Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 134 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri [den 8. april 2015]
2. udkast
(Betænkningsbidrag fra EL og LA)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dyreværnsloven og lov om dyrlæger
(Forbud mod seksuel omgang eller seksuelle handlinger med dyr, forbud mod salg af hunde på markeder, avl af familie- og
hobbydyr, ændret rådsstruktur m.v.)
[af fødevareministeren (Dan Jørgensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2015 og var til
1. behandling den 24. februar 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og fødevareministeren sendte den 4. novem-
ber 2015 dette udkast til udvalget, jf. FLF alm. del – bilag
40. Den 3. februar 2015 sendte fødevareministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til fødevareministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Enhedslistens bemærker, at indtil 15. april 1930 var men-
neskers seksuelle omgang med dyr forbudt med henvisning
til, at handlingerne var imod naturen eller var umoralsk. Det
fremgår af forarbejderne til lovændringen i 1930, at seksuel
omgang med dyr stadig blev betragtet som en umoralsk af-
vigelse, men som ikke i sig selv burde være ulovlig.
Menneskers seksuelle omgang eller seksuelle handlinger
med dyr er i dag omfattet af dyreværnslovens § 1, hvoraf
fremgår at ” Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes
bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væ-
sentlig ulempe” og § 2hvoraf fremgår, at ” Enhver, der hol-
der dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herun-
der at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen
til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige
behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og vi-
denskabelige erfaringer. Udover disse bestemmelse er der
mulighed for at straffe personer, der har seksuel omgang
med dyr, hvis der er tale om andre personers dyr, hvis det
sker ved andres huse eller andet ikke frit tilgængeligt areal.
Dette sker med hjemmel i straffelovens bestemmelser om
husfredskrænkelse. Herudover kan man straffes for blufær-
dighedskrænkelse, hvis den seksuelle omgang med dyr sker
i overværelse af andre, der ikke ønsker at overvære dette.
L 134 vil forbyde seksuel omgang med dyr,uanset om det
kan påvises, at denne skader dyret eller ej. Lovforslagetor-
slaget retter sig mod handlinger, hvor menneskets brug af
dyret sker for at opnå seksuel tilfredsstillelse i en eller anden
form. Det er altså handlingens formål ikke den konkrete
handlings indhold, der er strafbart. Af samme grund er sæd-
indsamling, inseminering eller andre nødvendige procedurer
i forbindelse avl ikke omfattet. Derfor er det svært at se bort
fra, at lovforslaget udover hensynet til dyrevelfærd også har
et seksualmoralsk element.
Enhedslisten er imod, at dyreværnslovgivning benyttes til
at gøre handlinger, der ikke skader dyr strafbare, og vi er i
det hele taget imod at forbyde seksuelle handlinger, hvis de
ikke skader andre. Det peger i retning af at stemme nej til
dette. På den anden side giver lovforslaget også bedre mu-
lighed for at bekæmpe kommerciel udnyttelse af dyr til sek-
suelle formål og nogle mindre forbedringer af dyrevelfær-
DokumentId
Journalnummer