Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 136 Bilag 7
Offentligt
1514967_0001.png
Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 24. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven
(Automatisk kronikertilskud, lægemiddelovervågning m.v.)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2015 og var til
1. behandling den 19. februar 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-
byggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse
sendte den 5. december 2014 dette udkast til udvalget, jf.
SUU alm. del – bilag 128. Den 5. februar 2015 sendte mini-
steren for sundhed og forebyggelse de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til ministeren for sund-
hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget glæder sig
over denne lov, der sikrer, at alle de, der har brug for kroni-
kertilskud, altid har et loft over deres årlige medicinudgifter,
specielt efter at man opdagede, at man i 2013 havde undladt
at søge tilskud til ca. 32.000 borgere, selv om de var beretti-
get til det.
DF havde nu gerne set, at man, nu hvor man lavede disse
ændringer, også havde taget hensyn til mange af de kronike-
re, som i starten af tilskudsåret skal betale en stor del af ud-
gifterne selv, da de først kan opnå kronikertilskud, når de
har haft medicinudgifter på over 17.738 kr. Man burde her
fra ministeriets side have sørget for en model, der havde ud-
jævnet det over hele året, da der stadig vil være borgere, der
må gå fra apoteket uden deres medicin, da de ikke har øko-
nomien til det.
Det er rigtig godt, at man har en henstandsmodel, men
den gælder kun, hvis man altid bruger samme apotek.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get. Brugerbetaling er årsag til stor social ulighed i sundhed
og adgang til behandling. Det er ikke rimeligt at det at være
syg og have behov for medicin er en så økonomisk tung byr-
de for den enkelte. Derfor var det i finanslovsforhandlinger-
ne en vigtig prioritet for EL at mindske den enkelte borgers
udgifter til medicin. EL er glade for, at dette forslag tager
hånd om de patienter, som har de største udgifter til medi-
cin. For de kronisk syge vil forslaget medføre en økonomisk
lettelse, og flere vil få råd til den medicin, som de har behov
for. Men der er stadig arbejde at gøre. EL ønsker på sigt at
alle borgere, som har et lægeordineret behov for medicin,
får markant mindre brugerbetaling end i dag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX017282
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514967_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under nr. 4 foreslåede ændring af
§ 149, stk. 1, 1.
og
3. pkt.,
ændres »§§ 149 og 148« til: »§§ 147 og 148«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
2)
I
nr. 5
affattes indledningen således:
Ȥ 103, stk. 1,
op-
hæves, og i stedet indsættes:«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en følge af, at der ved en fejl ikke er over-
ensstemmelse mellem lovforslagets ændring af sundhedslo-
vens § 149 og den gældende lov.
Til nr. 2
Ændringen er af lovteknisk karakter, således at det står
klart, at der foreslås ændring af § 103, stk. 1, og der indsæt-
tes et nyt stk. 2.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd.
Anne Sina (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)
Özlem Sara Cekic (SF) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)
nfmd.
Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)
Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514967_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 136
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-
gelse
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
5
1. udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om der i lovforslaget, for så vidt angår implementeringen af æn-
dringerne i vævsloven, på et eller flere punkter overimplementeres i
forhold til gældende EU-lovgivning, -retningslinjer eller -direktiver,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om der i lovforslaget, for så vidt angår implementeringen af æn-
dringerne i lægemiddelloven, på et eller flere punkter overimplemen-
teres i forhold til gældende EU-lovgivning, -retningslinjer eller -direk-
tiver, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke konkrete drøftelser ministeren har haft med Europa-
Kommissionen i forhold til muligheden for at offentliggøre det enkelte
vævscenters årlige aktiviteter, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det konkrete formål med muligheden for offentliggø-
relse af konkrete vævscentres aktiviteter er, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeriet har været i dialog med et eller flere af de danske
vævscentre omkring offentliggørelse af årlige aktiviteter, forud for
fremsættelsen af lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm., om danske vævscentre har været høringsberettigede, til ministe-
ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget man som kroniker maksimalt kan komme til at
betale for sin medicin, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm., om man som kroniker kan komme i den situation, at man skal
lægge ud for alle de udgifter, man har til kronikermedicin, og så efter-
følgende får refunderet den del af beløbet, der overstiger 3.280 kr., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det stadig vil være tilfældet, når bestemmelsen om kroniker-
tilskud træder i kraft, at tilskud som hovedregel udstedes med en va-
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514967_0004.png
4
10
righed på 5 år, som det skal ifølge bemærkningerne til lovforslaget, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer med en kronikerbevilling der i 2013
tog imod tilbuddet om en henstandsordning, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå