af psykiatrilovens §
4. Dette princip skal indfortolkes i enhver anvendelse af tvang i efter psykiatri-
loven.
Det er fastlagt i § 4, at tvang ikke må benyttes, før der er gjort, hvad der er mu-
ligt for at opnå patientens frivillige medvirken. Derudover skal anvendelse af
tvang stå i rimeligt forhold til det, som søges opnået herved.