Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 136 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 24. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven
(Automatisk kronikertilskud, lægemiddelovervågning m.v.)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2015 og var til
1. behandling den 19. februar 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-
byggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse
sendte den 5. december 2014 dette udkast til udvalget, jf.
SUU alm. del – bilag 128. Den 5. februar 2015 sendte mini-
steren for sundhed og forebyggelse de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til ministeren for sund-
hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget glæder sig
over denne lov, der sikrer, at alle de, der har brug for kroni-
kertilskud, altid har et loft over deres årlige medicinudgifter,
specielt efter at man opdagede, at man i 2013 havde undladt
at søge tilskud til ca. 32.000 borgere, selv om de var beretti-
get til det.
DF havde nu gerne set, at man, nu hvor man lavede disse
ændringer, også havde taget hensyn til mange af de kronike-
re, som i starten af tilskudsåret skal betale en stor del af ud-
gifterne selv, da de først kan opnå kronikertilskud, når de
har haft medicinudgifter på over 17.738 kr. Man burde her
fra ministeriets side have sørget for en model, der havde ud-
jævnet det over hele året, da der stadig vil være borgere, der
må gå fra apoteket uden deres medicin, da de ikke har øko-
nomien til det.
Det er rigtig godt, at man har en henstandsmodel, men
den gælder kun, hvis man altid bruger samme apotek.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get. Brugerbetaling er årsag til stor social ulighed i sundhed
og adgang til behandling. Det er ikke rimeligt at det at være
syg og have behov for medicin er en så økonomisk tung byr-
de for den enkelte. Derfor var det i finanslovsforhandlinger-
ne en vigtig prioritet for EL at mindske den enkelte borgers
udgifter til medicin. EL er glade for, at dette forslag tager
hånd om de patienter, som har de største udgifter til medi-
cin. For de kronisk syge vil forslaget medføre en økonomisk
lettelse, og flere vil få råd til den medicin, som de har behov
for. Men der er stadig arbejde at gøre. EL ønsker på sigt at
alle borgere, som har et lægeordineret behov for medicin,
får markant mindre brugerbetaling end i dag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX017282