Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 135
Offentligt
1521426_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København,
Sagsnr.: 30239
Dok.nr.: 801584
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 36 til L 135, stillet den 15. april 2015 efter ønske
fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 36:
”Vil ministeren efter besvarelse af L 135 – samrådsspørgsmål A og B fastholde, at administrationen
i Promilleafgiftsfonden har været lemfældig?
Svar:
Som nævnt i min besvarelse af udvalgsspørgsmål 6 og min besvarelse af samrådsspørgsmål B den
15. april 2015 blev der under 1. behandlingen af lovforslaget stillet spørgsmål til størrelsen af
udgifterne til sekretariatsbetjening af fondene.
I den forbindelse nævnte jeg, at der pågår en revisionsundersøgelse af de tilskud, som Videncenter
for Svineproduktion (VSP) har fået udbetalt fra både fondene og landdistriktsprogrammet, idet en
række af disse sager har vist sig at indeholde uregelmæssigheder.
Endvidere henviste jeg til Fåreafgiftsfonden, der har måttet kræve tilskud tilbage fra
tilskudsmodtagere, fordi fonden har bevilget tilskud uden at respektere grundlæggende
habilitetsregler, og fordi en række tilskud blev udbetalt på et forkert grundlag.
Disse sager er ikke direkte knyttet til promillefondenes aktiviteter, men illustrerer de problemer,
der kan opstå i forbindelse med administrationen af udviklingsprojekterne.
Som bekendt er der en række sammenhænge mellem såvel promillefonde og
produktionsafgiftsfonde som mellem fondene og en række af de institutioner, der normalt
modtager midler fra fondene.
Fondenes bestyrelser tilrettelæggelser fondenes aktiviteter og bevilger tilsagn til projekter efter
ansøgning. De årlige bevillinger til tilsagn offentliggøres i fondenes regnskaber, og det fremgår
heraf, at Promilleafgiftsfonden for landbrug årligt bevilger midler til produktionsafgiftsfondene, som
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om administrationen i Promilleafgiftsfonden har været lemfældig, til fødevareministeren
kan indsende ansøgning til promillefondene på lige fod med andre ansøgere. Bevillingerne fra
Promilleafgiftsfonden for landbrug til blandt andet Svineafgiftsfonden og Fåreafgiftsfonden fremgår
således også af regnskaberne.
Svineafgiftsfondens bevillinger til Videncenter for Svineproduktion fremgår ligeledes af de årlige
regnskaber.
Jeg kan oplyse, at Promilleafgiftsfonden for landbrug i 2013 bevilgede godt 56 mio. kr. til projekter
i Svineafgiftsfonden, og at Svineafgiftsfonden bevilgede godt 41 mio. kr. til Videncenter for
Svineproduktion. Jeg kan ligeledes oplyse, at promilleafgiftsfonden bevilgede godt 500.000 kr. til
Fåreafgiftsfonden.
Sammenfattende kan det siges, at det er tilskudsmodtagers ansvar at opfylde de
tilskudsbetingelser, som fondene har stillet. Det er endvidere bestyrelsens ansvar at følge op på
konstaterede fejl og mangler, herunder fremadrettet at stramme op på administrationen og
tilskudsbetingelser, såfremt det er nødvendigt.
I de sager, som jeg har henvist til, har tilskudsbetingelserne ikke været opfyldt, og fondenes
bestyrelser har efter gældende regler fulgt op på uregelmæssighederne og stillet krav om
tilbagebetaling, hvilket er tilfredsstillende. Derfor har jeg har også fortsat tillid til, at fondenes
bestyrelser vil varetage det ansvar, de har fået betroet.
Fremover vil fondenes bestyrelser få stillet et sekretariat til rådighed, der har den nødvendige
manpower til at hjælpe bestyrelserne med at levere en god og effektiv administration, og hvor der
ikke fremadrettet kan rejses nogen tvivl om, at der er klar adskillelse mellem sekretariat og
tilskudsmodtager.
Jeg vil gerne gentage, at det overordnede formål med lovforslaget er at skabe rammerne for, at
fondene også fremover løfter de samfundsmæssige udfordringer og understøtter en bæredygtig
udvikling af erhvervet, så dansk landbrug sikres en fortsat global topplacering på et bæredygtigt
grundlag.
Alle lovforslagets elementer – ministerudpegning af formanden, inddragelse af Dyrenes Beskyttelse
og Danmarks Naturfredningsforening i kredsen af udtaleberettigede organisationer, kravet om
udarbejdelse af strategi og handlingsplaner samt endelig flytning af sekretariatet – understøtter
denne fremtidssikring.
Dan Jørgensen
/ Ulla Heiden
2