Tak, formand.
Ved førstebehandlingen sagde jeg, at vi ville meddele vores stilling til det her lovforslag ved tredjebehandlingen.
Efter vores mening giver det ikke nogen mening at behandle lovforslag vedrørende Færøerne og for den sags skyld også Grønland, førend vi kender indstillingen fra de to landes parlamenter.
Det er et synspunkt, som de to udvalg flere gange har givet udtryk for over for regeringen, og det ville jo være dejligt, hvis regeringen ville lytte til det, sådan at det også bliver grebet an på den måde fremover.
Men nu kender vi Færøernes indstilling vedrørende det her lovforslag, der jo handler om at gennemføre EU's regler om kapitalkrav og tilsyn med banker på Færøerne.
Et stort flertal i det færøske Lagting har den 30.
april godkendt den her lov, og på den baggrund vil Enhedslisten også stemme for i dag.
Men lovforslaget skal nu have et par ord med på vejen.
Jeg har jo forsøgt i al kammeratlighed at advare de færøske medlemmer af udvalget, om det nu også er klogt at vedtage sådan en lov her.
Som vi ser den, er der to store problemer i den.
Det ene er, at den pågældende EU-lovgivning vil blive gennemført af ministeren gennem bekendtgørelser, ligesom man ved kongelige anordninger vil ophæve de gamle regler, som bliver overflødige.
Det betyder jo altså, at det grønlandske og det færøske parlament fremover, når først den her lov er vedtaget, ikke får nogen reel indflydelse på gennemførelsesreglerne.
De får dem til høring og kan give deres synspunkter til kende, men de har ingen bestemmende indflydelse, og de har ingen vetoret, som de i givet fald ville kunne benytte sig af.
Det andet er selve princippet i det her lovforslag, hvor der helt givet er nogle forbedringer med hensyn til kapitalkrav og tilsyn.
Men der er altså også den betingelse, at hvis man først har skrevet under på den her lov, har man ikke mulighed for at stille mere vidtgående krav, end det fremgår af EU-reglerne og af den forordning og de direktiver, der ligger bag.
Der har vi altså den opfattelse i Enhedslisten, at de krav, som EU stiller til bankerne, ikke er noget værn imod en ny finanskrise, og det kunne jo tænkes, at man på Færøerne og i Grønland havde lyst til at stille mere vidtgående krav til bankernes kapitalbeholdning, likviditet, tilsyn osv., end der ligger i de regler, der bliver lagt op til her.
Den mulighed er man så desværre bare afskåret fra, medmindre man kan overbevise de 27 EU-lande, eller rettere sagt 28, for man skal jo også overbevise den danske regering om, at reglerne skal laves om, og det bliver jo stort set umuligt, i betragtning af at Danmark allerede har vedtaget de samme regler, hvilket Enhedslisten som bekendt også stemte imod, da vi skulle stemme om det for Danmarks vedkommende.
Resultatet er, at Færøerne kommer til at aflevere en meget stor bid af suveræniteten over deres finanssektor til EU uden udsigt til at kunne vinde den tilbage, medmindre man kan forestille sig, at de kunne få trukket Danmark med ud af EU.
Så jeg beklager, at det ikke er lykkedes at overbevise de færøske medlemmer af udvalget om problemet i det, men vi må selvfølgelig tage til efterretning, at et stort flertal i det færøske Lagting ønsker denne lov, og så vil vi fra Enhedslistens side ikke stille os i vejen for det.