Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 136
Offentligt
1506784_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMCRV
Sags nr.: 1403230
Dok nr.: 1656091
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 23. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 5 (L 136) til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heit-
mann (V).
Spørgsmål nr. 5:
”Ministeren bedes oplyse, om ministeriet har været i dialog med et eller flere af
de danske vævscentre omkring offentliggørelse af årlige aktiviteter, forud for
fremsættelsen af lovforslaget.”
Svar:
Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen om en udtalelse til brug for besvarelsen
af spørgsmålet.
Lovforslaget har været i høring hos en bred kreds af interessenter og har her-
under været offentligt tilgængeligt på høringsportalen, jf. mit svar på spm. 6.
Ministeriet, herunder Sundhedsstyrelsen, har herudover ikke været i dialog
med vævscentrene vedrørende ændringen af vævslovens § 15, stk. 2.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at man dog i 2013 var i dialog med et privat
vævscenter om indsendelse af en årlig redegørelse for centrets aktiviteter til
Sundhedsstyrelsen og om styrelsens efterfølgende offentliggørelse af en sam-
let rapport, som styrelsen udarbejder på baggrund af de af vævscentrene ind-
sendte redegørelser.
I den konkrete sag var der tale om et vævscenter, som havde tilladelse til at
håndtere væv og celler inden for et område, hvor der kun var én større konkur-
rent på dansk og internationalt niveau. Bekymringen hos vævscentret omkring
indsendelse af den krævede redegørelse var, at denne kunne skade centrets
konkurrenceevne, da konkurrenten på baggrund af den samlede rapport fra
Sundhedsstyrelsen kunne udregne vævscentrets markedsandel ved at trække
egne indberetninger fra den samlede rapport.
Det fremgår af vævslovens § 15, stk. 2, at Sundhedsstyrelsen én gang om året
skal offentliggøre en rapport om vævscentrenes aktiviteter på baggrund af de
aktivitetsredegørelser, som vævscentrene skal udarbejde til styrelsen.
Ved bekendtgørelse nr. 984 af 2. august 2007 om kvalitet og sikkerhed ved
testning, forarbejdning, konservering, opbevaring, distribution, import og ek-
sport af humane væv og celler har Sundhedsstyrelsen fastsat nærmere krav til
vævscentres registerførelse og udarbejdelse af en årlig aktivitetsredegørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Det følger af bekendtgørelsens § 7, stk. 1, at vævscentres register som mini-
mum skal indeholde oplysninger om typen og mængden af de væv og celler,
som vævscentret har udtaget eller modtaget, testet, forarbejdet, konserveret,
opbevaret, distribueret eller på anden måde skaffet sig af med, eller om vævs-
centret har importeret eller eksporteret, samt oplysninger om oprindelses- og
bestemmelsessted for de pågældende væv og celler. Det følger af bekendtgø-
relsens § 7, stk. 2, at vævscentres årlige aktivitetsredegørelser, som skal sen-
des til Sundhedsstyrelsen, skal indeholde de oplysninger, som fremgå af stk.
1, det vil sige de netop opregnede oplysninger.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse afgjorde på den baggrund sagen ved
at stadfæste Sundhedsstyrelsens afgørelse om, at såvel Sundhedsstyrelsens
anmodning til vævscentret om en redegørelse med oplysninger om centrets
aktiviteter som styrelsens efterfølgende offentliggørelse af en samlet rapport
på baggrund af vævscentrenes redegørelser havde hjemmel i lovgivningen.
Ministeriet fandt herunder, at der i vævsloven såvel som i direktivet var gjort op
med det forhold, at offentliggørelse af oplysningerne kunne have negative
konsekvenser for det enkelte vævscenter, herunder af økonomisk karakter,
hvorfor denne risiko ikke berettigede vævscentret til at tilbageholde de indbe-
retningspligtige oplysninger.
Det fremgår blandt andet af artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2004/23/EF af 31. marts 2004 om fastsættelse af standarder for kvaliteten
og sikkerheden ved donation, udtagning, testning, behandling, præservering,
opbevaring og distribution af humane væv og celler i overensstemmelse med
ovenstående afgørelse, at vævscentre skal forelægge en årsberetning for den
kompetente myndighed, og at denne rapport skal gøres tilgængelig for offent-
ligheden.
På baggrund af en henvendelse fra Europa-Kommissionen om den danske
implementering af vævsdirektivets art. 10 og efterfølgende drøftelser heraf fin-
der regeringen det hensigtsmæssigt udtrykkeligt at fastsætte i vævsloven (i
den foreslåede § 15, stk. 2), at Sundhedsstyrelsen – udover at offentliggøre en
samlet årlig rapport om vævscentrenes aktiviteter – ligeledes skal gøre det en-
kelte vævscenters årlige aktivitetsredegørelse offentligt tilgængelig, hvis der
fremsættes anmodning herom.
Som det fremgår af lovforslaget, er det efter regeringens opfattelse relevant at
foretage denne præcisering af bestemmelsen i § 15, stk. 2, idet der således
gøres op med det forhold, at offentliggørelse af sådanne oplysninger om
vævscentrets aktiviteter måtte have negative konsekvenser for det enkelte
vævscenter, herunder konsekvenser af konkurrencemæssig karakter. Dette
indebærer samtidig, at oplysningerne ikke vil kunne undtages fra aktindsigt i
medfør af offentlighedslovens § 30, stk. 2.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Camilla Rosengaard Villumsen