Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 131 Bilag 1
Offentligt
1493326_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kopi:
10. december 2014
Kommenteret høringsnotat vedrørende ændring af lov om mari-
time uddannelser og lov om vurdering af udenlandske uddannel-
seskvalifikationer m.v.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 31. oktober 2014 sendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Her-
udover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Efter høringsfristens udløb den 28. november 2014 er der indkommet 17 hørings-
svar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/010146-15
Overordnede bemærkninger til lovforslaget:
Dansk Byggeri, Kulturministeriet, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Søfartens Ledere, Danske Professionshøjskoler, 3F Transport, Danske Uni-
versiteter, Institut for Menneskerettigheder, Undervisningsministeriet, FTF og DI
har ingen bemærkninger til ændringen eller er positive overfor ændringen.
Danmarks Rederiforening
bemærker, at de savner en afgrænsning i selve lovtek-
sten, som fastslår, at lovens område vedrører uddannelse af maritimt personel.
MARTEC
bemærker ligeledes, at det kan være svært at se, hvilken international
regulering uddannelserne skal følge, når det ikke fremgår af lovteksten.
Ministeren oplyser,
at det i bemærkningerne er beskrevet, at uddannelserne
skal danne grundlag for at kunne opnå sønæringsrettigheder. Det fremgår fortsat af
§ 1, stk. 1, at uddannelses- og forskningsministeren tilrettelægger et samordnet
system af uddannelser med henblik på søfarts- og fiskerierhvervets forskellige be-
skæftigelsesområder.
Formålet med ændringen er bl.a. at gøre mulighederne for udbud af maritime ud-
dannelser mere fleksibelt, så det ikke kræver lovændring, hvis uddannelsesinstitu-
tioner ønsker at udvikle en ny relevant maritim uddannelse.
Det vil fortsat fremgå af uddannelsesbekendtgørelserne, hvilken international regu-
lering uddannelserne er underlagt. Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at
Side
1/5Uddannelses- og Forskningsministe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493326_0002.png
nævne specifikke internationale krav i loven, da det ikke kan udelukkes, at der kan
udbydes uddannelser, der ikke falder under de pågældende krav.
Forholdet til den offentlige forvaltning
Svendborg Søfartsskole, MARTEC og SIMAC
har bemærkninger til ændringen,
som omfatter institutionerne af forvaltningsloven samt lov om offentlighed i for-
valtningen.
Svendborg Søfartsskole
mener, at det vil betyde væsentligt øgede administrative
udgifter for institutionen at skulle administrere regelsættene, og at det – efter insti-
tutionens vurdering – er en meget omfattende ændring i forhold til gældende reg-
ler.
SIMAC
mener ikke, at det er hensigtsmæssigt for bestyrelsens arbejde, såfremt der
kommer fuld offentlighed omkring arbejdet.
MARTEC spørger, hvad det betyder, når det af lovforslaget fremgår, at det ikke er
hensigten at ændre ved ejendomsforholdene.
Ministeren oplyser,
at forslaget ikke vil nødvendiggøre betydelige ændringer af
institutionernes daglige arbejdsgange. Forholdet til de studerende er i forvejen
underlagt et regelsæt, der tager udgangspunkt i forvaltningsloven, følger af almin-
delige forvaltningsretlige grundsætninger og god forvaltningsskik eller er at finde i
uddannelsesbekendtgørelserne.
De maritime uddannelsesinstitutioners ledelse samt bestyrelser er i forvejen omfat-
tet af forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet, kapitel 4 om partens aktindsigt,
kapitel 5 om partshøring, kapitel 6 om begrundelse og kapitel 8 om tavshedspligt
m.v.
I forbindelse med bestyrelsens arbejde finder ministeren ikke, at der er forhold ved
de maritime uddannelsesinstitutioner, der bør føre til, at de ikke kan reguleres efter
de almindelige regler for området, herunder om offentlighed. De maritime uddan-
nelsesinstitutioner er overvejende finansieret af offentlige midler, hvorfor det anses
for nødvendigt, at uddannelsesinstitutionerne også skal følge reglerne i lov om
offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven.
Der er tale om, at de maritime uddannelsesinstitutioner bliver underlagt samme
regelsæt som samtlige andre uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område.
For så vidt angår MARTEC's spørgsmål om betydningen af, at lovforslaget ikke
ændrer ved ejendomsforholdene, kan det oplyses, at lovforslaget efterfølgende er
blevet tilrettet således, at det nu alene fremgår af lovforslaget, at institutionerne
skal følge reglerne i forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen. Der-
med er det ikke længere relevant at tage stilling til, hvorvidt ændringen kunne på-
virke institutionernes ejendomsforhold.
Internationale studieforhold
Danske Studerendes Fællesråd
er positive overfor tiltag, der øger sammenhængen i
uddannelsessystemet og gør det lettere og mere fleksibelt for studerende at bevæge
Side
2/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493326_0003.png
sig på tværs af uddannelser. Danske Studerendes Fællesråd bemærker dog, at de
ikke mener, at uddannelsesinstitutionernes mulighed for at udbyde uddannelse i
udlandet som indtægtsdækket virksomhed er til de studerendes fordel.
Danske Studerendes Fællesråd er bekymret for, at det kan medføre deltagerbeta-
ling samt sænke kvaliteten i uddannelserne.
SIMAC
er positive overfor, at de maritime uddannelsesinstitutioners internationale
samarbejder understøttes.
Søfartsstyrelsen
bemærker, at gennemførsel af en maritim uddannelse i udlandet
er omfattet af samme internationale forpligtelser, herunder tilsyn, hvis der skal
udstedes sønærings- og kvalifikationsbeviser, som er omfattet af henholdsvis
STCW og STCW-F konventionen.
Ministeren oplyser,
at formålet med ændringen er at skabe muligheder, som
institutionerne kan vælge at gøre brug af. Ministeren finder ikke, at det er hen-
sigtsmæssigt at begrænse uddannelsesinstitutionernes muligheder for udbud i ud-
landet, og ministeren finder endvidere ikke, at det vil være muligt at finansiere
udenlandske udbud med midler fra den danske stat. Da udbud som indtægtsdæk-
ket virksomhed ikke må finansieres af de midler, som uddannelsesinstitutionerne
modtager som taxametertilskud, mener ministeren ikke, at et evt. udbud vil forrin-
ge kvaliteten af de ordinære uddannelsesudbud.
Det er desuden tale om regelharmonisering, så de maritime uddannelsesinstitutio-
ner får samme muligheder som erhvervsakademier og professionshøjskoler.
Ministeriet er opmærksom på de internationale forpligtelser, der følger de mariti-
me uddannelser. Der er med ændringen ikke hensigten, at der skal ændres herved.
Som ved øvrige uddannelser er det forventningen, at de maritime uddannelsesinsti-
tutioner i forbindelse med indgåelse af samarbejdsaftaler med udenlandske ud-
dannelsesinstitutioner og ved godkendelse af studerendes forslag til udlandsophold
forholder sig til indholdet af den pågældende uddannelse, og hvorvidt der er mu-
lighed for at tildele merit for uddannelseselementerne, samtidig med at internatio-
nale forpligtelser overholdes.
Forskning og udviklingsviden
MARTEC spørger, om uddannelsesinstitutionerne selv skal være med til at definere
relevansen af den forskning og udviklingsvirksomhed, der skal igangsættes, og om
en formulering af disse krav vil kunne give anledning til vanskeligheder i forbindel-
se med institutionsakkrediteringen.
Ministeren oplyser,
at det er uddannelsesinstitutionerne, der selv vurderer,
hvilke forsknings- og udviklingsopgaver der skal udføres på institutionen. En be-
stemmelse af hvilke forsknings- og udviklingsopgaver institutionen prioriterer,
påvirker ikke et akkrediteringsforløb negativt. Tværtimod skal forsknings- og ud-
viklingsopgaver netop understøtte, at kvaliteten i uddannelserne højnes, og institu-
tionernes prioritering og ansvar er derfor væsentligt her.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493326_0004.png
International regulering
MARTEC spørger om, hvordan det sikres, at de maritime uddannelser udvælges
korrekt, og hvordan det sikres, at kommende STCW- og IMO-regulativer overhol-
des, når reguleringerne ikke nævnes i loven.
Ministeren oplyser,
at der ikke foretages ændringer i loven, der påvirker de
internationale forpligtelser, der følger med de maritime uddannelser. Det vil fortsat
fremgå af uddannelsernes bekendtgørelser, hvilken international regulering de
enkelte uddannelser skal leve op til.
Men såfremt uddannelsesinstitutionerne opnår institutionsakkreditering, er det op
til institutionerne og deres kvalitetssikringssystemer at sikre overholdelsen af den
internationale regulering.
Antallet af studiepladser
MARTEC spørger til, hvordan reguleringen af studiepladser vil foregå i forhold til
optaget fremover, samt hvad der sker ved en overskridelse af en dimensionering.
Ministeren oplyser,
at det nuværende kvotesystem for reguleringen af studie-
pladser vil blive erstattet af udmeldinger fra ministeriet om de fastsatte uddannel-
sespladser. Hvis det viser sig, at der inden for en uddannelsesretning er behov for
flere eller færre uddannelsespladser, vil den foreslåede ordning være mere fleksi-
bel. Det vil fortsat kun være de uddannelser, hvor der er et behov for adgangsbe-
grænsning, der vil blive dimensioneret.
I lovforslaget foreslås det med bestemmelsen i § 7 a, stk. 2, at en overskridelse af en
udmeldt dimensionering vil betyde, at de overskydende studerende ikke udløser
tilskud.
Sagkyndig
MARTEC spørger, om bestyrelsen kan anvende andre metoder end udpegning af
sagkyndig, når vedligeholdelsesniveau opnås på anden vis.
Ministeren oplyser,
at udpegning af en sagkyndig (tilsynsførende) af bestyrel-
sen bidrager til en bedre og mere gennemsigtig ansvars- og rollefordeling mellem
bestyrelsen og institutionens daglige ledelse i forbindelse med den langsigtede ved-
ligehold af institutionens ejendom m.v., der lever op til et forsvarligt og tidssvaren-
de standarder for området. Det er dog op til bestyrelsen at beslutte, hvem den sag-
kyndige skal være.
Bestemmelsen er en harmonisering af reglerne, så der gælder de samme regler som
for erhvervsakademier og professionshøjskoler.
Akkreditering
MARTEC spørger til akkrediteringsforholdene.
Ministeren oplyser,
at med vedtagelsen af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner i 2013 (lov nr. 601 af 12. juni 2013) besluttede et enigt
Folketing, at de maritime uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets ressort skulle være omfattet af reglerne for institutionsakkredite-
Side
4/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493326_0005.png
ring. Alle de maritime uddannelsesinstitutioner er omfattet – også de institutioner,
der ikke udbyder uddannelser på videregående niveau. Som det fremgår af be-
mærkningerne til lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
underlægges alle de maritime institutioner samme form for ekstern kvalitetssikring
i form af institutionsakkreditering for at sikre sammenhængen mellem de forskelli-
ge maritime uddannelser.
At de maritime uddannelsesinstitutioner har et særligt udbud af uddannelser, som
ikke alle er videregående, er der også taget højde for i lov om akkreditering af vide-
regående uddannelser, idet der på det maritime område er givet de nødvendige
muligheder for at kunne tilpasse konsekvenserne af en betinget positiv instituti-
onsakkreditering eller et afslag på institutionsakkreditering og opfølgningen herpå.
Der skal træffes en konkret afgørelse om, hvordan der bedst muligt kan rettes op på
forholdene, så institutionen kan opnå en positiv institutionsakkreditering. Herun-
der skal der tages hensyn til de internationale regler og konventioner, som Dan-
mark er underlagt på det maritime område.
Institutionsakkrediteringen skal sikre den enkelte institutions kvalitetssikringssy-
stem i forhold til de fastsatte kriterier for kvalitet og relevans, som er: Kvalitetssik-
ringspolitik og – strategi, kvalitetsledelse og organisering, uddannelsernes viden-
grundlag, uddannelsernes niveau og indhold og endelig uddannelsernes relevans.
Den eksterne kvalitetssikring er således udviklet til at sikre alle led i kvalitetssik-
ringen af alle de uddannelser, som institutionen udbyder, og danner samtidig
grundlag for ministeriets godkendelse af uddannelserne og taxameterudbetalingen
af disse. Derfor kan andre internationale akkrediteringer ikke afløse den nationale
kvalitetssikring, men en international akkreditering kan anvendes aktivt som do-
kumentation i forhold til den nationale kvalitetssikring, i det omfang de understøt-
ter de forhold, der skal oplyses i den forbindelse.
Ministeren oplyser, at der ikke med dette lovforslag foretages ændringer i reglerne
for institutionsakkreditering.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/5