Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 134 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 8. april 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om dyrlæger
(Forbud mod seksuel omgang eller seksuelle handlinger med dyr, forbud mod salg af hunde på markeder, avl af familie- og
hobbydyr, ændret rådsstruktur m.v.)
[af fødevareministeren (Dan Jørgensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2015 og var til
1. behandling den 24. februar 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og fødevareministeren sendte den 4. novem-
ber 2014 dette udkast til udvalget, jf. FLF alm. del – bilag
40. Den 3. februar 2015 sendte fødevareministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Kaj Robert Svendsen, Skibby.
Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til fødevareministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter, at der
med denne lov bliver et klart forbud imod menneskers sek-
suelle udnyttelse af dyr. Det kan dog undre, at det først
kommer, efter at DF har fremsat beslutningsforslag om dette
fire gange i Folketinget, hvor et flertal har stemt nej.
Ved tidligere behandlinger i Folketinget har andre partier
bevidst negligeret DF’s forslag og sagt, det ikke var et pro-
blem, at de gældende regler var gode nok, og at der ikke var
behov for et klart forbud. Det er dog glædeligt, at et flertal
denne gang støtter et klart forbud i lovgivningen.
Tidligere har man afvist et forbud med, at der allerede
var regler i dyreværnslovens § 1, som lyder: »Dyr skal be-
handles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, li-
delse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.« Problemet
med den formulering er, at det stort set er umuligt for politi-
et at løfte bevisbyrden, og derfor droppes sagerne ofte. Dette
sker, selvom gerningsmanden bogstaveligt talt er fanget med
bukserne nede. Derfor er der brug for, at der kommer et
klart forbud i lovgivningen imod menneskers seksuelle mis-
brug af dyr.
Dyrene er menneskets ansvar. Derfor er det også vores
ansvar, at de behandles anstændigt og ikke misbruges seksu-
elt
DF støtter også forbud imod salg af hunde på markeder,
da det vil være med til at hindre impulskøb af hunde. Det
virker dog ulogisk, at det alene er hunde, der er tale om, da
det er vigtigt for alle dyr, at ejeren har sat sig ordentlig ind i,
hvad den enkelte race kræver, herunder motion, kost og so-
cialt samvær. Ligesom der er stor forskel på hunderacer, er
der også stor forskel på, om det f.eks. er en almindelig hus-
kat, en skovkat eller en bengalerkat. Det ville derfor have
været at foretrække, at man havde fundet en løsning, som
havde et bredere fokus end alene hunde, således at det frem-
adrettet vil være muligt at sælge dyr på markeder under go-
de og sikre forhold, da problemstillingen synes at være den
samme for en lang række af dyr.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at indtil
den 15. april 1930 var menneskers seksuelle omgang med
AX017325