Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 137
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. april 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBGB
Sags nr.: 1300459
Dok nr.: 1676956
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 25. marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 26 (L 137 – forslag til lov om ændring af lov om an-
vendelse af tvang i psykiatrien (fastlæggelse af mindreårige psykiatriske pati-
enters retsstilling, indførelse af ny formålsbestemmelse, skærpede kriterier for
tvangsfiksering, ændring af kriterierne for åbning og kontrol af post, undersø-
gelse af patientstuer og ejendele, samt kropsvisitation m.v.)), som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sundhedsudvalget.
Spørgsmål nr.26:
’’Vil ministeren redegøre for, hvordan man håndterede spørgsmål om børns
rettigheder i psykiatrien før lovændringen i 2006? Vil ministeren sende udval-
get opgørelser over tvangsforanstaltninger og magtanvendelse overfor børn
før 2006 i det omfang opgørelserne foreligger? ”
Svar:
Efter lov nr. 331 af 24. maj 1989 om frihedsberøvelse og anden tvang i psyki-
atrien fremgår det af § 1, skt. 2, at der ved tvang forstås anvendelse af foran-
staltninger, som patienten modsætter sig.
Af kommentaren til lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien af
Poul Dahl Jensen og Jørgen Paulsen fra 1991 fremgår det vedrørende defini-
tionen af tvang s. 36:
”Det følger af bestemmelsen i § 1, stk. 2, at der ved tvang forstås anvendelse
af foranstaltninger og midler – være sig indlæggelse, fortsat ophold, behand-
ling, fiksering m.v. – som den pågældende patient modsætter sig.
En foranstaltning er herefter frivillig, hvis patienten udtrykkeligt samtykker,
uanset at patienten ikke besidder den fornødne habilitet til, at samtykket i an-
dre retlige sammenhænge ville blive accepteret som gyldigt. En foranstaltning
anses også som frivillig – eller rettere som ikke-tvungen – hvis patienten hver-
ken verbalt eller i sin adfærd protesterer mod foranstaltningen, men f.eks. for-
holder sig passiv.
Begrebsbestemmelsen i § 1, stk. 2, indebærer en begrænsning af tvangsbe-
grebet og en tilsvarende udvidelse af frivillighedsbegrebet i forhold til sædvan-
lig juridisk teori, hvor der normalt stilles krav om gyldigt samtykke som betin-
gelse for, at der foreligger frivillighed. ”
For så vidt angår mindreårige under 18 år fremgår det af kommentaren s.40:.