Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 133 Bilag 1
Offentligt
1494048_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
19. december 2014
2014-3505
Høringsnotat
Vedrørende forslag til Lov om anlæg af anlæg af motorvej syd om
Regstrup (L133)
Udkast til forslag til lov om anlæg af motorvej syd om Regstrup har været i hø-
ring fra 10. november 2014 til den 11. december 2014. Lovforslaget har endvi-
dere været offentliggjort på høringsportalen på www.borger.dk.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af den 24. juni 2014 mellem
Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmønt-
ning af disponible midler i Infrastrukturfonden.
Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Holbæk Kommune,
Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsfor-
ening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk Transport og Logistik (DTL), ITD,
Movia, Forenede Danske Motorejere (FDM), Rådet for Sikker Trafik, Dansk
Cyklistforbund, Dansk Byggeri, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Vejforening,
Rådet for Bæredygtig Trafik og Det Økologiske Råd.
1. Høringssvarene med bemærkninger
Transportministeriet har modtaget 8 høringssvar. De modtagne høringssvar er
vedlagt som bilag til høringsnotatet.
I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.
1.1 Generelle bemærkninger:
Region Sjælland og Dansk Industri opfordrer til, at sidste etape af motorvejs-
forbindelsen til Kalundborg etableres.
Region Sjælland bemærker desuden, at vejen på længere sigt kan få en vigtig
funktion som en del af en fast Kattegatforbindelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494048_0002.png
Transportministeriet har noteret opfordringen om etablering af motorvejs-
forbindelse til Kalundborg, herunder som led i en evt. fast Kattegatforbindel-
se.
1.2 Anlægsprojektets udformning:
Holbæk Kommune, Knabstrup Lokalforum, Lokalforum for Mørkøv, Skams-
trup og Stigs Bjergby samt Lokalforum Regstrup fremhæver bekymringer for
trafiksikkerheden, fordi
motorvejen ender kort før krydset ved Knabstrup Møl-
lebakke og Knabstrupvej, og foreslår at forlænge motorvejen forbi krydset for at
sikre en optimal trafiksikkerhed. Holbæk Kommune foreslår konkret, at yderli-
gere 600 meter af rute 23 opgraderes til motorvej, og broen ved Knabstrup
Møllebakke bliver etableret i denne fase.
Transportministeriet har noteret ønsket om at forlænge motorvejen forbi
krydset ved Knabstrup Møllebakke og Knabstrupvej.
Transportministeriet bemærker, at det af hensyn til trafiksikkerheden frem
mod krydset mellem Knabstrup Møllebakke og Skovvejen forudsættes, at ha-
stigheden på den sidste del af motorvejen gradvist skiltes ned til 90 km/t. Den
skiltede hastighed i krydset er i dag 70 km/t. Det forudsættes, at den skiltede
hastighed i krydset opretholdes efter, at motorvejen syd om Regstrup er etab-
leret. Dette vil ske i overensstemmelse med reglerne i færdselslovens § 92 a,
stk. 2, hvorefter politiet træffer afgørelse om lokale hastighedsgrænser i sam-
arbejde med vejmyndigheden.
Region Sjælland bemærker, at motorvejen forberedes til 130 km/t, men er for-
udsat skiltet til 110 km/t og skal derfor pege på vigtigheden af, at mulighederne
i opgraderingen udnyttes fuldt ud.
Transportministeriet bemærker, at den forudsatte hastighed på 110 km/t
skyldes hensynet til trafiksikkerheden særligt i krydset mellem Knabstrup
Møllebakke og Skovvejen. Hastigheden vil blive endeligt fastsat i overens-
stemmelse med reglerne i færdselslovens § 92 a, stk. 2.
Holbæk Kommune, Knabstrup Lokalforum, Lokalforum for Mørkøv, Skams-
trup og Stigs Bjergby samt Lokalforum Regstrup
foreslår, at den nye lokalvej på
ca. 1 km. mellem Knabstrup Møllebakke og Dramstrup ændres til 2 østvendte
ramper til motorvejen samt en lokal cykel- og gangsti.
Transportministeriet har noteret ønsket om østvendte ramper.
Transportministeriet bemærker, at beslutningsgrundlaget er det hovedfor-
slag, som Vejdirektoratet har beskrevet i VVM-redegørelsen ”Rute 23, Skovve-
jen syd om Regstrup, 2011”, og de efterfølgende justeringer af hovedforslaget,
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494048_0003.png
som fremgår af Vejdirektoratets ”Indstilling om Skovvejen, rute 23 syd om
Regstrup” fra december 2011.
Holbæk Kommune foreslår, at der indarbejdes en pendlerparkeringsplads på et
af de restarealer, som fremkommer i forbindelse med anlægget.
Transportministeriet noterer sig ønsket om en pendlerparkeringsplads og
bemærker hertil, at der ikke er planlagt pendlerparkering på strækningen.
Der er en eksisterende pendlerparkeringsplads ved Hjortholmvej/Roskildevej
– ca. 10 km. øst for Regstrup.
Lokalforum Regstrup ønsker ikke, at den planlagte motorvejsbro ved Holbæk-
vej opføres, og at det vil give et bedre, billigere og enklere vejforløb, hvis lokal-
vejen syd for motorvejen fra Sdr. Jernløse til tilslutningsanlægget forlænges,
således at den går hele vejen fra Sdr. Jernløse forbi tilslutningsanlægget og
videre til Holbækvej. Dette skal ske primært af hensyn til cykeltrafikken.
Transportministeriet bemærker, at der har været belyst forskellige linjeførin-
ger i VVM-fasen, herunder forholdene for cykelister, hvilket er afspejlet i ud-
kastet til anlægslov.
Lars Poulsen og Tove Rasmussen gør opmærksom på, at linjeføringen af paral-
lelvejen mellem Sdr. Jernløsevej og det nye tilslutningsanlæg til motorvejen går
midt gennem deres jordbesiddelser, og at de derfor ikke kan opretholde deres
virksomhed.
Lars Poulsen og Tove Rasmussen
gør endvidere opmærksom på, at de ikke har
haft mulighed for at fremkomme med indsigelser i forbindelse med høringen af
VVM-redegørelsen for projektet i 2011, da projektet blev ændret som et af re-
sultat høringen og derfor først kendt efter denne.
Transportministeriet bemærker, at der i forbindelse med detailplanlægningen
vil blive arbejdet videre med den endelige placering af parallelvejen. Der skal
gennemføres en linjebesigtigelse og en detailbesigtigelse, hvor det vil være
muligt at påvirke processen.
I forbindelse med denne dialog søges de bedste løsninger tilvejebragt ud fra et
hensyn til ejer og under hensyn til tekniske løsninger, økonomiske forhold og
gældende regler.
Det endelige projekt skal godkendes af Ekspropriationskommissionen, der
bl.a. tager stilling til eventuel erstatning, herunder om virksomheden kan
videreføres fra lokationen.
1.3 Støj:
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494048_0004.png
Holbæk Kommune mener, at det ved detailprojekteringen vil være ønskeligt, at
motorvejen holdes så lavt i terrænet som muligt af hensyn til støj ved de om-
kringliggende boliger.
Transportministeriet bemærker, at der i den videre detailprojektering under
hensyn til tekniske løsninger, økonomiske forhold og gældende regler vil blive
søgt at optimere vejens placering bl.a. for også at minimere støjen.
Lokalforum Regstrup er bekymret for støjbelastningen fra den nye motorvej og
ønsker i den forbindelse, at fauna-underføringen syd for Hanerup etableres
som en fauna-overføring, så motorvejen af hensyn til støjen kan holdes så lavt i
terrænet som muligt og mindske støjbelastningen for de omkringliggende ejen-
domme.
Transportministeriet bemærker, at der i projektet er forudsat, at der etableres
en faunapassage under motorvejen. I den videre detailprojektering vil det
under hensyn til tekniske løsninger, økonomiske forhold og gældende regler
blive søgt at optimere faunapassagen.
Lokalforum Regstrup har noteret sig, at der vil blive etablereret en støjskærm
på nordsiden af motorvejen ved Sdr. Jernløse vest for Søstrupvej. Lokalforum
Regstrup mener, at er også er behov for en støjskærm øst for Søstrupvej.
Transportministeriet bemærker, at det ved en fejl fremgår af lovforslaget, at
der vil blive etableret en støjskærm
på nordsiden af motorvejen ved Sdr. Jern-
løse vest for Søstrupvej. Det skal rettelig være øst for Søstrupvej, hvilket er
blevet indarbejdet i lovforslaget.
1.4 Anlægsperioden (tidsplan, trafikafvikling og information):
Dansk Industri bemærker, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvornår selve
anlægsarbejdet forventes påbegyndt, samt hvor lang tid det ventes at vare. I
den forbindelse påpeger DI, at det er vigtigt, at projektet iværksættes og gen-
nemføres så hurtigt som muligt.
Transportministeriet henviser til, at motorvejen vil kunne gennemføres efter
følgende tidsplan, jf. også anlægslovens bemærkninger s. 12-13:
2015-2016:
2016:
2016-2019:
2020:
Detailprojektering
Besigtigelse og ekspropriation
Anlæg
Færdiggørelsesarbejder
Side 4/5
Dansk Erhverv og Dansk Industri bemærker, at det er vigtigt for erhvervslivet,
at de trafikale gener i anlægsfasen minimeres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494048_0005.png
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det er Vejdirektoratets vurde-
ring, at fokus bør være rettet mod at optimere trafikafviklingen i hele døgnet,
at sikre kvaliteten af det anlægsarbejde, der udføres, og at sørge for, at ar-
bejdsmiljøet er sikkert for de folk, der udfører arbejdet. I nogle tilfælde stiller
kommunerne krav om, at der ikke må gennemføres natarbejde for at begræn-
se generne for beboere langs motorvejen, hvilket kan medføre begrænsninger
for arbejdet.
Vejdirektoratet arbejder løbende på at gennemføre nye initiativer og løsnin-
ger til at effektivisere anlægsprojekterne. Den indsats har de seneste år bl.a.
været medvirkende til, at en række anlægsprojekter er blevet færdige før tid.
Dansk Industri fremhæver, at det er vigtigt, at virksomhederne i de berørte
områder informeres i god tid om de forventede gener i anlægsperioden. Det
gælder især information om, hvor lang tid generne forventes at stå på, således
at virksomhederne i god tid kan tage de nødvendige forhåndsregler med hen-
syn til både medarbejdernes pendling og vare- og godstransporter.
Transportministeriet er meget opmærksom på behovet for at informere virk-
somhederne om anlægsarbejderne, og om hvor lang tid de kan forventes at
tage på de forskellige dele af anlægsstrækningen.
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,
som har været i høring
Den eksterne høring har givet anledning til en enkelt ændring i lovforslaget.
Det drejer sig om
placeringen af støjskærmen på nordsiden af motorvejen ved
Sdr. Jernløse, som rettelig er ændret fra vest til øst for Søstrupvej.
Lovforslaget har derudover været i lovteknisk høring i Justitsministeriet. Dette
har resulteret i, at § 3 om arkæologiske forundersøgelser og hertil hørende lov-
bemærkninger er justeret, så bestemmelsen præciserer, at man mod behørig
legitimation og uden retskendelse kan få adgang til privat ejendom.
Herudover er der foretaget enkelte uddybninger og præciseringer af bestem-
melserne og bemærkninger af lovteknisk karakter.
Side 5/5