Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 13 Bilag 4
Offentligt
j.nr. 2014-0024339
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Ændring af formue- og fradragsregler ved efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige
offentlige sociale ydelser)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som ændret bl.a. ved
§ 16 i lov nr. 473 af 30. maj 2012, § 3 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, § 1 i lov nr. 894 af 4.
juli 2013, § 1 i lov nr. 1612 af 26. december 2013 og senest ved [L193], foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 14
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3.
Der ses endvidere bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom herom. Den efterbetaling, der ses
bort fra, er differencen mellem den for perioden udbetalte ydelse og den for perioden retmæssige
ydelse. Der kan ses bort fra efterbetalingen i indtil to år efter udbetalingstidspunktet.”
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
2.
I §
33, stk. 1,
indsættes efter nr. 7:
”8) Efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af
afgørelse eller dom herom.. Den efterbetaling, der kan ses bort fra er differencen mellem den for
perioden udbetalte ydelse og den for perioden retmæssige ydelse. Der ses bort fra efterbetalingen i
indtil to år efter udbetalingstidspunktet.” Nr. 8 og 9 bliver herefter nr. 9 og 10.
3.
§ 33, stk. 1, nr. 8 og 9,
der bliver nr. 9 og 10, ophæves.
§
2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. § 14, stk. 3, 3. pkt., som affattet ved denne lovs § 1 nr. 1 og § 33, stk. 1, nr. 8, 3 pkt., som
affattet ved denne lovs § 1 nr. 2, finder anvendelse for efterbetaling, der er udbetalt til personen den
1. juni 2014 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
Kontanthjælpssystemet er det underste økonomiske sikkerhedsnet og hjælpen forudsætter, at der
ikke er andre muligheder for forsørgelse. Det betyder, at der ikke kan ydes hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik, hvis ansøger, ægtefælle eller samlever har formue, der kan dække det økonomiske
behov, ligesom indtægter som udgangspunkt fradrages i kontanthjælpen krone for krone.
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
har den 8. maj 2014 indgået Aftale om ændring af formue- og fradragsreglerne i
kontanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydelser.
Formålet med aftalen er at sikre, at personer, der får efterbetalt en social ydelse fx som led i en
vundet ankesag, ikke efterfølgende mister deres uddannelses- eller kontanthjælp på grund af
formue- og fradragsreglerne i kontanthjælpslovgivningen. Det fremgår endvidere af aftalen, at
personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld, skal
have mulighed for fx at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale gælden.
De ændrede regler vil også få betydning for ressourceforløbsydelse, hvor reglerne om fradrag af
indtægter i kontant- og uddannelseshjælp finder tilsvarende anvendelse, for så vidt angår egne
indtægter.
2. Lovforslagets indhold
Nærværende lovforslag udmønter Aftale om ændring af formue- og fradragsreglerne i
kontanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydelser, som Regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), den 8. maj 2014 har indgået med Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti.
Herudover indeholder lovforslaget følgende element om jobpræmier og disses betydning for
hjælpens størrelse:
Reglen om, at der ikke foretages fradrag i hjælpen for jobpræmie til enlige forsørgere efter lov om
en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere foreslås ophævet. Jobpræmien kunne
udbetales for perioden fra den 1. januar 2011 til 31. december 2012.
Tilsvarende foreslås det at reglen om, at der ikke foretages fradrag i hjælpen for jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, også bliver ophævet. Jobpræmien
kunne udbetales for perioden fra den 1. juni 2012 til og med 31. maj 2014.
Begge forsøgsordninger er udløbet, og de vil ikke blive forlænget.
2.1. Formue
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og kontanthjælp udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet og er subsidiær i
forhold til andre private eller offentlige forsørgelsesmuligheder. Efter de gældende regler kan der
derfor kun udbetales uddannelses- og kontanthjælp, når modtageren af uddannelses- og
kontanthjælp ikke har andre forsørgelsesmuligheder, fx formue, som personen kan leve af.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen eller samleveren har formue, som
kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for
ægtefæller eller samlevende op til 20.000 kr., jf. lovens § 14, stk. 1.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der - udover formuegrænsen på op til 10.000
kr., for ægtefæller eller samlevende 20.000 kr. – er grundlag for at se bort fra en formue, herunder
hvor meget der er grundlag for at se bort fra.
Udover de situationer, der er nævnt i § 14 i lov om aktiv socialpolitik, ses der i perioden 1. juni
2014 til 31. december 2014 bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser
og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse herom. Der henvises til, at der på lov om
tillægsbevilling for 2014 vil blive indsat tekstanmærkning nr. 145 herom.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannelses- eller kontanthjælp skal se bort fra
formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser
som følge af, at en myndighed har ændret sin afgørelse, eller at borgeren har fået medhold i en sag
hos en myndighed, i Ankestyrelsen eller ved domstolene.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer det sig om efterbetaling af følgende ydelser:
Arbejdsløshedsdagpenge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Uddannelses og kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a (supplement til brøkpension)
Særlig støtte til høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde
Ressourceforløbsydelse
Særlig uddannelsesydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Revalideringsydelse
Ledighedsydelse
Efterløn
Fleksydelse
Hertil kommer efterbetaling af ydelser, som administreres af Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold. Det kan fx dreje sig om efterbetaling af førtidspension til personer,
der modtager kontanthjælp som supplement til en brøkpension, efterbetaling af boligstøtte til
personer, der modtager uddannelses- eller kontanthjælp, og efterbetaling af tilskud til enkeltudgifter
og hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik til de nævnte
persongrupper.
Den efterbetaling, der kan ses bort fra, er differencen mellem den for perioden udbetalte ydelse og
den for perioden retmæssige ydelse
Dette gælder også, når det ikke er ansøgeren selv, men ægtefællen eller samleveren der får
efterbetalingen. Der henvises til reglerne om, at ægtefællens eller samleverens formue har
betydning for hjælpens størrelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at der skal ses bort fra efterbetalingen i indtil to år efter udbetalingen.
Herved sikres, at personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte offentlige forsørgelsesydelse eller
anden offentlige sociale ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld, får mulighed for at anvende
efterbetalingen til at tilbagebetale gælden inden for to år.
2.2. Indtægter m.v.
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler fratrækkes indtægter, som ansøgeren og ægtefællen eller samleveren har i
uddannelses- og kontanthjælpen.
Efter lovens § 33 foretages der dog ikke fradrag i hjælpen for blandt andet
invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social
pension, udbetaling af jobpræmie, erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i lovens
§ 14, stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt
indtægter, der hidrører herfra.
Ud over de situationer, der er nævnt i lovens § 33, kan kommunen ved udmåling af hjælp ikke se
bort fra øvrige indtægter, som ansøgeren har.
Det betyder, at efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige sociale ydelser fratrækkes i
uddannelses- og kontanthjælpen, idet efterbetaling af sådanne ydelser anses for en indtægt bestemt
for forsørgelse.
Udover de situationer, der er nævnt i § 33 i lov om aktiv socialpolitik, foretages der i perioden 1.
juni 2014 – 31. december 2014 ikke fradrag i uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
ressourceforløbsydelse for efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige
sociale ydelser som følge af afgørelse herom. Efterbetalingen skal være udbetalt til den berettigede i
perioden 1. juni 2014 – 31. december 2014.
Den efterbetaling, der undtages for modregning, er differencen mellem den i perioden udbetalte
ydelse og den i perioden retmæssige ydelse. Der henvises til, at der på lov om tillægsbevilling for
2014 vil blive indsat tekstanmærkning nr. 145 herom (jf. akt nr. 94).
Hvis ansøgeren og ægtefællen har indtægter, trækkes de fra i kontant- eller uddannelseshjælpen.
Tilsvarende finder anvendelse for samlevende. Hjælpen til et ægtepar beregnes som summen af de
beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til. Hjælpen til samlevende par beregnes som summen
af de beløb, som hver af de samlevende er berettigede til.
Når hjælpen til en gift person beregnes trækker kommunen kun den del af den anden ægtefælles
indtægt fra, som overstiger henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr. afhængigt af, om pågældende har
forsørgelsespligt over for børn eller ikke. Tilsvarende gælder for samlevende.
2.2.2. Den foreslåede ordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser, som efterbetales
som følge af afgørelse eller dom herom, ikke skal fradrages i uddannelses- eller kontanthjælpen,
Den efterbetaling, der skal ses bort fra, er differencen mellem den i perioden udbetalte ydelse og
den i perioden retmæssige ydelse.
Dette gælder også, når det ikke er ansøgeren selv, der får efterbetalingen, Der henvises til reglerne
om, at ægtefælles eller samlevendes indtægter har betydning for hjælpens størrelse.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer det sig om efterbetaling af følgende ydelser:
Arbejdsløshedsdagpenge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Uddannelses og kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a (supplement til brøkpension)
Særlig støtte til høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde
Ressourceforløbsydelse
Særlig uddannelsesydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Revalideringsydelse
Ledighedsydelse
Efterløn
Fleksydelse
Hertil kommer efterbetaling af ydelser, som administreres af Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold. Det kan fx dreje sig om efterbetaling af førtidspension til personer,
der modtager kontanthjælp som supplement til en brøkpension, efterbetaling af boligstøtte til
personer, der modtager uddannelses- eller kontanthjælp, og efterbetaling af tilskud til enkeltudgifter
og hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik til de nævnte
persongrupper.
Den efterbetaling, der ses bort fra, er differencen mellem den for perioden udbetalte ydelse og den
for perioden retmæssige ydelse. Det foreslås, at der skal ses bort fra efterbetalingen indtil to år efter
udbetalingen.
Herved sikres, at personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte offentlige forsørgelsesydelse eller
øvrige offentlige sociale ydelser, og som derfor kan have stiftet gæld, får mulighed for at anvende
efterbetalingen til at tilbagebetale gælden inden for to år.
Den foreslåede ændring i § 33, stk. 1, hvorefter der ved udmåling af hjælp skal ses bort fra
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser eller øvrige offentlige sociale ydelser som følge af
afgørelse eller dom herom, vil betyde, at efterbetalingen heller ikke vil indgå i opgørelsen af
nettoindtægterne i forbindelse med beregning af særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Det følger af § 8 i bekendtgørelse nr. 1505 af 12. december 2013 om særlig støtte efter § 34 i lov
om aktiv socialpolitik, at de indtægter, der ikke foretages fradrag for efter § 33 i lov om aktiv
socialpolitik, heller ikke indgår i opgørelsen af nettoindtægterne, der ligger til grund for beregning
af særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419116_0006.png
Den foreslåede ændring af § 33, stk. 1, vil også få betydning for udmåling af ressourceforløbsydelse
og ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, som udbetales efter tilsvarende regler for så vidt
angår egne indtægter som kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der henvises til § 68 a, stk.
5 [og § 69 j] i lov om aktiv socialpolitik.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
På baggrund af Ankestyrelsens opgørelser om ophævelse/ændring af afgørelser er det
beregningsteknisk forudsat, at ca. 230 personer på kontanthjælp, uddannelseshjælp
ressourceforløbsydelse og/eller særlig støtte årligt vinder ankesagen og bliver modregnet i de
nævnte ydelser som følge af den efterbetalte ydelse. Det er beregningsteknisk forudsat, at de 230
personer gennemsnitligt får efterbetalt ca. 36.000 kr. årligt. Når personerne ikke længere skal have
modregnet efterbetalingen i kontanthjælpen mv. skønnes det med usikkerhed at medføre offentlige
årlige merudgifter på ca. 8 mio.
Kommunernes udgifter til kontanthjælp, uddannelseshjælp, ressourceforløbsydelse og særlig støtte
er omfattet af budgetgarantien.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fordelt på stat og kommuner som følge af forslag om lempelse af formueregler og
fritagelse for fradrag for efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige sociale ydelser
Mio. kr. 2014-priser
2015
2016
2017
2018
Stat
-kontanthjælp mv.
2,4
2,4
2,4
Kommuner
-kontanthjælp mv.
5,6
5,6
5,6
I alt
8,0
8,0
8,0
Anm.: De økonomiske konsekvenser er fordelt med 30 procent til staten og 70 procent til kommunerne
2,4
5,6
8,0
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. august 2014 til den 27. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for selvstændigt erhvervsdrivende (ASE),
Arbejdsløshedskassernes Samvirke, Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv,
Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den
uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419116_0007.png
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes
Landsforening, Kommunernes Revision, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare,
Rådet for Socialt Udsatte og Udbetaling Danmark.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
Stat:
Stat:
ingen
2015: 2,4 mio. kr.
2016: 2,4 mio. kr.
2017: 2,4 mio. kr.
2018: 2,4 mio. kr.
Kommuner:
2015: 5,6 mio.
2016: 5,6 mio.
2017: 5,6 mio.
2018: 5,6 mio.
Kommuner:
ingen
kr.
kr.
kr.
kr.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Regioner:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Regioner:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Uddannelses- og kontanthjælp udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet og er subsidiær i
forhold til andre private eller offentlige forsørgelsesmuligheder. Derfor kan der kun udbetales
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uddannelses- og kontanthjælp, når personen ikke har andre forsørgelsesmuligheder, fx formue
personen kan leve af.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis personen, ægtefællen eller samleveren har formue, som kan
dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller
og samlevende op til 20.000 kr.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der - udover formuegrænsen på op til 10.000
kr., for ægtefæller og samlevende 20.000 kr. – er grundlag for at se bort fra en formue, herunder
hvor meget der er grundlag for at se bort fra.
For personer, der får efterbetalt en offentlig forsørgelsesydelse eller en anden social ydelse på
baggrund af en myndigheds afgørelse eller dom herom, skal kommunen efter de gældende regler
træffe afgørelse om, at efterbetalingen skal anvendes til forsørgelse, førend der kan udbetales
uddannelses- eller kontanthjælp.
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannelses- eller kontanthjælp skal se bort fra
formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser
som følge af, at en myndighed har ændret sin afgørelse, eller at borgeren eller dennes ægtefælle
eller samlever har fået medhold i en sag hos en myndighed, i Ankestyrelsen eller ved domstolene i
indtil to år efter udbetalingen.
Formålet hermed er, at give personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte ydelse, og som derfor
har stiftet gæld mulighed for at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale gælden inden for to år.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til pkt. 2.1.
Til nr. 2
Efter de gældende regler fratrækkes indtægter, som ansøgeren og ægtefællen eller samleveren har i
uddannelses- og kontanthjælpen.
Efter lovens § 33 foretages der dog ikke fradrag i hjælpen for følgende indtægter:
Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social
pension.
Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og hjælp efter
integrationslovens § 23 f.
Vederlag som tilforordnet ved valg.
Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra
godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf.
ligningslovens § 7, nr. 22.
Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn
efter § 38 i lov om social service.
Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende behandlingsinstitutioner.
Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages fradrag
svarende til den besparelse, der er en følge af indlæggelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved udførelse af
lønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. januar 2011 til og med den 31. december 2012
efter lov om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere.
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014 efter lov
om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed.
Erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i lovens § 14, stk. 3 og 4
Godtgørelse for varigt mén
Godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra
Ud over de situationer, der er nævnt i lovens § 33, kan kommunen ved udmåling af hjælp ikke se
bort fra øvrige indtægter, som ansøgeren har.
Efter gældende ret fratrækkes indtægt i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige sociale ydelser i uddannelses- og kontanthjælpen.
Det foreslås, at beløb til offentlig forsørgelse og øvrige sociale ydelser, som efterbetales som følge
af afgørelse herom, ikke fremadrettet skal fradrages i uddannelses- eller kontanthjælpen.
Det bemærkes, at efterbetalingen er den retmæssige ydelse efter fradrag af den i perioden udbetalte
ydelse – eksempelvis uddannelses- eller kontanthjælp, således at den efterbetaling, der ikke skal
indgå i indtægtsopgørelsen efter kontanthjælpsreglerne, er differencen mellem den eventuelt
udbetalte ydelse og den retmæssige ydelse.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer det sig om efterbetaling af følgende ydelser:
Arbejdsløshedsdagpenge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Uddannelses og kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a (supplement til brøkpension)
Særlig støtte til høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde
Ressourceforløbsydelse
Særlig uddannelsesydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Revalideringsydelse
Ledighedsydelse
Efterløn
Fleksydelse
Derudover vil det primært vedrøre efterbetaling af ydelser, som administreres af Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold fx førtidspension, boligstøtte og hjælp i særlige
tilfælde efter kapitel 10 og kapitel 10 a i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannelses- eller kontanthjælp skal se bort fra
indtægter i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige sociale ydelser som
følge af, at en myndighed har ændret sin afgørelse, eller at borgeren har fået medhold i en sag hos
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en myndighed, i Ankestyrelsen eller ved domstolene. Den efterbetaling, der kan ses bort fra, er
differencen mellem den for perioden udbetalte ydelse og den for perioden retmæssige ydelse.
Dette gælder også, når det ikke er ansøgeren selv, der får efterbetalingen, Der henvises til reglerne
om, at ægtefælles eller samlevendes indtægter har betydning for hjælpens størrelse.
Til nr. 3.
Efter gældende reglerne blev der ikke foretaget fradrag i hjælpen for jobpræmie til enlige
forsørgere, som kunne udbetales for perioden fra den 1. januar 2011 til 31. december 2012 efter lov
om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere og jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, som kunne udbetales for perioden fra den 1. juni
2012 til og med 31. maj 2014 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed.
Jobpræmien udtaltes på baggrund af en månedlig opgørelse af personens indkomst kvartalsvist
bagud senest 45 dage efter kvartalets udløb.
Som konsekvens af, at forsøgsperioderne er afsluttet, foreslås det, at bestemmelserne om jobpræmie
i lovens § 33, stk. 1 nr. 8 og 9 ophæves.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til pkt. 2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Det foreslås endvidere, at § 14, stk. 3, 3. pkt., som affattet ved denne lovs § 1 nr. 1, og § 33, stk. 1,
nr. 8, 3 pkt., som affattet ved denne lovs § 1 nr. 2, finder anvendelse for efterbetaling, der er
udbetalt til personen den 1. juni 2014 eller senere
Det betyder, at bestemmelsen om, at der kan ses bort fra efterbetalingen i indtil to år efter
udbetalingstidspunktet også gælder for personer, der har modtaget efterbetaling i perioden 1. juni
2014 – 31. december 2014.
Det bemærkes, at der på lov om tillægsbevilling for 2014 vil blive indsat tekstanmærkning nr. 145
herom (jf. akt nr. 94), hvorefter der udover de situationer, der er nævnt i § 14 og § 33 i lov om aktiv
socialpolitik, i perioden 1. juni 2014 – 31. december 2014 ikke foretages fradrag i
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse for efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse herom, og der ses
ligeledes bort fra formue i form af efterbetaling heraf. Efterbetalingen skal være udbetalt til den
berettigede i perioden 1. juni 2014 – 31. december 2014.
Den efterbetaling, der undtages for modregning, er differencen mellem den i perioden udbetalte
offentlige forsørgelsesydelse og den i perioden retmæssige offentlige forsørgelsesydelse.
Nærværende lovforslag er en opfølgning på denne tekstanmærkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov